یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 74579

داروی ام اس ایرانی طی یکماه گذشته گران شد و به قیمت ماهانه بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسید اما هفته گذشته با موافقت بیمه‌ها ارزان شد و به قیمت ماهانه ۴۸ هزار تومان برای هر بیمار کاهش یافت.

داروی MS ارزان شد
سلامت نیوز : مدیرعامل شرکت تولیدکننده داروی MS گفت: داروی ام اس ایرانی طی یکماه گذشته گران شد و به قیمت ماهانه بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسید اما هفته گذشته با موافقت بیمه‌ها ارزان شد و به قیمت ماهانه ۴۸ هزار تومان برای هر بیمار کاهش یافت.

هاله حامدی فر در گفت و گو با فارس، افزود:‌ یارانه داروی ام اس مدتی است که حذف شده است و با توجه به اینکه شرکتهای بیمه قیمت داروی آرژانتینی را که ارزان تر از داروی سینوکس است. مبنای قیمت گذاری و پوشش بیمه‌ای قرار داده بودند، این دارو برای بیماران از حدود یکماه پیش گران شد و به ماهانه بیش از 200 هزار تومان رسید.

وی گفت: بر اساس اطلاعی که ما از بازار داریم، داروی آ‌رژانتینی ام اس هم اکنون در کشور تولید نمی‌شود و فقط میزان کمی از واردات قبلی آن در بازار وجود دارد و شاید تعداد اقلام موجود این دارو در بازار به 200 تا 500 ویال دارویی هم نرسید در حالی که بیماران مبتلا به ام اس در کشور به ماهانه حدود 60 هزار ویال داروی اینترفرون مشابه آونکس خارجی نیاز دارند.

وی ادامه داد: بنابراین اینکه بیمه‌ها قیمت داروی آرژانتینی را به این علت که ارزانتر است مبنای پوشش بیمه‌ای قرار دهند، توجیهی نداشت و فقط باعث افزایش پرداختی بیماران برای خرید داروی ام اس موجود در بازار می‌شد که هزینه پرداختی ‌بیماران را تا ماهی 220 هزار تومان برای 4 ویال دارویی در ماه بالا می‌برد.

حامدی فر افزود:‌ تلاش ما برای پوشش بیمه‌ای داروی سینوکس برای بیماران مبتلا به ام اس طی هفته گذشته در جلسه‌ای که با بیمه ها داشتیم به نتیجه رسید و بیمه‌ها تقریباً پذیرفتند که قیمت این دارو را مبنای پوشش بیمه‌ای قرار دهند به این ترتیب قیمت این دارو برای بیماران به رقم 48 هزار تومان در ماه برای 4 ویال دارویی کاهش یافت.‌

وی گفت: قمیت این دارو 92 هزار تومان است در حالی که بیمه ها قیمت مبنا را داروی ‌آرژانتیتی 40 هزار تومانی می دانستند بنابراین بیماران باید فاصله این قیمت را که برای هر ویال دارویی حدود 50 هزار تومان است می‌پرداختند که برای 4 ویال در ماه می‌شد، حدود 200 هزار تومان هزینه اضافه.

حامدی فر افزود: البته اگر داروی آرژانتیتی به طور کامل از مبنای بیمه حذف شود، هزینه ماهانه بیماران ام اس برای خرید داروی ایرانی به ماهانه 36 هزار تومان کاهش می‌یابد ولی اکنون با توافقی که با بیمه داشتیم قیمت ماهانه این دارو برای بیماران 48 هزارتومان است.

وی گفت: قیمت این دارو 92 هزار تومان است که به شرکتهای پخش دارویی فروخته می شود، شرکتهای پخش نیز این دارو را با درصدی سود به داروخانه‌ها می‌دهند و در داروخانه‌هاست که بیمه‌ها 90 درصد قیمت تمام شده را می‌پردازند و 10 درصد هزینه داروی که حدود 48 هزار تومان است به عهده بیمار خواهد بود.

حامدی فرد افزود: داروی اصلی آمریکایی ام اس یا همان آونکس نیز اکنون به قیمت ماهانه 800 هزار تومان تا یک میلیون است و بیمارانی که می‌خواهند از این دارو استفاده کنند در بازار موجود است.

وی در مورد قیمت 11 میلیون تومانی داروی بیماران ام اس نیز توضیح داد: این قیمت مربوط به یک داروی جدید بیماران ام اس به نام تایسابری است که هنوز هم در فهرست دارویی ایران نیست و به صورت تک نسخه‌ای وارد می‌شود. قیمت این دارو نیز قبل از گران شدن ارز برای مصرف یک ماه بیماران حدود 3 میلیون تومان تمام می‌شد که ‌اکنون با گران شدن قیمت ارز به حدود 11 میلیون تومان رسیده است.

وی گفت: مشکلی که ما در عرصه تولید دارو در کشور داریم نوسانات تصمیم گیری و سیاستگذاری دارویی در کشور است، زمانی به تشویق تولید داخل و حتی صادرات می پردازند و زمان دیگر از مقابله با انحصار تولید در داخل کشور سخن می‌گویند و همین بی ثباتی در تصمیم‌گیری به تولید دارو در کشور لطمه می‌زند و البته بیماران را هم با مشکل مواجه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha