یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 74626
سلامت نیوز :  فوق تخصص جراحی توراکس بیمارستان شهید محمدی بندرعباس اظهار کرد: سرطان پستان یکی از بیماری‌های شایع زنان و بیشترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان سنین 20 تا 39 سالگی و بعد از سرطان ریه شایعترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است که متاسفانه شیوع آن در حال افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید مهدی فرساد در این باره اظهار کرد: این بیماری بیشتر در کشورهای صنعتی مثل آمریکا و اروپا و استرالیا دیده می‌شود و شیوع آن در کشورهای کمتر توسعه یافته آسیایی و آفریقایی کمتر است.

وی با اشاره به این نکته که سرطان پستان دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است ، افزود: میزان بروز سرطان در زنان سفید پوست، زنان چاق، زنانی که تعداد کمتری فرزند دارند و همچنین زنانی که دیرتر یائسه می شوند بیشتر است.

این متخصص با اشاره به اینکه شانس ابتلا به سرطان پستان در خانم‌هایی که فامیل درجه یک آنها مثل مادر یا خواهرشان سرطان پستان داشته‌اند بیشتر است، افزود: عواملی مانند مصرف غذاهای چرب، الکل و تماس با اشعه رادیواکتیو نیز موجب افزایش ابتلا به سرطان پستان می‌شود.

فرساد درادامه گفت: بیشتر مراجعات خانم‌ها به علت احساس توده در پستان است که خوشبختانه اکثر این توده‌ها بدخیم یا سرطانی نیستند. همچنین بسیاری از زنان به علت درد سینه مراجعه می‌کنند و از وجود سرطان پستان بیم دارند ولی بهتر است بدانیم که سرطان پستان معمولا با درد همراه نیست.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر مواقع سرطان پستان به صورت احساس توده در سینه خود را نشان می دهد که این توده معمولا سفت، غیردردناک و غیرمتحرک است. علائم دیگر نیز شامل تغییرات نوک پستان، زخم یا احساس توده زیر بغل است.

فوق تخصص جراحی توراکس بیمارستان شهید محمدی بندرعباس درباره تشخیص زودهنگام سرطان پستان گفت: خوشبختانه اگر این سرطان زود تشخیص داده شود قابل درمان بوده و بیمار طول عمر زیادی خواهد داشت. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که تمام خانم‌ها از سن 35 سالگی یکبار، ماموگرافی جهت تشخیص زودرس این بیماری را انجام دهند. همچنین تمام خانم‌هایی که احساس توده یا علائم مشکوک در پستان دارند بهتر است جهت معاینه به پزشک جراح مراجعه نمایند.

فرساد معتقد است: بهتر است از تمام توده‌هایی که در پستان بخصوص در سنین پائین دیده می شود نمونه برداری انجام شود ویا جهت تشخیص قطعی خارج گردند.

وی در پایان یادآورشد: تشخیص قطعی سرطان پستان با نمونه برداری از بافت به وسیله سوزن یا روش باز امکان پذیر است و جهت درمان این بیماران از روش‌های جراحی و شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha