دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 74646
سلامت نیوز : میزان مرگ و میر ناشی از استعمال سیگار به هشت میلیون نفر در سال 2030 میلادی خواهد رسید که نزدیک 80درصد از این مرگ و میرها در کشور های با درآمد پائین و یا متوسط اتفاق می افتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ مسئول مرکز ترک دخانیات یزد با بیان این که تنباکو یکی از علل قابل پیشگیری مرگ و میر است، گفت: هرساله تنباکو سبب کشتن نزدیک به شش میلیون نفر در سراسر دنیا می شود که از این تعداد حدود 600 هزار نفر سیگاری های غیر فعال یا دست دوم ( که خود مصرف سیگار ندارند ولی بطور نا خواسته در معرض دود سیگار قرار می گیرند) هستند.

دکتر احمد مختاری افزود: این میزان مرگ و میر به هشت میلیون نفر در سال 2030 میلادی خواهد رسید که نزدیک 80 درصد از این مرگ و میر در کشور های با درآمد پائین و یا متوسط است.میزان مرگ و میر وابسته به مصرف دخانیات در ایران سالیانه حدود 50 – 60 هزار نفر است.

70 درصد افراد سیگاری والدین سیگاری داشته اند

مسئول مرکز ترک دخانیات یزد گفت: بر اساس آمار موجود بیش از 70 درصد افراد سیگاری والدین سیگاری دارند.دکتر مختاری اظهارداشت: بر اساس اطلاعات موجود در مرکز مشاوره ترک دخانیات بیش از 80 درصد افرادی که به این مرکز مراجعه داشته اند دارای والدین سیگاری بوده اند.

وی افزود: تنها بزرگترها دلیل اعتیاد فرزندان به دخانیات نیستند بلکه علل دیگری همچون دلایل فردی، گروه همسالان، علل خانوادگی، مدرسه، محیطی و اجتماعی، بلوغ نیز موثر هستند.

مسئول مرکز ترک دخانیات یزد تصریح کرد: در زمانی نه چندان دور مصرف دخانیات در اجتماع ما برای افراد کوچکتر و حتی خانمها و زنان بسیار زشت و زننده به نظر می رسید ولی شرکتهای دخانیات برای رسیدن به درآمد بیشتر به راهکار جدیدی که همانا تبلیغ و شویع مصرف قلیان بود، متوسل شدند.

وی افزود: قلیان نوعی دخانیات است که در حال حاضر مصرف آن در هر کوی و برزن دیده شده و متاسفانه توسط والدین نیز برای کوچکترها تجویز و استعمال می شود و حتی در بسیاری موارد شاهد تجویز آن توسط پدرها به فرزندان و یا مردان به همسرانشان هستیم.دکتر مختاری هشدار داد: مصرف قلیان در بسیاری از موارد از سیگار که دارای بیش از 4000نوع ماده شیمیایی و بیش از 50 نوع ماده سرطانزا است، بدتر و مضرتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha