قرار است با اجرای طرح واگذاری مدیریت بیمارستانی، پرسنل درمانی و روسای بخش های مختلف بیمارستان ها بر مسند ریاست تكیه بزنند و از اختیارات بیشتری برخوردار شوند.

واگذاری مسئولیت بیمارستانها به كاركنان، طرحی با چند هدف
سلامت نیوز : قرار است با اجرای طرح واگذاری مدیریت بیمارستانی، پرسنل درمانی و روسای بخش های مختلف بیمارستان ها بر مسند ریاست تكیه بزنند و از اختیارات بیشتری برخوردار شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ طرح واگذاری مدیریت بیمارستانی از اواخر سال گذشته توسط 'محمدحسن طریقت' وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مطرح شد.اجرای طرح واگذاری مدیریت بیمارستانی به گفته برخی از مسوولان و كارشناسان مربوطه منجر به بهبود عملكرد بیمارستان ها می شود.اما از سوی دیگر برخی از كارشناسان آن را به معنای استقلال و خصوصی شدن بیمارستان ها می دانند و این نگرانی را دارند كه با اجرای طرح واگذاری مدیریت بیمارستانی، پرداخت ها از جیب مردم افزایش یابد.

موفق نبودن طرح هیات امنایی كردن بیمارستان ها در سال های گذشته به این شائبه و نگرانی ها دامن می زند.

این طرح هم اكنون در مرحله آزمایشی قرار دارد اما سووال ها و ابهامات زیادی درباره آن و نحوه گسترش طرح وجود دارد.معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درباره اجرای این طرح می گوید: اجرای طرح واگذاری مدیریت بیمارستانی مطابق قوانین خدمات كشوری و مواد سلامت قانون برنامه پنجم توسعه كشور و همچنین آیین نامه نظام نوین درمانی در كشور است بنابراین یك تكلیف قانونی به شمار می رود.

دكتر 'حسن امامی رضوی' در گفت و گو با ایرنا می افزاید: ثابت شده است كه ما در بخش دولتی درمان، توان مدیریتی كافی نداریم چراكه هنگام استخدام كارمندان، چندان به كیفیت كار آنان توجه نمی شود.وی خاطرنشان می كند: علاوه براین اختیارات بیمارستان در سطح كلان است به آن معنا كه قدرت مدیریت برای رییس بیمارستان و بخش وجود ندارد و آنان نمی توانند با توجه به خدمت ارایه شده از سوی كاركنان به آنان حقوق پرداخت كنند.

معاون وزیر بهداشت می گوید: حتی خود رییس بیمارستان در سیستم فعلی به یك فرد روزمزد تبدیل می شود؛ با این شرایط نمی توانیم كیفیت خدمت بهداشتی و درمانی داشته باشم.
امامی رضوی خاطرنشان می كند: طبق برآوردها، در بخش پرستاری در بیمارستان ها كمبود نیرو و در بخش اداری و پشتیبانی نیروی زیادی داریم. این مساله كارایی خدمات بیمارستان را كاهش می دهد چراكه با افزایش نیروی انسانی، هزینه ها بالا می رود و این هزینه را نمی توانیم جبران كنیم.

وی ادامه می دهد: حقوق و دستمزد كاركنان بیمارستانی را دولت باید پرداخت كند كه توان جبران آن را ندارد چرا كه منابعی كه به بخش سلامت می تواند اختصاص دهد،كم است.
معاون وزیر بهداشت تاكید می كند: واگذاری مدیریت بیمارستانی به پرسنل درمانی به معنای خصوصی كردن آنها نیست بلكه در اجرای این طرح می خواهیم منابع انسانی و مالی را مدیریت كنیم.

امامی رضوی می افزاید: در اجرای این طرح، اختیار مدیریت این منابع به سطوح محیطی تر بیمارستان یعنی ارایه كنندگان خدمت بهداشتی و درمانی واگذار می شود. به این افراد گفته می شود كه منابع مالی مشخصی در اختیار دارید و متناسب با آن باید تا این اندازه خدمت را ارایه كنید.

وی اضافه می كند: بدیهی است كه اگر مدیریت منابع مالی به سطوح جزئی تر یعنی بخش های بیمارستانی واگذار شود ، آن بخش تلاش می كند كه با بكارگیری نیروی انسانی كمتر ، منابع مالی بیشتری برای خود كسب كند.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان می كند: واگذاری مدیریت بیمارستانی به پرسنل درمانی، خصوصی سازی نیست بلكه افزایش قدرت اختیار و مدیریت است. البته پرسنل درمانی و روسای بخش ها باید استانداردها را نیز رعایت كنند و كیفیت خدمت نباید كاهش یابد. آنان نباید فقط دنبال سود و منافع باشند.

امامی رضوی می گوید: این اقدامات موجب می شود كه كیفیت خدمات بهداشتی و درمانی ارتقا یابد. هدف اصلی از اجرای این طرح ارتقای كیفیت خدمت است.وی تصریح می كند: در اجرای این طرح، قرار نیست هزینه اضافه ای از مردم گرفته شود. تعرفه های درمانی همان تعرفه های دولتی است و علاوه برآن ممكن است برای افزایش اثربخشی خدمت درمانی، حمایت هایی نیز از سوی دولت ارایه شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه می دهد: قرار است هزینه تمام شده خدمات درمانی در بیمارستان ها از جیب دولت پرداخت شود.به گفته امامی رضوی، حد مجاز هزینه نیروی انسانی در یك بیمارستان خصوصی ، حدود ۶۰ درصد و در بیمارستان های دولتی، بیش از ۷۰ درصد كل هزینه های یك بیمارستان است.

معاون وزیر بهداشت می گوید: این یك نقص است چراكه با بالا رفتن هزینه نیروی انسانی، قیمت تمام شده خدمات ، افزایش می یابد و بیمارستان بطور دایم بدهكار می شود.
امامی رضوی می افزاید: اینگونه بیمارستان ها شلوغ هستند و بیماران را برای تامین تجهیزات پزشكی لازم به بیرون از بیمارستان می فرستند.

وی اضافه می كند: چون هزینه های این بیمارستان ها سر به سر نیست ، كارانه پرسنل و پول دارو را دیرتر پرداخت می كنند و شركت های دارویی دیگر به آن بیمارستان، دارو نمی دهند . بنابراین مردم مجبورند برای تامین دارو به خارج از بیمارستان بروند.

معاون وزیر بهداشت می گوید: با اجرای طرح واگذاری مدیریت بیمارستانی، دیگر بیمارستان ها بیهوده نیروی انسانی اضافی به كار نمی گیرند. هم اكنون رییس بیمارستان خیالش آسوده است كه نیروی انسانی اضافی می گیرد وحقوق این نیرو از جای دیگری تامین می شود درحالیكه دولت هم منابع مالی محدودی برای پرداخت هزینه نیروی انسانی دارد.

امامی رضوی می افزاید: با بكارگیری بی ضابطه نیروی انسانی در بیمارستان ها اگر حقوق آنان پرداخت نشود و راضی نباشند ، كیفیت خدمات بیمارستانی كاهش خواهد یافت.تمام این استدلال ها به آن معنا است كه طرح واگذاری مدیریت بیمارستانی به پرسنل درمانی به معنای استقلال بیمارستان‌ها از دانشگاه‌های علوم پزشكی نیست بلكه تفویض اختیارات به كاركنان و پرسنل بیمارستان‌ها را مدنظر دارد.

افزایش كمی و كیفی خدمات بیمارستان‌ها، رقابتی كردن فعالیت‌های بیمارستانی در راستای بهبود خدمات و افزایش رضایت مردم از بخش بهداشت و درمان از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

برخی كارشناسان نیز معتقدند كه پرسنل درمانی و روسای بخش ها به دلیل حجم كارشان، فرصتی برای مدیریت ندارند. همچنین برخی دیگر از كارشناسان ، تحقق این طرح را در گروی واقعی شدن تعرفه ها و نظارت های جدی می دانند.

بنابراین اقداماتی مانند تامین منابع مالی این طرح، امنیت شغلی پرسنل بیمارستانی، چگونگی نظارت بر عملكرد مدیریت جدید بخش ها و نحوه بالا رفتن كیفیت خدمات در كنار اجرای این طرح ضروری به نظر می رسد. طرحی كه با اجرای آن، انتظار می‌رود ارایه خدمات درمانی و رضایتمندی مردم، بهبود یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha