دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 74640

رژیم لاغری موسوم به «رژیم لیمو» یا «رژیم لیموناد» بیش از 50 سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با لیمو لاغر می شوید یا...؟
سلامت نیوز : رژیم لاغری موسوم به «رژیم لیمو» یا «رژیم لیموناد» بیش از 50 سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما شهرت آن وقتی به اوج خود رسید که بازیگر و خواننده آمریکایی «بیونس» اعلام کرد که برای بازی در فیلم «دختران رؤیایی» با این رژیم 20 پوند وزن کم کرده است. در حال حاضر این برنامه به عنوان یک برنامه سریع برای کاهش وزن مورد توجه قرار می‌گیرد. این برنامه بسیار دشوار عبارت است از نوشیدن معجون آب لیمو و نخوردن هیچ ماده خوراکی دیگر به مدت دو هفته!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایده آل ؛ کاهش وزن در زمانی که خوردن و نوشیدن را قطع و کالری کمی از طریق نوشیدن این معجون دریافت می‌کنید، اجتناب‌ناپذیر است اما این نوع رژیم‌های غذایی می‌توانند سلامت شما را به خطر اندازند. متخصصان تغذیه می‌گویند که برنامه موسوم به رژیم پاک‌کننده لیموناد فاقد انواع مواد مغذی ضروری برای بدن اعم از کالری، ویتامین، مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و چربی است و حتی می‌تواند خطرناك باشد.

زنده می‌مانید؟

هیچ‌گونه غذای جامد و هیچ نوع مکملی در این رژیم نباید مصرف شود. شما تنها اکسیر رژیم پاک‌کننده لیموناد را برای آبرسانی به بدن میل می‌کنید. این برنامه شما را ملزم به  نوشیدن روزانه 6 لیوان یا بیش از آن لیموناد روزانه می‌کند. تنها انتخاب دیگر شما «مخلوط آب و نمک» است که شامل 2 قاشق چای‌خوری نمک مخلوط شده با یک‌چهارم لیوان آب هنگام صبح و در صورت نیاز یک فنجان چای ملین گیاهی هنگام شب است.

نوشیدنی پاک‌کننده و سم‌زدای مورد استفاده در این رژیم كه به نوشیدنی مادر موسوم است عبارت است از:

• 2 قاشق غذاخوری آبلیموی تازه
• 2 قاشق غذاخوری شربت افرا
• نوك قاشق چای‌خوری ادویه فلفلی
• حدود 3 لیتر آب تصفیه شده
• مقدار بسیار كمی شكر

پس از انجام این رژیم برای 14-4 روز، افراد رژیم‌دار کم‌کم به خوردن غذاهای جامد سبک مانند سوپ سبزیجات در کنار میوه و سبزیجات سوق داده می‌شوند.

می‌خواهید سریع وزن كم كنید؟

توصیه پزشكان: رژیم غذایی تك‌ماده‌ای و سم‌زدایی را فراموش کنید یا حداقل از آنجا که بسیار خطرناک هستند، به مدت بسیار کوتاه از آن‌ها استفاده کنید.

اگر تصمیم دارید رژیم لیموناد را انجام دهید، فقط چند روز از آن پیروی کنید و پیش از آن هم با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. در عوض، برنامه لاغری را انتخاب کنید که با سبک زندگی شما هماهنگی داشته باشد و در طولانی مدت هم قابل اجرا باشد.

اگر برای یک موقعیت خاص نیازمند لاغری سریع هستید، سعی کنید بیشتر تمرینات ایروبیک انجام دهید و با یک برنامه غذایی سالم و متعادل کالری دریافتی خود را کاهش دهید. کاهش وزن سریع خیلی دوام ندارد. در بسیاری از موارد، این کاهش وزن با چند کیلو اضافه وزن دوباره بازمی‌گردد.

كبدتان سود می‌كند یا ضرر؟

با رژیم لیموناد وزن شما کاهش خواهد یافت زیرا این رژیم کمبود کالری بسیار جدی‌ای در بدن ایجاد می‌کند اما اتفاقاتی که بعدتر  رخ می‌دهد این است که آنچه بدن شما از دست می‌دهد آب و عضله است نه چربی. در طول این رژیم، باید انتظار مواردی چون احساس گرسنگی شدید و ابتلا به سردرد، خستگی، سرگیجه، بی‌حوصلگی، اسهال، حالت تهوع یا یبوست را داشته باشید. البته با توجه به سم‌زدایی این رژیم، کبد شما در طول این زمان احتمالا استراحت می‌كند. اما هیچ نوع تحقیق یا یافته‌ای در مورد اینکه رژیم‌های «پاک‌کننده» بدن را از مواد سمی و مواد زائدی که در اعضای بدن جمع شده‌اند خلاص می‌کند، وجود ندارد.

متخصصان چه می‌گویند؟

دکتر ملیندا جانسون، متخصص تغذیه، می‌گوید كه هیچ‌گونه نقطه مثبتی در این برنامه رژیمی مشاهده نمی‌شود. او می‌گوید: «هیچ یافته علمی‌ای وجود ندارد که شما به رژیم اینچنینی یا هرگونه برنامه سم‌زدایی برای پاک کردن بدن یا کمک به کاهش وزن نیاز داشته باشید.» او توصیه می‌کند اگر می‌خواهید از سموم دور باشید، از مصرف سیگار خودداری کنید در غیر این صورت به کبد خود اطمینان کنید كه نقش سم‌زدایی را همیشه به خوبی انجام می‌دهد.

دكتر جانسون می‌گوید همه متخصصان تغذیه معتقدند چنین برنامه‌های نامتعادلی نه تنها غیرموثر و بی‌نتیجه است، بلکه بسته به مدت زمانی که از آن پیروی می‌کنید، به طور بالقوه خطرآفرین است. رژیم گرفتن به این صورت می‌تواند باکتری‌های مفید روده‌ شما که هضم غذا و افزایش ایمنی بدن را پشتیبانی می‌کنند، از بین ببرد.

خطر دیگر کاهش سریع وزن، از دست دادن عضله است. دکتر پاملا پیک، متخصص بدنسازی، می‌گوید که وقتی پروتئین کافی در رژیم غذایی نباشد، بدن شما باید پروتئین مورد نیاز خود را از منبعی دیگر تامین کند؛ بنابراین شما از توده عضله‌ای خود می‌سوزانید. در پایان این رژیم، وزن شما کاهش می‌یابد اما بدن شما انباشته از چربی و خالی از عضله می‌شود. دکتر جانسون هم با این موضوع موافق است. وی می‌افزاید: «در رژیم‌های لاغری مبتنی بر گرسنگی به جای از بین رفتن چربی‌های شکمی، اولین اتفاق از بین رفتن عضلات و مایعات بدن است. هرگاه از رژیم غذایی بسیار سخت پیروی کنید، معمولا پس از آن یک پرخوری بسیار زیاد در انتظار شماست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha