یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 74594
سلامت نیوز : رئیس کل بانک مرکزی از «تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار ارز دارویی در هفته گذشته» خبر داد.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بانک مرکزی نسبت به سال گذشته ارز بیشتری برای دارو تخصیص داده و در این خصوص جای نگرانی نیست.

وی این مطلب را در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر مشکل کمبود مواد اولیه دارویی و داروهای بیماری‌های خاص بیان کرد و افزود: سه‌شنبه گذشته نیز 500 میلیون دلار دیگر برای دارو تخصیص دادیم.

بهمنی بر همین اساس به شرکت‌های داروساز توصیه کرد که بدون هیچ‌گونه نگرانی از مواد اولیه دارویی استفاده و داروهای خود را عرضه کنند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از تخصیص ارز کافی برای کالاهای اساسی و اعلام کرد: حدود 7 میلیارد و 200 میلیون دلار طی دو ماه گذشته ارز به بازار تزریق کردیم.

وی خاطر نشان کرد که دلیلی برای کمبود کالا نخواهد بود؛ مگر اینکه عوامل دیگری مانند نگرانی از مواجهه با کمبود کالا و مواد اولیه موجب بروز مشکل شود.

بهمنی همچنین اخبار منتشره مبنی بر تداوم واردات خودروی لوکس با ارز مرجع را رد کرد و گفت: اصلاً از 6 ماهه دوم سال گذشته، واردات خودرو با ارز مرجع نداشتیم و به هیچ وجه هم نخواهیم داشت.

وی بر همین اساس از کسانی که مدعی تداوم واردات خودروی لوکس با ارز مرجع به کشور هستند، خواست که مستندات خود را برای پیگیری موضوع به بانک مرکزی ارائه دهند.

چندی پیش یک سایت خبری با انتشار گزارشی مدعی شد «با احتساب 33 دستگاه خودری سواری لوکس بالای 100 هزار دلاری که در اسفندماه سال 91 به کشور وارد شده، تعداد اعضای باشگاه 100 هزار دلاری ها در سال 91 بالغ بر 588 دستگاه اضافه شده است».

این سایت نوشت که «آمار گمرک ایران نشان می دهد در اسفندماه سال 91 در جمع خودروهای بالای 100 هزار دلاری هفت دستگاه مرسدس بنز، هفت دستگاه مازراتی و 19 دستگاه پورشه به کشور وارد شده که سرجمع ارزش این خودروهای سواری بالغ بر 4 میلیون دلار بوده است».

در خبر مذکور البته توضیح داده شده بود که «6 دستگاه از خودروهای بنز وارد شده در اسفند ماه سال گذشته، با ارز 1226 تومانی به کشور وارد شده که احتمالا در زمانی که ممنوعیتی برای تخصیص ارز 1226 تومانی به واردات خودرو وجود نداشته ثبت سفارش شده‌ و اواخر سال گذشته از گمرکات کشور عبور و وارد بازار شده‌اند».

این سایت در پایان گزارش خود اعلام کرده بود که «در طول سال 91 بالغ بر 588 دستگاه خودروی بالای 100 هزار دلار به کشور وارد شده که جمع ارزش این خودروها معادل 85 میلیون دلار بوده است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha