سلامت نیوز :داشتن محیط‌زیست سالم و شاداب، حق طبیعی تمامی شهروندان ایرانی است. این حق، امتیازی است که در قالب حقوق فطری، طبیعی و الهی به ما انسان‌ها عطا شده است، به نحوی که هیچ‌کس حق تضییع آن را ندارد، همچنان‌که بشر از این حق برخوردار است دقیقا دارای تکلیف حمایت و پاسداشت محیط‌زیست است به صورتی که همگان مکلف به نگهداری و حفاظت از محیط‌زیست خود هستند. اصل پنجاهم قانون اساسی ایران، به زیبایی این امر را بیان می‌دارد و حفاظت از محیط‌زیست را تکلیف همگانی برای ایرانیان دانسته است و هرگونه تخلف یا تخطی از آن را جرم‌انگاری نموده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ از سوی دیگر مقوله محیط‌زیست به عنوان نسل چهارم حقوق بشر در قالب حق توسعه قرار گرفته است جدای از این حق محیط‌زیست و الزامات آن می‌تواند در چارچوب نسل اول حقوق بشر نیز قرار بگیرد. زندگی تمامی شهروندان ایرانی به محیط‌زیست آنان وابسته است به نحوی که امروزه تهدیدات زیادی اعم از انواع آلودگی هوا، ریزگردهای عراق که کل منطقه غرب و جنوب غربی کشور را در برگرفته است، تخریب جنگل‌ها، تخریب زیست‌محیطی توسط انسان‌ها در مناطق مختلف، گسترش بیابان‌ها، سدسازی‌های بی‌قاعده، خشک‌شدن دریاچه ارومیه، آلودگی منابع آبی کشور، فقدان سرمایه‌گذاری در حوزه محیط زیست، نبود مکانیسم معین در بازیافت انواع زباله، نابودی گونه‌های در معرض خطر، سیاست‌های غلط در نگهداری گونه‌های در معرض خطر، فقدان حمایت از دیدگاه‌های کارشناسی در حوزه محیط‌زیست و سیاست‌زدگی در قلمرو محیط‌زیست و بسیاری موارد دیگر از آفت‌ها و تهدیدات جدی حوزه محیط‌زیست است.

با بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های داوطلبان محترم ریاست‌جمهوری ملاحظه می‌شود که بیشترین دغدغه و برنامه این عزیزان توسعه اقتصادی و کنترل تورم است، اگرچه این امر مهم و ارزشمند است اما به همان اندازه داشتن برنامه محیط‌زیست و حفاظت از آن به لحاظ ارتباط آن با حیات بشری شهروندان ایرانی حایز اهمیت است. همواره محیط‌زیست به‌رغم اهمیتی که دارد متاسفانه در برنامه‌ریزی‌ها یتیم واقع می‌شود که دقیقا در برنامه‌های داوطلبان ریاست‌جمهوری نیز مغفول واقع شده است. واقعیت مساله این است که حفاظت از محیط‌زیست و طبیعت ایران و ایرانیان از الزامات اساسی عصر کنونی محسوب می‌شود و تمامی عناصر محیط‌زیست ایران از گونه‌های در معرض خطر گرفته تا دریاچه ارومیه و ...  جزو میراث طبیعی مشترک ایرانیان محسوب می‌شوند که به همه نسل‌های آینده ایران تعلق دارند و ما در برابر آن مسوول هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha