سلامت نیوز : رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت گفت: آمار مشخصی از میزان تولد کودکان مبتلا به بیماری‌های کروموزومی در کشور نداریم اما پیش‌بینی می‌کنیم سالانه ۲ هزار تا ۲۵۰۰ کودک مبتلا به سندرم داون در کشور متولد شوند.

اشرف سماوات در گفت‌وگو با فارس در مورد پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت برای غربالگری بیماری‌های ژنتیکی قبل از تولد از جمله سندرم داون در کشور اظهار داشت: اداره ژنتیک وزارت بهداشت در سال 84 طرحی را تدوین کرد که طی آن دو منطقه کشور برای بررسی و غربالگری برخی بیماری‌های ژنتیکی پیش از تولد مانند سندرم داون در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نقض لوله عصبی  در منطقه استان گلستان را در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: به طور طبیعی ما اولویت‌های وزارت بهداشت را در طراحی‌های فنی در نظر می‌گیریم ولی نباید فراموش کرد که پشتیبانی‌های تدارکاتی و مالی به طور لازم تا سال گذشته فراهم نشده، در نتیجه روند پیشرفت طرح‌ها کند شده بود ولی هیچ وقت متوقف نشده است.

رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت با اشاره به اینکه همواره تقاضا کرده‌ایم تا با استفاده از پشتیبانی‌های لازم ابتدا طرح غربالگری سندرم داون در منطقه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شود افزود: با اجرای این طرح 6 میلیون نفر تحت پوشش قرار می‌گیرند و می‌توانیم پس از آن این طرح را در کل کشور توسعه دهیم.

سماوات بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین برای پیشگیری در بیماری‌های ژنتیک را بسیار مؤثر دانست و گفت: تکنولوژی در این حوزه بسیار سریع پیشرفت می‌کند و ما باید تلاش کنیم تا از این تکنولوژی‌ها بهره گرفته و سپس آن را در کشورمان بومی‌سازی کنیم.

وی در پاسخ به اینکه اکنون چه تعداد کودک مبتلا به سندرم داون در کشور داریم گفت: آمار مشخصی از تمام بیماری‌های کوروموزومی در کشور نداریم چرا که این امر مستلزم تشخیص صحیح و ثبت دقیق در مراکز درمانی و زایشگاه‌ها است.

سماوات سندرم داون را به دلیل بروز بالا در صدر بیماری‌های کوروموزومی عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در حدود 2 هزار تا 2 هزار و 500 مورد جدید کودک مبتلا به سندرم داون سالانه در کشور متولد شوند که این رقم میزان قابل ملاحظه‌ای است و باید اقدامات اساسی در این راستا صورت بگیرد.

این متخصص ژنتیک اجتماعی با اشاره به اینکه چالش‌های فنی پیچیده‌ای برسر راه وجود دارد افزود: البته ما فرمول مشخصی را برای حل آن داریم و می‌توانیم برنامه‌ای را با توجه به شرایطمان فراهم کنیم تا این بیماری تحت کنترل درآید به شرط آنکه پشتیبانی‌های مالی و تدارکاتی داشته باشیم البته این روند از سال گذشته رو به بهبود بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha