یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 74611

سلامت نیوز : بیماران مبتلا به دیابت افسرده در مقایسه با دیابتی‌هایی که افسرده نیستند در معرض خطر بسیار بالایی از ابتلا به حملات افت خطرناک قند (هیپوگلیسمی) خون قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این حملات زمانی اتفاق می‌افتد که داروهای مورد استفاده برای کنترل قند خون باعث کاهش شدید قند خون می‌شوند.

نویسنده ارشد این پژوهش، دکتر واین کاتن استاد روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه واشنگتن می‌گوید: هیپوگلیسمی مزمن می‌تواند برای این بیماران بسیار خطرناک باشد و علائم آن نیز برای هر بیمار متفاوت بروز خواهد کرد بیماران ممکن است احساس لرز، ضعف، عرق و اضطراب داشته باشند. اما زمانی که قند خون بسیار کاهش یابد می‌تواند باعث از دست دادن هوشیاری، کما و حتی مرگ شود و تکرار این حملات می‌تواند منجر به اختلالات شناختی شود.

در این پژوهش، محققان بیش از 4 هزار بیمار دیابتی را به مدت پنج سال مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان می‌داد بیماران دیابتی افسرده به ترتیب 42 و 34 درصد بیش از سایرین در خطر کاهش قند خون مزمن و تکرر ابتلا به حملات هیپوگلیسمی قرار داشتند.

افسردگی در بین بیماران دیابتی شایع است و از هر پنج نفر یکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین پزشکان باید بیماران خود را از نظر افسردگی مرتبا تحت نظر قرار دهند.

دکتر کاتن در پایان می‌گوید: خبر خوب این است که افسردگی را می‌توان به طور کارآمدی توسط روانپزشکان یا مصرف داروهای افسردگی درمان کرد اما مهم اینجاست که آن را زود تشخیص داده و درمان کرد چرا که افسردگی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

این پژوهش در مجله "Annals of Family Medicine" منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha