سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در روش جدید تحقیقات در غربالگری سرطان مری به جای اینکه همه افراد را آندوسکوپی کنیم، از کپسولی به اندازه کپسول امپرازول برای نمونه برداری از مری و معده افراد بهره می‌بریم.

رضا ملک‌زاده در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: از 2 سال پیش غربالگری مهمی را با همکاری دانشگاه کمبریج آغاز کرده‌ایم که در منطقه شمال شرق ایران و استان گلستان آغاز شده است.

وی ادامه داد: در این مطالعه سعی کرده‌ایم تا عوامل ایجاد سرطان به ویژه سرطانی مری را دریافته تا بتوانیم پروتکلی را برای غربالگری آن تدوین کنیم.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران این طرح برای غربالگری 300 نفر از افرادی که مستعد ابتلا به سرطان هستند و از جمله سن بالا و عوامل زمینه‌‌ای خطر را دارند آغاز شده است.

وی گفت: مهمترین نکته این مطالعه آن است که به جای اینکه افراد را با آندوسکوپی که کار سختی است و مردم رغبتی به انجام آن ندارند غربال کنیم از تکنولوژی جدید استفاده می‌کنیم که فرد تنها یک کپسول کوچک را می‌بلعد.

ملک‌زاده در مورد کارکرد این کپسول گفت: این کپسول به یک نخ متصل بوده و پس از بلع و قرار گرفتن در معده باز می‌شود و تبدیل به یک اسفنج می‌شود که بلافاصله آن را بیرون می‌کشیم و به وسیله آن تعداد زیادی سلول معده و مری بیرون کشیده می‌شود که در حقیقت نوعی نمونه‌برداری است.

این فوق‌ تخصص گوارش خاطر نشان کرد: آنالیز‌های سلولی و ژنتیکی روی این سلول‌ها انجام می‌شود و در نهایت مارکرهایی که نشان دهنده سرطان‌ است را شناسایی می‌کنیم و مشخص می شود کدام یک از افراد مستعد ابتلا به سرطان هستند.و در نهایت به جای اینکه برای 100 نفر آندوسکوپی انجام دهیم برای یک نفر این کار را انجام می‌دهیم که هم کار را سهل‌تر کرده و هم هزینه‌های سلامت را کاهش می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد دقت این نوع تشخیص گفت: این کپسول تا 90 درصد می‌تواند تشخیص درست را ارائه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha