استرس، فشار قلب، بزرگی غیر متعارف دریچه قلب و حتی مرگ ناگهانی از آثار استرس و اضطراب است.

یک سوم بزرگسالان دارای ناراحتی روحی و روانی هستند / شادابی و نشاط موثر در سلامت جسم و روان
سلامت نیوز : معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استرس و اضطراب را از مشکلات اصلی جامعه ماشینی امروزه دانست و گفت: تحقیقات انجام شده نشان می دهد که یک سوم بزرگسالان دارای ناراحتی روحی و روانی هستند به همین دلیل توجه به شادابی و نشاط در جامعه باعث سلامت جسمی و روانی افراد می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ مجتبی اعلایی در همایش مددکاران اجتماعی که روز دونشبه برگزار شد، افزود: براساس نظر کارشناسان اضطراب یکی از مهمترین مشکلات انسان معاصر است و باید عصر جدید را به عنوان عصر اضطراب نامگذاری کنیم. همچنین زندگی ماشینی، خانه‌ها و محیط اطراف مجموعا ما را گرفتار چنین عارضه‌ای می‌کند که تاثیرات زیادی در سلامت جسمی و روانی دارد.

وی به پژوهشی که در مورد ناراحتیهای روانی افراد انجام شده اشاره کرد و گفت: در یک پژوهش به این نتیجه رسیده اند که یک سوم بزرگسالان دارای ناراحتی‌های عصبی و بعضا روانی هستند. از سوی دیگر یکی دیگر از بیماریهای عصر جدید نیز استرس بوده این بیماری نیز زاییده تمدن است و باید از آن به عنوان بیماری تمدن یاد کرد، چرا که هرچه متمدن می‌شویم این بیماری نیز در انسان شایع می‌شود.

به گفته وی ، استرس، فشار قلب، بزرگی غیر متعارف دریچه قلب و حتی مرگ ناگهانی از آثار استرس و اضطراب است.

معاون وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت برای درمان این بیماریها باید در جامعه به موضوعات نشاط و شادابی بیشتر توجه شود چرا که این مقوله نقش موثری در سلامت جسمی و روانی دارد و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که توانایی انسان‌های شاد 2 برابر انسان‌های ناشاد است.

وی با اشاره به اینکه نگاه درستی از حمایت خانواده‌های آسیب پذیر در کشور وجود ندارد، تاکید کرد: نگاهمان در کشور به این خانواده‌ها پرداخت مستمری است و هر زمان که می‌گوییم خانواده‌های آسیب پذیر را تحت پوشش قرار دهید، سازمان‌های مربوطه می‌گویند که اعتبار نداریم در صورتیکه این نگاه اشتباه است و خانوادها فقط به منابع مالی اعتبار ندارند.

اعلایی به نقش مددکاران اشاره کرد و گفت: باید نقش مددکاری اجتماعی گسترش یابد و خانواده‌های آسیب پذیر را رشد دهیم تا به لایه‌های بالاتری که در طرح لایه بندی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است، دست پیدا کنند در این شرایط فرد آسیب پذیر با بیمه کردن خود و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتن می‌تواند شرایط مطلوبی را برای خود ایجاد کند.

به گفته وی، نگاه مددکاری در دستگاه‌های کشور مفقود است و باید به مددکاری به عنوان حلقه‌ای میان خانواده محروم و ارائه خدمات به آنها توجه شود تا بتوانیم با افزایش نقش مددکاری در حوزه حمایتی شرایط مطلوبی را رقم زنیم.

وی گفت: نباید مددکار اجتماعی به کارمند حوزه حمایتی تبدیل شود و باید با توجه به سیستم غیردولتی، مددکار اجتماعی به کار گرفته شود تا رخت محرومیت را بربندیم تا جامعه‌ای شاداب و بانشاط داشته باشیم.

معاون وزارت تعاون به مطالعاتی که در مورد شادابی کشورهای انجام شده اشاره کرد و افزود: در این تحقیقات مشخص شده که 10 کشور بزرگ از سایر کشورها شادتر هستند که دانمارک، هلند، نروژ و ... جزء این کشورها هستند.

وی در مورد این پژوهش خاطر نشان کرد: سه عامل اصلی در این نظریه برای شادابی و نشاط وجود دارد که عوامل ژنتیکی با فراوانی 50 درصد اصلی‌ترین عامل برای نشاط و شادابی است. کمترین عامل در ایجاد شادابی و نشاط عوامل خلاف تصورات عامه، عوامل محیط زندگی، اقتصادی، عوامل معیشتی و سن است که 10 درصد عوامل شادابی و نشاط را شامل می‌شود.

به گفته وی، 40 درصد عوامل باقی مانده نیز به عوامل مرتبط با فعالیت‌های ارادی و هدفمند مربوط می‌شود همچنین هر کسی که در عرصه خدمت و خیررسانی فعالیت داشته باشد خود به خود به نشاط و شادابی پایدار می‌رسد.

اعلایی با بیان اینکه تصور درستی از امر به معروف و نهی از منکر در کشور وجود ندارد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر یعنی توجه به دیگران و مسئولیت پذیری که باید در جامعه به آن توجه داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha