یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 74606

سلامت نیوز : دانشمندان دریافته‌اند بعضی از افرادی که دچار نارسایی کبد هستند و راه درمان آنها پیوند کبد شناخته می‌شود، ممکن است نیازی به این پیوند نداشته باشند چون کبد بعضی از این بیماران به تدریج کارکردهای خود را به علت رشد مجدد سلول‌ها به دست می‌آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ پزشکان بیمارستان "کینگز کالج" لندن که یکی از مراکز پیشرو در پیوند کبد است، با بررسی بیمارانی که تحت درمان موسوم به "پیوند کبد کمکی" قرار گرفته بودند به نتایج جالبی دست یافته‌اند و نتایج آن را در "نشریه پیوند آمریکا" منتشر کرده‌اند.

در پیوند کبد کمکی برخلاف پیوندهای رایج که اندام از کارافتاده از بدن خارج می‌شود و عضو سالم جایش را می‌گیرد، کبد پیوندی به صورت موقت در کنار کبد آسیب‌ دیده قرار می‌گیرد و شروع به فعالیت می‌کند تا این که دوره بحرانی سپری شود و کبد اصلی به تدریج خود را ترمیم کند و فعالیتش را از سر بگیرد.

پیوند کبد کمکی معمولا در موارد حاد انجام می‌شود که کبد کارایی خود را از دست می‌دهد، مثلا در عفونت‌های شدید ویروسی در موارد مزمن مثل نارسایی کبد به علت مصرف بیش از اندازه الکل، این پیوند انجام نمی‌شود.

کبد از نظر رشد و ترمیم یکی از بیشترین قابلیت‌ها را در میان اندام‌ها دارد و در افراد سالم، حتی تکه‌ای کوچک از کبد می‌تواند در مدت چند ماه رشد کند و به کبدی کامل تبدیل شود.

محققان با بررسی بیمارانی که کبد کمکی دریافت کرده بودند متوجه شدند که کبد هفت بیمار از 11 بیمار، خود را ترمیم کرده و بنابراین نیازی به پیوند کبد نیست.

این محققان بر این باورند که می‌توان پیش‌بینی کرد که کبد کدام افراد قابلیت ترمیم دارد.

وقتی پیوند کبد انجام می‌شود مثل دیگر پیوندها فرد باید تمام عمر داروهای سرکوب کننده دستگاه ایمنی مصرف کند تا بدن، کبد پیوندی را دفع نکند. مصرف این داروها علاوه بر دیگر عوارض، احتمال عفونت را در این افراد زیاد می‌کند چرا که دستگاه ایمنی با تمام ظرفیت خود کار نمی‌کند.

محققان با بررسی دقیق مواد شیمیایی داخل سلول‌های کبدی متوجه شدند که بین آنها که کبدشان بهبود پیدا می‌کند و آنها که بهبود پیدا نمی‌کند تفاوت بارزی وجود دارد.

دکتر وارونا آلووی هاری از کینگز کالج لندن به بی‌بی‌سی گفت: از نقطه نظر نیاز به پیوند کبد، در آنهایی که کبد پس از سه سال ترمیم می‌شود، فعالیت بعضی مولکول‌های بسیار کوچک با فعالیت همین مولکول‌ها در سلول‌های کبد افرادی که هیچ وقت کبدشان ترمیم پیدا نمی‌کند، تفاوت فاحشی دارد.

وی با اشاره به این که این مولکول‌ها در رشد سلولی نقش دارند، افزود: در بعضی از بیماران، رشد دوباره سلول‌های کبدی ممکن است شروع شده باشد. بنابراین اگر ما به روش‌های آزمایشی بهتری برسیم که نشان دهد سلول‌های کبدی رشد خود را شروع کرده‌اند، ممکن است نیازی به پیوند کبد نباشد.

پیوند کبد در افرادی مدنظر قرار می‌گیرد که بیماری وخیمی دارند بنابراین حتی اگر پزشکان متوجه شوند روند بازساری کبد شروع شده باید بتوانند بیمار را تا زمانی که کبدش کارایی کافی پیدا کند زنده نگه دارند.

به نظر دکتر آلووی هاری این کار امکان‌پذیر است چون حتی بازیابی بخش کوچکی از فعالیت کبد به بیمار امکان می‌دهد از بیمارستان مرخص شود.

با این حال هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که آیا با این شیوه می‌شود از پبوند بی دلیل کبد جلوگیری کرد یا نه؛ اما این محققان بررسی تفاوت‌های شیمیایی را بین آنها که قطعا نیاز به پیوند خواهند داشت و آنها که کبدشان رشد خواهد کرد، شروع کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha