یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۴

سلامت نیوز :رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان اظهار کرد: آلودگی کودک بشاگردی به بیماری هپاتیت نوع "A" بر اثر آب آلوده نبوده و گسترش این بیماری در این منطقه تنها یک شایعه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد شکاری با بیان این مطلب افزود: عامل هپاتیت "A" ویروس HAV است که به وسیله مدفوع از بدن شخص آلوده دفع شده و باعث آلودگی آب آشامیدنی و غذا می‌شود این نوع هپاتیت بدون عارضه بوده و خود محدود شونده است و از طریق تماس‌های نزدیک نیز قابل انتقال است.

وی با اشاره به اینکه عمده ترین راه انتقال هپاتیت نوع "A" از طریق دهانی - مدفوعی است، گفت: اگر بهداشت فردی رعایت نشده باشد و پس از دستشویی، دست‌ها با آب و صابون شسته نشود و با همان دست غذا خورده شود، این ویروس به راحتی انتقال است.

این مقام مسئول افزود: افراد مبتلا به هپاتیت همیشه تمامی علائم بیماری را نشان نمی‌دهند. برای مثال کودکان هیچ نشانه‌ای از آلودگی ندارند در حالی که در نوجوانان و بزرگسالان علائم بیماری دیده می‌شود.

شکاری با اشاره به خبر وقوع هپاتیت نوع "A" در شهرستان بشاگرد تصریح کرد: با توجه به اینکه زلزله بشاگرد در تاریخ 21 اردیبهشت رخ داده و بیمار به نام ابوالفضل چابک ساکن روستای گوهران یک روز بعد از وقوع زلزله دچار علائم احتمالی و ثابت نشده هپاتیت "A" شده است و با توجه به اینکه دوره نهفتگی بیماری هپاتیت "A" حداقل 10 تا 15 روز است وقوع این بیماری ارتباطی با زلزله بشاگرد ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بیماری هپاتیت نوع "A" به صورت تک گیر همه ساله در فصول گرما در نقاط مختلف دنیا اتفاق می‌افتد و اگر قرار بود از آب آشامیدنی در مناطق زلزله زده باشد باید حداقل 10 درصد از جمعیت هزار نفری گوهران علامت دار می شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha