یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
سلامت نیوز : طرح‌های کلان در نظام سلامت کشور روزبه‌روز محکوم به شکست می‌شود. این‌بار به گفته رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، طرح بیمارستان‌های خودگردان به دلیل مشکلات مالی و بلوکه‌شدن درآمد‌های آنها در سازمان‌های بیمه‌گر محکوم به شکست شده است. از اوایل دهه 70 طرح خودگردانی بیمارستان‌ها در سطح کشور به اجرا درآمده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ براساس این طرح، تامین کلیه هزینه‌های بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی درمانی غیر از حقوق پرسنل رسمی پیمانی، از محل درآمدهای اختصاصی آنهاست. با این حال مروری بر کاهش روند حمایتی دولت از بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی، درمانی در سال‌های گذشته، اتکای این واحدها به درآمد اختصاصی خود را نشان می‌دهد اما مدیریت این واحدها چاره‌ای جز اتخاذ تدابیری در جهت افزایش درآمد و کاهش هزینه ندارند و بخش اعظمی از درآمدهای اختصاصی واحدها از طریق عقد قرارداد با شرکت‌های بیمه‌ای و ارایه خدمات به افراد بیمه شده آنها تامین می‌شود.

روندی که هم‌اکنون با توجه به ناهماهنگی در پرداخت حقوق‌ها و دستمزدها، اختصاص‌ندادن درست و به موقع اعتبارات، پراکندگی در پرداخت پاداش‌ها و همچنین بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها دست‌به‌دست هم داده تا بسیاری از بیمارستان‌ها با خطر تعطیلی مواجه شوند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از طرح واگذاری مدیریت بخش‌ها به پرسنل بیمارستان‌ها، گفت: در ابتدا پیش‌شرط خودگردانی بیمارستان‌ها، اجراشدن پوشش فراگیر بیمه‌ها بود اما متاسفانه هر روز شاهد افزایش هزینه‌های درمان برای مردم هستیم. وی ادامه داد: متاسفانه اهمیت بسیار کمی به حوزه بهداشت و درمان داده‌ایم در حالی که بخش سلامت به عنوان اولویت اصلی با سلامت افراد سروکار دارد.

خضری با تاکید بر اینکه بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها به معضل بزرگی تبدیل شده‌ است، تصریح کرد: طبق قانون، از زمان ارایه فیش‌ها از سوی بیمارستان‌ها، بیمه‌ها دو هفته فرصت دارند تا ۶۰درصد از بدهی بیمارستان‌ها را بپردازند و مابقی را نیز به مدت دو ماه پرداخت کنند اما متاسفانه در کشور پرداختی بیمه‌ها بیشتر از هفت‌ماه طول می‌کشد. وی با بیان اینکه عمده منابع و درآمدهای بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها قبضه می‌شود، یادآور شد: به‌طور حتم اگر به حوزه سلامت کمکی صورت نگیرد از کیفیت خدمات کاسته می‌شود که در این صورت دود همه این نابسامانی‌ها به چشم مردم می‌رود.

خضری با انتقاد از طرح واگذاری مدیریت بخش‌ها به پرسنل بیمارستان‌ها، افزود: این طرحی شکست‌خورده است، بدیهی است طرحی که زیرساخت نداشته باشد موفق نخواهد بود. وی تاکید کرد: در سال ۷۳ قرار بود طبق قانون برنامه اول توسعه، تمام آحاد مردم بیمه شوند تا رابطه مالی بین بیمار و پزشک از میان برداشته و بیمه بتواند این بار مالی را به دوش کشد اما متاسفانه درست اجرانشدن پوشش بیمه سراسری باعث شد که طرح مذکور با شکست روبه‌رو شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha