سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 74680

قطعا با شروع دوران بارداری متوجه می‌شوید كه تغییرات ایجاد شده در شما تنها در ناحیه شكم و ران‌هایتان نیست.

بارداری با بدن شما چه می‌کند؟
سلامت نیوز :  این یك هدیه برای شماست، هدیه‌ای بزرگ كه بزرگ‌ترین اتفاق زندگی یك زن است، طبیعی است كه این اتفاق با تغییرات زیادی در زندگی شما همراه خواهد بود، این تغییرات صرفا در زندگی شما نیست بلكه در جسم و روح شما هم خواهد بود، قطعا با شروع دوران بارداری متوجه می‌شوید كه تغییرات ایجاد شده در شما تنها در ناحیه شكم و ران‌هایتان نیست و تغییرات ناشی از بارداری تقریبا تمام ارگان‌های بدن یك زن را درگیر می‌كند. این مطلب برخی از تغییرات ایجاد شده در بدن زنان باردار را برای شما می‌گوید.

تغییرات موها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیب سبز ؛ در برخی موارد دیده شده كه موها طی دوران بارداری حالت زیباتر و مناسب‌تری پیدا می‌كنند. در كل این تصور عمومی وجود دارد كه بارداری باعث درخشان‌تر شدن و سالم‌تر شدن موها می‌شود اما برای برخی زنان حالت‌های ناراحت‌كننده با بارداری رقم می‌خورد، برای مثال در برخی زنان با اتمام دوره بارداری ریزش مو به صورت منطقه‌ای یا عمومی رخ می‌دهد. دكتر دوسون مانتاسیمو، متخصص پوست و مو در دانشگاه هاروارد در این مورد توضیح می‌دهد: «طی دوران بارداری برخی هورمون‌ها در بدن مادر بالا می‌رود كه این هورمون‌ها به استحكام و زیبایی موها می‌انجامد كه بلافاصله پس از زایمان میزان این هورمون‌ها افت می‌كند و در نتیجه شرایط ریزش موها فراهم می‌شود. البته دكتر مانتاسیمو به همه زنان باردار اطمینان می‌دهد كه نباید نگران این موضوع باشند. او می‌گوید كه این ریزش موها حداكثر تا 6 ماه پس از زایمان  برطرف می‌شود و آن چیزی كه خانم‌های باردار و تازه‌مادران باید از آن مطلع باشند این است كه اضطراب این حالت را تشدید می‌كند.

رگ‌های زشت

زنان طی دوران بارداری بیشتر از سایر اوقات ممكن است به بیماری‌های واریسی عروق مبتلا شوند. دكتر امانوئل وردامایلن، متخصص عروق در بیمارستان «سن جیمز» بنراسكا در این مورد می‌گوید:‌«طبیعی است كه با افزایش فشار روی عروق و به ویژه عروق پاها و اندام تحتانی طی بارداری احتمال بروز مشكلات عروقی و بروز واریس بالا می‌رود، اگر هم طی یك بارداری واریس بروز كند، در بارداری‌های بعدی ممكن است میزان و شدت این واریس‌ها افزایش یابد. دكتر وردامایلن توضیح می‌دهد: «وزن كودك و اضافه‌وزن مادر باعث افزایش فشار روی عروق می‌شود و اینگونه بازگشت خون به سمت قلب سخت‌تر می‌شود و اختلال در عملكرد عروق باعث بروز واریس و ظاهر خاص عروق واریس به خصوص در ران‌ها و پاها ایجاد می‌شود.»

وقتی حلقه‌تان دیگر به انگشت‌تان نمی‌خورد

قبلا برای شما گفتیم كه اگر طی دوران بارداری متوجه شدید كفش‌های‌تان برای‌تان كوچك شده و پای‌تان سایز بزرگ‌تری پیدا كرده تعجب نكنید، حالا هم به شما می‌گوییم كه جز پاهای‌تان دست‌های‌ شما هم ممكن است طی دوران بارداری افزایش سایز پیدا كنند. دكتر كایرو در این مورد می‌گوید: «در كنار پاهای شما، دست‌های‌تان هم ممكن است طی دوران بارداری بزرگ‌تر و چاق‌تر شوند اما مكانیسم این موضوع چگونه است؟ طی دوران بارداری با همان مكانیسمی كه قبلا توضیح داده شد احتباس مایعات رخ می‌دهد و این حالت می‌تواند باعث افزایش اندازه دست‌ها و ورم كردن آنها شود. گاه مقدار ورم به حدی است كه ممكن است حلقه یا انگشترهای شما دیگر اندازه انگشت‌های‌تان نباشد. در مورد ورم كردن و بزرگ شدن دست‌ها باید گفت با وجودی كه بیشتر موارد این حالت پس از پایان بارداری خود به خود بهبود می‌یابند اما مواردی هم دیده شده است كه بزرگ شدن دست‌ها در زنان باردار حتی پس از پایان بارداری هم باقی مانده و حتی به صورت دائمی درآمده است.

رنگ پوست‌تان می‌پرد

اگر بلافاصله پس از مادر شدن و پایان دوران بارداری متوجه تغییراتی در پوست‌تان شدید تعجب نكنید، این اتفاقی است كه برای بسیاری از تازه مادران می‌افتد. دكتر لوراكوریو، متخصص زنان و زایمان در مركز پزشكی مون سینایی در نیویورك می‌گوید: «چه در دوران بارداری و چه بلافاصله پس از زایمان بروز آكنه و جوش در زنان طبیعی است. البته این حالت بیشتر در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد و معمولا چند هفته پس از ظهور، حتی بدون درمان شدن بهبود پیدا می‌كنند.» جدا از آكنه بروز ندول‌های پوستی یا دانه‌های پوستی یا skin tag هم در دوران بارداری ممكن است در نقاط مختلف پوست رخ ‌دهد كه برخی از آنها خود به خود بهبود پیدا می‌كنند اما اگر این دانه‌های‌ پوستی بهبود پیدا نكرد هم نگران نباشید زیرا یك پزشك متخصص پوست و مو می‌تواند به راحتی این دانه‌ها را از پوست شما بردارد.  یك تغییر دیگر پوست در دوران بارداری تغییرات رنگدانه‌ای و رنگ پوست است. یكی از شایع‌ترین این تغییرات ایجاد خط بارداری یا لینه‌آ نیگرا Linea nigra است كه خطی تیره و عموما قهوه‌ای است كه به صورت عمودی روی شكم ایجاد می‌شود و پس از مدتی خود به خود از بین می‌رود اما فرم شدید و ناراحت‌كننده تغییرات پوستی، بی‌رنگ شدن یا تغییر رنگ یافتن پوست است كه ممكن است در هر نقطه‌ای از بدن یا حتی در كل بدن رخ بدهد.

كفش‌تان دیگر به پای‌تان نمی‌رود...

بارداری می‌تواند روی اندازه پای زن تاثیر بگذارد. نتایج تحقیقات چاپ شده در بولتن فیزیكال مدیسین ثابت می‌كند كه بارداری می‌تواند اندازه پای زنان را افزایش دهد. در این مطالعه گروه تحقیق طول و قوس كف پای 149 زن باردار را در آغاز بارداری‌ سپس در پایان ماه پنجم بارداری و 5 ماه پس از پایان بارداری اندازه‌گیری كردند. در 60 تا 70 درصد این زنان میزان قوس كف پا كاهش یافته بود و حدود 2 تا 10 میلی‌متر هم به طول پا اضافه شده بود اما نكته جالب این است كه میزان افزایش طول پا و كاسته شدن از قوس كف پا با میزان وزن گرفتن زنان طی بارداری ربطی نداشت. دكتر بیل سگال، پزشك متخصص زنان و زایمان و پروفسور تحقیقات پزشكی در زمینه بارداری در دانشگاه بالتیمور كه محقق ارشد انجام این پروژه بوده است، می‌گوید:‌ «نتیجه تحقیقات ما نشان داده است كه تغییرات ایجاد شده در اندازه و حالت پای خانم‌ها با میزان وزن گرفتن آنها در دوران بارداری ارتباطی ندارد، درعین حال تحقیقات ما نشان داد كه این تغییرات با میزان كاسته شدن وزن این زنان پس از به پایان بردن دوران بارداری هم ارتباطی ندارد.»

اما چه مكانیسمی می‌تواند پشت این تغییرات جالب باشد؟ دكتر سگال می‌گوید كه او و تیمش اعتقاد دارند كه دو هورمون مهم زنانه كه در دوران بارداری هم نقش مهمی را ایفا می‌كنند، یعنی هورمون‌های استروژن و ریلكسن، در این مورد دخیل هستند.» ما فكر می‌كنیم كه وظیفه اصلی این 2 هورمون ریلكس كردن لیگامان‌های مفاصل و لگن برای ساده‌تر كردن زایمان و بارداری است اما این هورمون‌ها در تمام بدن پخش می‌شوند و برای همین مفاصل زانو و مچ دست هم نوعی از شل‌شدگی و درصدی از افتادگی را تجربه می‌كنند، دركل می‌توان گفت كه این تغییرات در لیگامان‌ها و عضله‌های پا باعث بروز تغییرات در پا در بارداری می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha