یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶

سلامت نیوز : مسوول بهداشت محیط خراسان رضوی گفت: 70 نوع ماده سرطان‌زا و چهار هزار ماده سمی در قلیان وجود دارد.

یوسفعلی پزشک در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با اشاره به مضرات قلیان، خاطرنشان کرد: از جمله بیماری‌هایی که از طریق قلیان منتقل می‌شود می‌توان به بیماری سل، هپاتیت و همچنین بیماری‌های ویروسی در صورت استفاده مشترک اشاره کرد.

پزشک تاکید کرد: افراد آسیب‌پذیر به خصوص کودکان در معرض دود قلیان و سیگار قرار نگیرند زیرا باعث کاهش دقت و تمرکز در کودکان می‌شود و مشکلات جدی برای آنها ایجاد می‌کند که این اثرات ماندگار هستند.

وی با اشاره به اینکه، تنباکوهای میوه‌ای از بی‌کیفیت‌ترین و بدترین نوع تنباکو است، یادآور شد: اسانس‌ها و ترکیبات طعم دهنده‌ای که به این تنباکوها اضافه می‌شود، به شدت مضر است.

مسوول بهداشت محیط استان با بیان اینکه 70 نوع ماده سرطان‌زا در قلیان وجود دارد، افزود: در حالت عادی و در عمل تنفس اکسیژن وارد ریه می‌شود و سپس توسط هموگلوبین خون به تمام سلول‌های بدن می‌رسد.

پزشک ادامه داد: اما زمانی که شخص، دود یا همان مونوکسید کربن را وارد ریه‌های خود می‌کند مونوکسید کربن به جای اکسیژن با خون ترکیب می‌شود چون میل ترکیبی مونوکسید کربن 210 برابر بیشتر از اکسیژن است.

وی افزود: در نتیجه به جای اکسیژن، مونوکسید کربن به سلول‌های بدن می‌رسد و اولین واکنش از مغز شروع می‌شود که به سر درد، تهوع، استفراغ و در حالت حاد به سکته قلبی می‌انجامد.

پزشک با اشاره به باور عمومی مردم مبنی بی ضرر بودن دود قلیان به خاطر عبور از آب، خاطرنشان کرد: زیان دود قلیان به این دلیل که از آب می‌گذرد و مرطوب می‌شود بسیار بیشتر است، چرا که رطوبت به جذب مونوکسیدکربن کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha