یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 74568
سلامت نیوز : هنوز بسیاری از بزرگ ترها، خانواده های گسترده قدیم را به یاد دارند. تعدادی خواهر و برادر با فرزندانشان دور هم جمع می شدند و در نشست های فامیلی گاهی شور و هیجان چنان فضا را پر می کرد که گویی مجلسی برپا شده است. وقتی قرار بود برای بزرگداشت ائمه(ع) مراسمی برگزار شود همه با کمک هم مشغول خدمت رسانی به مهمانان می شدند. در این میان یکی از زیباترین وجوه ارتباطی، پیوندهای عمیق و بسیار اثرگذار خواهران و برادران خانواده بود تا جایی که گاهی خواهرها با کمال میل و طیب خاطر جایگاه برادر بزرگ تر را بعد از پدر می پذیرفتند و روی حرف او حرف نمی زدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ اما به نظر می رسد وجود چنین علقه های عاطفی و پیوندهای عمیق با گذشت زمان رنگ باخته است و متاسفانه با گسترش سبک های نوین زندگی، پیوندهای ژرف جای خود را به مهمانی هایی داده است که گاهی از سطح ظواهر عبور نمی کند یا گاهی آن قدر تعداد خواهر و برادر کم است که امکان هم نشینی های بزرگ خانوادگی فراهم نمی شود و ازسوی دیگر امروزه هر یک از اعضای خانواده بیشتر در فکر طرح و برنامه های خودش است تا مسائل خانوادگی. این امر در حالی است که در میان بزرگان ما الگوهای خانوادگی عمیق بسیار درخشان و تابنده ای وجود دارد. چنان که حضرت زینب سلام ا... علیها و امام حسین علیه السلام و حضرت معصومه سلام ا... علیها و امام رضا علیه السلام رابطه خواهر و برادری را به اوج زیبایی رسانده اند.

خواهران، عاطفی تر از برادران

حجت الاسلام والمسلمین سالاری فر معتقد است: به خاطر ویژگی های شخصیت زنانه، عواطف، توان همدلی و بروز احساسات در شخصیت زن قوی تر است و به همین خاطر در رابطه خواهر و برادری هم این ابراز عواطف و نشان دادن همدلی ها از سوی خواهران بیشتر از برادران صورت می پذیرد که نشأت گرفته از تفاوت های طبیعی بین زن و مرد است.

برادران، خواهران را فراموش نکنند

وی در ادامه با تاکید و تمرکز بر این موضوع در سنین بزرگسالی افزود: به نظر می رسد که در روزگار فعلی در این بعد رفتار و براساس توصیه هایی که به دست ما رسیده است باید بیشتر برادران را به رعایت حقوق و مسائل خواهران دعوت بکنیم. در روایات داریم که اگر برادر نسبت به خواهرش توجه لازم را مبذول دارد و نسبت به او مراقبت و عنایت داشته باشد، بهشت بر او واجب می شود.این استاد حوزه وجود چنین آموزه هایی را نشان این مسئله می داند که خواهران در رعایت حقوق برادران خود به صورت طبیعی و عملی دقت بیشتری دارند؛ بنابراین نیاز به این امر بیشتر می شود که ما به برادران نسبت به حقوق عاطفی و مادی خواهرانشان توصیه و تاکید بیشتری داشته باشیم.کارشناس خانواده به طور ویژه به شرایط زندگی امروز که در آن به معنای زندگی کمتر توجه می شود و اشتغال زیاد افراد آن ها را از چنین روابطی غافل می کند، اشاره کرد و گفت: لزوم حمایت عاطفی، مادی و اجتماعی باید در هر دو سوی رابطه وجود داشته باشد. وقتی افراد دچار بحران، استرس وفشار زندگی هستند، حمایت اجتماعی بسیار سودمند است که این حمایت اجتماعی هم عواطف و هم نیازهای مادی را دربر می گیرد و خواهر و برادر باید نسبت به یکدیگر این گونه حمایت ها را انجام دهند.

درس اول : بر محور معنویت

نویسنده و پژوهشگر حوزوی در مسائل خانواده ارتباط عمیق حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) را الگویی متعالی از رابطه خواهری و برادری برشمرد و گفت: رابطه آن دو بزرگوار ۲ بعد شاخص دارد که یک بعد، عواطف بسیار شدیدی است که میان آن ها وجود داشت . شدت این عواطف تا به آن جا بود که حضرت زینب(س) شرط ازدواجشان را همراهی با برادرشان ذکر می کنند و بعد دوم معنویت و بعد الهی این رابطه است. اگر این رابطه تا این اندازه محکم و شدید است دلیلش مسائل معنوی و فضائل اخلاقی است که آن ها را به هم نزدیک کرده است. از این الگو می توانیم دریابیم که محور و مبنای رابطه خواهر و برادر را باید بر معنویات قرار دهیم و به قول امروزی ها خط قرمز در یک پیوند خواهری و برادری خروج از معنویت و وجود مسائل ضدمعنوی و گناه است.

درس دوم: با تمام وجود حمایت کنیم

استاد حوزه در تبیین حمایت عاطفی، مادی و اجتماعی از خواهر و برادر توضیح داد: درس بعدی این است که خواهر و برادر در حمایت از یکدیگر با تمام وجود حضور پیدا کنند. در رابطه حضرت زینب(س) با امام حسین(ع) می بینیم که آن بزرگوار نه تنها خودش همیشه و هر لحظه در کنار برادر و امامشان حاضر بودند که حتی فرزندانشان را هم راهی مبارزه کردند و جان آن ها را هم هدیه کردند یعنی تا پای جان و با تمام وجود برای حمایت حاضر شدند، این همه به خاطر اهداف الهی برادر بود نه صرفاً به خاطر برادرشان. در فضای امروزی خیلی نیاز داریم که به تعمیق و محکم تر کردن پیوندهای خویشاوندی به ویژه خواهری و برادری بپردازیم. افراد با دیدن خواهر و برادر روحیه می گیرند.سالاری فر در بیان علل شکل گیری فاصله عاطفی بین اعضای خانواده ها و خواهرها و برادرها در زندگی های امروزی گفت: طبیعت و وضعیت زندگی امروز که زندگی هسته ای را تقویت کرده است موجب شکل گیری این فاصله ها شده، ضعیف شدن عواطف و تقویت فردگرایی ، مادی گرایی و توجه به منافع شخصی هم مزید بر علت شده است، یکی از ارزش هایی که در جامعه امروز باید خیلی روی آن تاکید کنیم و آن را تقویت کنیم همین ارتباطات خویشاوندی به ویژه بین افراد و بستگان نزدیک مثل والدین، فرزندان، خواهران و برادران است که متاسفانه امروزه خیلی کمرنگ شده است و دلیل آن هم ضعیف و کمرنگ شدن آموزه های دینی، اخلاقی و معنوی است.

یک آفت در روابط خویشاوندی

وی افزود:در کنار این موضوع باید به وجود یک آفت خویشاوندی هم اشاره بکنیم و آن خروج از اعتدال است؛ برای مثال در کمک های مادی و وجود علقه های عاطفی افراد از حد اعتدال خارج می شوند که ما نباید در تبیین مسائل ارتباطی خویشاوندی از این آفت ها غفلت بکنیم ولی نکته مهم تقویت ارتباط و حمایت عاطفی افراد است تا سطح سلامت روانی و نشاط آن ها افزایش پیدا کند.

همه چیز از عاطفه مادر آغاز می شود

مشاور خانواده با نگاهی روان شناسی به پیوندهای میان اعضای خانواده از جمله خواهر و برادر گفت: در روان شناسی صحبت از دلبستگی و احساس دلبستگی وجود دارد که چیزی شبیه به همان مفهوم عشق است. روان شناسان موضوع دلبستگی را به رابطه (والد) مادر و کودک در کودکی ربط می دهند. این موضوع بسیار مهم است و زیربنای تمام دلبستگی های زندگی ازجمله روابط زن و شوهر و در کنار آن پیوند و ارتباط خواهر و برادر و هرگونه محبت و دوست داشتن را تشکیل می دهد. دلبستگی های قوی و عمیقی که مادر به کودک نشان می دهد به ویژه در ۳ یا ۴ سال اول زندگی کودک، تاثیر شگرفی بر شخصیت کودک دارد. مادر خوب تمام زندگی و وجودش را وقف و محو فرزندش می کند مخصوصاً در سال اول زندگی. بنابراین اگر روی ارتباط و دلبستگی مادر و کودک سرمایه گذاری و جایگاه کودک را برای مادر تبیین کنیم و مادر خودش را وقف نوزادش بکند، این امر هم باعث سلامت کودک و هم سلامت روابط فرعی دیگر مثل روابط خواهر و برادر و هم در آینده زن و شوهر می شود. حجت الاسلام سالاری فر بر افزایش ارتباطات بین خواهران و برادران تاکید کرد و آن را بر افزایش حمایت های عاطفی، مادی و اجتماعی بسیار موثر دانست.

درس سوم: محبت بین خواهر و برادر مانع عشق به خداوند نیست

وی افزود: نکته جالب و مهم که در ارتباط حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) وجود دارد این است که وجود عواطف و محبت در آن بزرگان و اولیاءا... جزئی از شخصیت شان بود و وجود این سطح شدید از محبت و عشق در پیوند عاطفی آن ها در کنار عشق و محبت به خداوند هیچ مشکل و مانعی به حساب نمی آید؛ بنابراین به همه و به ویژه دینداران یادآور می شویم که هر چقدر هم عشق و محبت به خواهر و برادر زیاد باشد مانعی برای معنویت آن ها نیست و تقویت ارتباطات و عواطف با خویشاوندان نزدیک در ارتباط آن ها با خداوند و معنویت شان مشکلی ایجاد نمی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha