سلامت نیوز : این سوال شاید این روزها به دغدغه بسیاری از دلسوزان سلامت افراد جامعه تبدیل شده باشد كه چرا صنایع دخانی نیازمند جذب جوانان و نوجوانان هستند؟ صنایع دخانی برای حفظ و بقای خود نیازمند مشتریان و مصرفكنندگان جدیدتری هستند تا بتوانند جایگزین كسانی کنند كه به علت بیماریهای ناشی از مصرف دخانیات از دنیا رفته یا مواد دخانی را ترك كردهاند و این هدف فقط با جذب جوانان محقق میشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ بسیاری سیگار كشیدن را قبل از سن 18 سالگی آغاز میكنند و حتی در یكچهارم این افراد سن شروع استعمال دخانیات زیر 10 سال است. وقتی نخستین تجربه مصرف دخانیات در سن نوجوانی اتفاق میافتد، احتمال این که جوان به یک مصرف کننده دائمی تبدیل شود، به مراتب بیشتر از آن است که اقدام به ترک مواد دخانی كند یا دیگر سیگار نکشد. از همه مهمتر پاسخ به این سوال است كه چرا تبلیغات و تحریكات صنایع دخانی یك تهدید برای افراد جوان محسوب میشود؟

در جواب باید گفت بیشترین هدف تبلیغات صنایع دخانی معطوف به جوانان است؛ چرا كه احتمال سیگاری شدن آنها بسیار زیاد است. صنایع دخانی به شکل فریبندهای از محصولاتشان با كیفیت مطلوب سخن میگویند و در فعالیتهای تبلیغاتی و در نهایت تجارت مرگبارشان از اصطلاحات دروغین مانند انرژی جادویی و جاذبههای جنسی استفاده میكنند.

همچنین صنایع دخانی با تبلیغات وسیع و همهجانبه، مصرف دخانیات را امری عادی و معمولی جلوه میدهند و این گونه وانمود میكنند كه مصرف دخانیات هیچ تفاوتی با سایر موادی که روزانه برای تامین نیازهای بدن مصرف میشود، ندارد. این تصور موجب میشود جوانان آسیبها و خطرات مصرف دخانیات را باور نداشته باشند و خطرات وابستگی به نیكوتین و پیامدهای ناگواری را كه مصرف دخانیات به دنبال خواهد داشت، دستکم بگیرند. حال باید پرسید چرا نیازمند ممنوعیتی كامل در زمینه تبلیغات، تحریكات و حمایتهای مالی صنایع دخانی هستیم؟ جواب این است كه ممنوعیت کامل تبلیغ، ترویج و حمایت مالی از دخانیات، میتواند موجب تشویق و افزایش انگیزه در مهارت <نه گفتن> به محصولات دخانی شود. تغییر نگرش در زمینه عواقب سوء بهداشتی محصولات دخانی موجب جلوگیری از شروع استعمال دخانیات در جوانان و نوجوانان میشود.

صنایع دخانی میلیونها دلار در سال به منظور گسترش شبكهها و زنجیرههای فروش و جذب جوانان و نوجوانان هزینه میكنند و آنها را با فیلمها و سریالهای تلویزیونی، مجلات تبلیغی در محیطهای خودمانی و محیطهای سرگرمی و رویدادهای ورزشی مورد هدف قرار میدهند و به دام میاندازند. صنایع دخانیات به شكل فزایندهای از روشها و شیوههای جدید به منظور افزایش و بالابردن سطح فروش محصولات خود بهره میگیرند. تبلیغات روی بیلبوردها، مجلات و برنامههای اینترنت فقط یكی از روشهای بازاریابی آنها است. صنایع دخانیاتی با نمایش محصولات خود در فیلمها و سریالهای تلویزیونی، مدهای جهانی و حمایتهای مالی از رویدادهای ورزشی، مسابقات، سرگرمیها و كارهای عوامپسند، برای جذب و حفظ مصرف كنندگان خود تلاش میکنند. یگانه راه از بین بردن و شكست زنجیرههای فروش صنایع دخانیاتی ممنوعیت كامل تبلیغات است. این صنایع به روشهای متعدد، جوانان را مورد هدف قرار میدهند و به همین علت ممنوعیتهای جزئی و محدود به آنها، این اجازه را خواهد داد كه در صورت شكست یك روش از شیوههای دیگر و جدیدتری برای رسیدن به هدفشان استفاده كنند.

بیش از 80 درصد جوانان (8/1 میلیارد نفر جوان 24-10 ساله) در كشورهای در حال توسعه زندگی میكنند كه بهشدت مورد توجه اهداف صنایع دخانی قرار دارند. چهار پنجم جوانانی كه در كشورهای در حال توسعه زندگی میكنند، اظهار كردهاند كه در معرض تبلیغات دخانیات قرار دارند.

امروزه صنایع دخانیاتی به شكل خاص، دختران و زنان جوان را با تبلیغات، تشویق و تحریک به مصرف دخانیات مورد هدف قرار داده اند.

استراتژیهای صنایع دخانیاتی برای افزایش بازار فروش محصولات خود معطوف به تشویق دختران و زنان جوان شده است و تلاش آنها برای از بین بردن فرهنگ كشورهایی است كه زنانشان اعتقادی به مصرف سیگار ندارند. افزایش مصرف محصولات دخانی در میان دختران و زنان جوان و اپیدمی رو به گسترش آن از ناگوارترین اتفاقهای جهانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha