دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 74653
سلامت نیوز : فصل گرما با آفتاب‌های مستقیم و سوزان در راه است و عوارض فراوان و گاه جبران‌ناشدنی قرار گرفتن در معرض مستقیم این نعمت بی‌بدیل یکی از مسائلی است که کاملا باید جدی تلقی شود. ما طی چند دهه می‌دانستیم که قرار گرفتن در معرض مستقیم پرتو فرابنفش (UV) خورشید بدون محافظت لازم پوست می‌تواند سبب بروز مشکلاتی بسیار شدیدتر و زیان‌بارتر از یک آفتاب‌سوختگی ناخوشایند شود.پرتوهای فرابنفش عامل اصلی مهلک‌ترین نوع سرطان پوست به نام «ملانوما» به‌شمار می‌رود، اما ظاهرا بنا به نوشته نشریه پرونشن مساله حادتر از اینهاست.

موضوع چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در مطالعه جدیدی در مرکز سرطان دانشگاه ییل، محققان شیوه‌های محافظت از پوست برابر نور خورشید را در میان کسانی که از چنگ ملانوما جان سالم به در برده بودند، مورد بررسی قرار دادند. آنان در این پژوهش دریافتند 27 درصد از این افراد، هنگامی که بیش از یک ساعت بیرون از خانه در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار داشته‌اند، هرگز از کرم‌های ضدآفتاب استفاده نکرده بودند.

بعلاوه 28 درصد این افراد هرگز از کلاه بیس‌بال استفاده نکرده‌اند و 34 درصد نیز هرگز کلاهی با لبه عریض به سر نکرده‌اند. (توجه داشته باشید وزارت غذا و داروی آمریکا توصیه می‌کند کلاه لبه‌داری که زیر آفتاب مستقیم و برای محافظت پوست صورت از آن به سر می‌کنید، باید لبه‌ای حداقل به اندازه 7.5 سانتی‌متر داشته باشد).

خطر خورشید

مطابق بررسی فوق، 2 درصد افرادی که از چنگال ملانوما نجات یافته‌اند، قبل از ابتلا به سرطان، پوست خود را در فضای بسته برنزه کرده بودند. این نشان می‌دهد بیشتر مبتلایان کسانی هستند که در معرض نور مستقیم خورشید قرار داشته‌اند.

آنیس چگپر، استاد جراحی در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل و رئیس تیم تحقیقاتی می‌گوید: «افرادی که از چنگال ملانوما جان به‌ در برده‌اند، 9 برابر بیش از سایر مردمی که تاکنون به این بیماری مبتلا نشده‌اند، در معرض خطر ابتلای مجدد به ملانوما قرار دارند. بنابر این با علم به این‌که کرم‌های ضدآفتاب می‌تواند خطر ابتلا به ملانوما را کاهش دهد، باید امیدوار باشیم مبتلایان سابق ملانوما که اکنون در صحت و سلامت به سر می‌برند، نسبت به محافظت از پوست خود در برابر آفتاب حساسیت ویژه‌ای نشان دهند تا خطرهای احتمالی آینده را از سر راه بردارند.»

نتیجه‌گیری نه‌چندان دشوار

اصلا مهم نیست میزان خطر احتمال ابتلا به سرطان پوست برای شما چقدر است. این احتمال هر میزان که باشد، کم یا زیاد، شما باید هر روز و حتما همه روزها، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید و فرقی هم نمی‌کند که آن روز آفتابی باشد یا نباشد. بعلاوه نباید به همین بسنده کنید. حتما باید پس از هر دو ساعت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب مجدد روی پوست خود کرم ضدآفتاب بمالید. یادتان باشد اگر یک تابستان کامل را پشت سر گذاشته‌اید و هنوز یک تیوب از کرم ضدآفتاب را نیز مصرف نکرده‌اید، حتما یک جای کارتان می‌لنگد؛ هر بار که از این کرم استفاده می‌کنید، باید به اندازه یک فنجان کوچک به بدن و به اندازه یک قاشق سوپ‌خوری به صورت خود بمالید. بعلاوه معلوم شده است که با افزودن لایه جدیدی از کرم ضدآفتاب در هر روز شما واقعا می‌توانید میزان محافظت از پوست خود را طی زمان افزایش دهید.

طبق پژوهش انجام شده در دپارتمان امراض پوستی در کپنهاگ، هنگامی که برای چند روز پیاپی از کرم استفاده می‌کنید، این کرم می‌تواند به اندازه کافی بر پوست شما ذخیره شود؛ چنان‌که میزان مقاومت آن را در برابر نور مستقیم خورشید افزایش دهد، اما این هرگز به معنی بی‌نیازی از محافظت پوست با کرم ضدآفتاب نیست. با محافظت لازم از پوست خود همیشه آفتاب عالم‌تاب را در شمار دوستان خود درآورید، نه دشمنان جانسوز.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha