سلامت نیوز : معاون اسبق وزارت بهداشت با اشاره به اینکه یکی از دسترسی‌ترین و ارزانترین کالاهای کشور سیگار است،گفت: زمان تهیه سیگار در کشورهای مانند کره و مالزی ۲۰ دقیقه است ولی در ایران با یک بوق در پشت ترافیک به راحتی سیگار به افراد عرضه می‌شود.

محمد اسماعیل اکبری در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح آسیب‌های دخانیات در کشور اظهار داشت: مقوله دخانیات بیشتر از اینکه مربوط به مردم باشد باید از طریق سیاست‌گذاران پیگیری شود. زیرا این سیاستگذاران هستند که باید جاذبه‌های قانونی ایجاد کنند تا مردم دچار آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی از جمله مصرف دخانیات نشوند.

سیگاری‌های ایران افزایش یافت

وی افزود: در سال 82  بالغ بر 11 درصد افراد بالغ ایرانی سیگار می‌کشیدند که امروز این آمار به 14.7 درصد رسیده است یعنی در بین زنان ایرانی که آمار در آن سال‌ها زیر 2 درصد بود امروز به 6 درصد رسیده است و با توجه به جمعیت 77 میلیونی ایران در طول فقط 10 سال تعداد سیگاری‌های کشورمان 3 درصد افزایش یافته است در حالی که در کشورهای دیگر سیگاری‌های آنان کمتر می‌شود و این به معنای آن است که در طول این سال‌ها میلیاردها تومان پول مردم دود شده است که ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط در کشور است.

سیاستگذاران نمی‌گذارند قلیان برداشته شود

اکبری ادامه داد: یکی از مقوله‌ها و اشکالات حوزه اجتماعی در مقوله سیاست گذاری در زمینه دخانیات قوانین اجتماعی است که رعایت نمی‌شود یعنی وقتی سیاست‌گذاران نمی‌گذارند جلوی کشیدن قلیان در قهوه‌خانه‌ها گرفته شود دیگر نمی‌توان توقع داشت که مضررات دخانیات کاسته شود. یک زمانی که ما خودمان مسئولیت در وزارت بهداشت داشتیم با پیگیری مسئولان اجتماعی کشور جلوی استفاده از قلیان در قهوه خانه‌ها را گرفتیم اما متاسفانه بعد از مدتی بر اثر برخی اعتراضات پای قلیان به قهوه خانه‌ها بار دیگر باز شد و این در شرایطی است که بسیاری از خانواده‌ها مثلاً پدر با دختر و پسرش با همدیگر قلیان می‌کشدند و این نشان می‌دهد که باید برای جلوگیری از روند افزایش دخانیات کار فرهنگی مناسبی نیز صورت پذیرد.

یک سوم دلیل سرطان‌ها به خاطر عوامل مصرف دخانیات است

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه یک سوم دلیل سرطان‌ها به خاطر عوامل مصرف دخانیات است، افزود: 80 تا 90 درصد دیگر عوامل مرتبط با ابتلا به سرطان نیز مربوط به مصرف دخانیات بوده و این در حالی است که دخانیات عامل اصلی سرطان ریه و عامل مرتبط با سرطان‌های دستگاه‌های گوارش و حلق است.

قانونی‌های که مسئول اجرا ندارند

اکبری تصریح کرد: کشور ما قوانین بسیار خوبی در زمینه جلوگیری از مصرف دخانیات دارد و قانون کنوانسیون ژنو نیز الحاق شده به قانون منع سیگار در کشورمان وجود دارد ولی متاسفانه با وجود قانون‌های خوب در کشور کسی مسئول اجرایی این قوانین نیست و تقریباً این قانون‌های مناسب اجرا نمی‌شود بنده مثالی برای شما می‌زنم تا متوجه شوید چقدر تهیه سیگار در کشورمان آسان است مثلاً در کشورهای کره ، ژاپن و مالزی و در نهایت کشورهای جنوب شرق آسیا کسی بخواهد سیگار تهیه کند باید 20 دقیقه پیاده روی کند تا یک سیگار فروشی پیدا کند ولی متاسفانه در ایران شما کافی است یک بوق بزنید یعنی وقتی پشت فرمان خودرو در پشت چراغ قرمز نشسته اید با زندن یک بوق، سیگار فروش می‌آید و به شما سیگار عرضه می‌کند.

کانکس‌های روزنامه فروشی که به سیگار فروشی تبدیل شدند

معاون اسبق سلامت وزارت بهداشت عنوان کرد: مثلاً همین کانکس‌های روزنامه فروشی‌ها که قاعدتاً باید کار فرهنگی انجام دهند امروز تبدیل به سیگار فروشی شده اند و اگر هم اعتراض شود که چرا سیگار می‌فروشند چاقو کشی می‌کنند و جو جامعه را به هم می‌زنند!

اکبری با بیان اینکه می‌طلبد با توجه به نزدیکی انتخابات نامزدهای ریاست جمهوری که در آینده منتخب رئیس جمهوری مردم ایران می‌شوند در مقوله اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مسائلی مانند آسیب مصرف دخانیات جدیت بیشتری داشته باشند زیرا این مسئولین هستند که با انعقاد سیاست‌های کلان و ملی می‌توانند به معنای واقعی برای جامعه دلسوزی کنند.

درآمد سیگار یعنی 300 برابر زیان

وی ادامه داد: امروز ما شاهد آن هستیم که برخی مسئولان اجتماعی کشور متاسفانه عنوان می‌کنند که سیگار برای کشور درآمد ایجاد می‌کند چون مثلا 30 تا 40 درصد از بابت گمرک سیگار پول می‌گیرند ولی این مسئول نمی‌داند و آگاه نیست که این مبلغی که از گمرک می‌گیرد پول نیست بلکه زیان‌های بسیاری است که در حوزه سیگار به دلیل افزایشی بار بیماری‌ها بر افراد جامعه ایجاد می‌کند و ضرر درآمدهای سیگار برای کشور حالتی 300 برابری دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: طبق قانون کشورمان به هیچ ایرانی زیر 18 سال نباید سیگار فروخته شود در حالی که امروز شاهد آن هستیم که جلوی هر کانکس روزنامه فروشی و مغازه‌ها یک فندک گذاشته اند که فرد می‌تواند سیگار تهیه کند و همانجا روشن کند و این مقوله‌ها بیشتر از آن که مربوط به وزارت بهداشت باشد به مسئولان اجتماعی مربوط است که متاسفانه در کشور ما اصلاً مسئول مستقیمی در حوزه دخانیات وجود ندارد و شاهد آن هستیم برخی نقاط نادر در شهرها از جمله فرودگاه‌ها کشیدن سیگار ممنوع است.

دسترسی‌ترین کالای کشور، سیگار

اکبری خاطرنشان کرد: امروز در بسیاری از کشورها دسترسی به دخانیات بسیار سخت است و تبلیغات آن نیز به شدت ممنوع شده است در حالی که در کشور ما یکی از راحت ترین کالاهای که به ارزانی مردم می‌توانند آن را تهیه کنند سیگار است در حالی که بارها ما پیشنهاد داده‌ایم که ما باید مالیات‌های سنگین برای سیگار منعقد شود و همچنین دسترسی به سیگار را به شدت سخت کنند ولی متاسفانه در طول این سال‌ها این کارها که انجام نشد که هیچ بلکه برخی نیز به تجارت با سیگار روی آوردند که البته در مواقعی با آنها برخورد و زندانی نیز شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha