یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 74587
سلامت نیوز : اطلاع رسانی و آموزش خانواده ها در خصوص خطرات فشار خون و همچنین ترویج استفاده کمتر از نمک بر سر سفره ها و فعالیت های جسمی بهترین راه در جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان به فشار خون است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ استرس به خودی خود باعث افزایش فشار خون می شود و کسی که به عنوان بیمار به دندانپزشک مراجعه می کند دچار استرس هستند که ممکن است منجر به فشار خون هم شود، در برخی موارد مواد بی حسی که که به بیمار تزریق می شوند هم منجر به فشار خون می شود که همه این موارد باید در دندانپزشکی مورد توجه قرار بگیرند بنابراین کنترل فشار خون کسانی که به دندانپزشکی مراجعه می کنند بسیار مهم است.

مهران ماپار عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: فشار خون به خودی خود بر روی دندان ها تاثیری ندارد ولی در ارائه خدمات دندانپزشکی یکی ازعوامل بسیار مهم به شمار می آید که در صورت عدم توجه به آن هم پزشک و هم بیمار نمی توانند خدمات مناسبی دریافت و ارائه کنند.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی تاکید کرد: پزشک موظف است گزارشی از بیماری های فرد را دریافت کند مانند سابقه بیماری های قلبی و یا فشار خون زیرا ممکن است تداخل های دارویی بوجود بیاید که ضروری است پزشک اطلاعات کافی را در اختیار داشته باشد.

ماپار افزود: مثلا برای شخصی با فشار خون 15 کارهای معمول دندانپزشکی با احتیاط انجام خواهد شد و از مواد بی حسی که بر روی قلب تاثیری نداشته باشد استفاده خواهد شد ولی اگر فشار فرد بالاتر از عدد مذکور باشد پزشک فقط می تواند کار های اورژانسی لازم را انجام دهد و در صورتی که فشار خون بیمار باز هم بالاتر باشد در چنین صورتی پزشک قادر به انجام کارهای اورژانسی هم نخواهد بود و اصطلاحا دست پزشک بسته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن بیان این نکته که فشار خون بر روی قلب، چشم ها، کلیه ها و مغز و اعصاب تاثیرات منفی دارد خاطرنشان ساخت که کارهای دندانپزشکی استرس زا هستند و اغلب کسانی که با هدف درمان مراجعه می کنند دارای سطح بالایی از استرس هستند.

رابطه بین استرس، فشار خون و دندانپزشکی
متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دانشگاه جندی شاپور اهواز در ادامه گفت: همکاران ما بطور معمول برای افراد بالای 45 سال از مواد بی حسی استفاده می کنند که فشارخون را بالا نخواهد برد که البته هزینه بالاتری را به دنبال خواهد داشت.


وی در تاکید کنترل فشار خون مراجعان دندانپزشکی افزود: اگر کسی مبتلای به فشار خون باشد ترجیحآ هیچگونه اقدامی برای وی انجام نخواهیم داد زیرا ممکن است درحین کار مشکلات دیگری مانند سکته های مغزی و قلبی اتفاق بیفتد در نتیجه در چنین مواردی بیمار درد داشته باشد بهتر است تا مشکلات حادتری برایش بوجود آید، یعنی پزشک حق ندارد جان بیمار را به خطر بیندازد بنابراین فشار خون بطورمستقیم مشکلی برای دهان و دندان بیمار بوجود نمی آورد ولی ارائه خدمات پزشکی را سخت و گاهی غیر ممکن می سازد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: ممکن است شخصی فشار خون داشته باشد ولی بروز و ظهور آن به شرایط و عواملی بستگی دارد که در صورت وجود این شرایط فشارخون نمایان می شود، مثلا در گذشته فعالیت های جنبی کودکان بسیار بیشتر از الان بوده و بخش زیادی از ساعات خود را در پارک ها با فعالیت های جسمی سپری می کردند که این فعالیت ها سبب بالا رفتن گردش خون و تحرک عضلات می شد ولی در حال حاضر کودک بعد از مدرسه در منزل فعالیت آنچنانی ندارد و بیشتر وقت خود را با کامپیوتر و تلویزیون سپری می کند و این عدم تحرک باعث چاق شدن و در نهایت فشار خون می شود.


ماپار در پایان گفت: اطلاع رسانی و آموزش خانواده ها در خصوص خطرات فشار خون و همچنین ترویج استفاده کمتر از نمک بر سر سفره ها و فعالیت های جسمی بهترین راه در جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان به فشار خون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha