سلامت نیوز : یک فوق تخصص ریه، با بیان اینکه 70 درصد موارد ابتلا به آسم قبل از سن 40 سالگی بروز پیدا می‌کند، گفت: انسان همواره تا پایان عمر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارد.

دکتر علی معینی در گفت وگو با (ایسنا) ، ابتلا به آسم را در سنین پایین کم خطرتر و با علائم کمتری عنوان کرد و افزود: علائم آسم در افرادی که در سنین کودکی مبتلا شده‌اند با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند، اما این علائم در افرادی که در سنین بزرگسالی به آسم مبتلا شده‌اند با شدت بیشتری بروز خواهد کرد.

این فوق تخصص ریه افزایش پاسخ ایمنی بدن به برخی محرک‌ها را بیماری آسم نامید و تنگی نفس، خس خس کردن و سرفه را از جمله علائم این بیماری عنوان کرد.

به گفته معینی گرده گلها در فصل بهار، عفونت‌های تنفسی در سنین مختلف، آلودگی هوا، برخی مواد غذایی، مواد افزودنی در غذاهای کنسرو شده و برخی مواد شیمیایی و دارویی می توانند به عنوان یک محرک عمل کرده و بدن را وادار به انجام واکنش های شدید کنند.

معینی یادآور شد: برخورد اول با محرک را نمی توان بیماری آسم نامید و تکرار برخورد با محرک و پیشرفت علائم است که منجر به ایجاد بیماری آسم می شود.

این فوق تخصص ریه عنوان کرد: اینکه چرا بعضی افراد به برخی محرک‌ها واکنش نشان می‌دهند هنوز مشخص نشده و این واکنش‌ها و شدت آنها بستگی به نوع سیستم ایمنی بدن افراد متفاوت است.

معینی با بیان اینکه آمارها ابتلای حدود پنج درصد از افراد جامعه را به این بیماری نشان می دهند، شیوع بیماری آسم را در مردان و زنان تقریبا یکسان دانست.

وی دوری از عوامل محرک را اولین راه بهبود بیماری آسم عنوان کرد و افزود: متاسفانه در برخی موارد گرد و خاک و برخی داروها و یا عفونت های تنفسی عوامل محرک بوده که دوری از آنها در برخی موارد ممکن نمی‌باشد و تنها استفاده از داروهای کاهش دهنده واکنش سیستم ایمنی بدن می‌تواند تا حدی علائم بیماری را در این افراد تقلیل دهد.

این فوق تخصص ریه معتقد است: نمی توان بیماری آسم را به طور کامل درمان کرد، زیرا این بیماری با دستگاه ایمنی فرد سر و کار داشته و در بهبود این بیماری تنها می توان از داروهایی استفاده کرد که تا حدی واکنش سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha