دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 74644

سرطان خون، سرطان چشم و سرطان غدد لنفاوی شایع‌ترین سرطان‌های کودکان هستند که برابر آمار تا 80 درصد احتمال بهبود این بیماری‌ها در کودک وجود دارد اما هزینه‌ها ی چند ده میلیونی مانع بهبودی کودکان می‌شود.

هزینه‌های درمان مانع بهبود کودکان سرطانی
سلامت نیوز : برابر آمار وزارت بهداشت هر سال حدود 2 هزار کودک مبتلایان به سرطان کشور اضافه می‌شود؛ سرطان خون، سرطان چشم و سرطان غدد لنفاوی شایع‌ترین سرطان‌های کودکان هستند که برابر آمار تا 80 درصد احتمال بهبود این بیماری‌ها در کودک وجود دارد اما هزینه‌ها ی چند ده میلیونی مانع بهبودی کودکان می‌شود. نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی معتقدند علاوه بر هزینه‌ها، امکانات ضعیف درمانی در بیمارستان‌ها و کمبود دارو، روند بهبودی این کودکان را با مشکل مواجه می‌کند.

وقتی دارو نداریم بیمارستان کارایی ندارد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ به طور حتم برای برنامه‌ریزی درست در حوزه درمانی این کودکان باید آمار درست و دقیقی در دست باشد اما به نظر می‌رسد نابسامانی در حوزه آمار گریبان‌گیر این بخش نیز شده است. نماینده آستانه اشرفیه در مجلس و عضو کمسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی، با ابراز بی اطلاعی از آمار کودکان سرطانی در شمال کشور، به «حمایت» می‌گوید: هیچ اطلاعی از آمار کودکان سرطانی ندارم. در آستانه‌اشرفیه بیمارستان تخصصی برای معالجه سرطانی‌ها و به خصوص کودکان وجود ندارد و بیمارستانی که در این شهر وجود دارد بخشی به نام بخش کودکان سرطانی ندارند.

«محمد حسین قربانی» با بیان اینکه در هیچ کدام از شهرستان‌ها ایران بیمارستان تخصصی برای کودکان سرطانی وجود ندارد، ادامه می‌دهد: در بیمارستان‌های شهرهای کوچک شاید بخش بستری بیماران سرطانی وجود داشته باشد. اما در شهر آستانه تنها یک بیمارستان عمومی وجود دارد که آن هم وضعیت بسیار نابسامانی دارد و حتی برای معالجه اولیه بیماران هم امکانات کافی ندارد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که معضل کنونی ما در باره بیماران سرطانی، بیمارستان نیست بلکه داروهای این بیماران است، می‌افزاید: اکنون ما با مشکل کمبود داروهای خاص و رادیوتراپی برای بیماران سرطانی و حتی نبود منابع برای پرداخت حقوق کارکنان بیمارستان مواجه هستیم. با وجود چنین معضلی اگر حتی همه شهرها دارای بیمارستان مخصوص بیماری‌های خاص شوند اما امکاناتی برای بیماران نداشته باشند، سودی برای کسی نخواهد داشت.

شهرستان‌ها بیمارستان خاص کودکان سرطانی ندارند

شمار ابتلا به سرطان و مبتلایان به این بیماری در میان کودکان به اندازه‌ای است که آنها را نیازمند بیمارستان خاص با امکانات ویژه کند. این در حالی است که بسیاری از بهارستان نشینان از نبود بیمارستان تخصصی کودکان سرطانی در شهرستان‌ها خبر می‌دهند. نماینده مرم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در هیچ کدام از شهرستان‌های کشور بیمارستان تخصصی برای معالجه کودکان سرطانی وجود ندارد به «حمایت» می‌گوید: این استان به جز اتاق‌های ایزوله مخصوص در بیمارستان‌ها، بیمارستان جداگانه‌ای برای کودکان سرطانی ندارد.

«احمد آریایی نژاد» با ابراز تأسف از وضعیت بهداشت و درمان در کشور و تأثیر حضور نداشتن بخش خصوصی در مشکلات موجود، تصریح می‌کند: بیمارستان‌های دولتی در سراسر کشور خدمات مطلوبی را ارایه نمی‌دهند و از بخش خصوصی نیز حمایت نمی‌شود. مردمی که در استان همدان با سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند برای درمان به بیمارستان‌های تخصصی اراک و تهران مراجعه می‌کنند و این خود هزینه‌های بالاتر و مشکلات دیگری را برای بیماران در پی دارد.

اوضاع خیلی هم بد نیست!
رییس انجمن خون و انكولوژی كودكان با بیان اینکه سالانه 1500 تا 2 هزار كودك سرطانی بر اساس آمار انجمن سرطان كودكان و وزارت بهداشت به تعداد کودکان بیمار افزوده می‌شود می‌گوید: ولی در مجموع درمان و بهبودی این كودكان در حوزه سرطان بسیار امیدواركننده است. حسن ابوالقاسمی ادامه می‌دهد: به خاطر این كه مراكز بایگانی، اسناد و مدارك بیماران سرطانی در مكان‌های مختلف مثلاً در دست هماتولوژیست‌ها، پاتولوژیست‌ها و در بخش جراحی‌های خاص است نمی‌توان آمار دقیقی از كودكان سرطانی ارایه كرد. به گفته وی وضعیت درمان بیماری‌های سرطان در اطفال بهتر و درمان مطلوب‌تر شده است و بالای 80 درصد این كودكان بهبود می‌یابند اما هزینه‌های درمان و نبود دارو و بیمارستان در بسیاری از موارد باعث می‌شود این کودکان زندگی خود را از دست بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha