سلامت نیوز : معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: برای تسهیل در فرآیند توانمندسازی بیماران تحت پوشش سازمان بهزیستی، طرحی با عنوان «ارایه خدمات توان‌بخشی مراقبتی در منزل توسط مراقبان آموزش دیده» در 10 استان کشور برای ایجاد زمینه حضور بیماران در کانون خانواده به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

یحیی سخنگویی در گفت‌وگو با «حمایت» اظهار کرد: بهزیستی برای درمان توان‌بخشی بیماران روانی مزمن در مراکز شبانه روزی طبق مصوبه هیات وزیران در سال گذشته ماهانه به ازای هر نفر حداکثر 255 هزار تومان و در سال 90 ماهانه برای هر فرد حداکثر 200 هزار تومان (کمک هزینه نگه داری) به مراکز پرداخت کرده است.

افزایش 25 درصدی یارانه مراکز نگه‌داری بهزیستی
معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان این که یارانه پرداختی به مراکز نگه‌داری شبانه‌روزی 25 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: یارانه این مراکز حدود 55 هزار تومان است، ضمن این که ظرفیت این مراکز برای نگه‌داری بیماران نیز کاهش نداشته است.

وی درباره پیگیری درمان و توان‌بخشی در منزل نیز افزود: یارانه پرداختی در سال گذشته به ازای خدمات پزشکی، روان شناسی، پرستاری، مددکاری و کاردرمانی انجام شده در منزل تا سقف 83 هزار تومان در ماه برای هر نفر بوده است. در صورتی که این خدمات توسط تیم درمان توان‌بخشی به بیمار ارایه شود نیز اعتباری تا سقف 83 هزار تومان در ماه برای هر نفر در نظر گرفته شده است.به این ترتیب میزان یارانه تخصیص یافته برای پیگیری درمان و توان‌بخشی در منزل بیماران روانی مزمن هیچ کاهشی ندانسته و پرداخت تعرفه هر خدمت به مرکز منوط به ارایه آن خدمت به بیمار شده است.

تاثیرمنفی اقامت طولانی مدت در مراکز نگه‌داری
وی درباره ترخیص بیماران از مراکز نگه‌داری نیز گفت: در مورد ترخیص بیماران، تأکید سازمان بهزیستی بر توانمندسازی آنان و حضور در اجتماع است. زیرا حق انتخاب محل زندگی از جمله حقوق اساسی هر فرد است و افراد معلول و یا بیماران روانی مزمن باید مانند افراد عادی فرصت انتخاب محل اقامت خود و کسانی راکه می‌خواهند با آنان زندگی کنند ،داشته باشند.

معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اهداف مورد نظر در توان‌بخشی و توانمندسازی معلولان، کسب استقلال در انجام فعالیت‌های فردی و اجتماعی، ایجاد زمینه مشارکت اجتماعی و امکان استفاده از فرصت‌های برابر برای افراد معلول و بیماران روانی مزمن است که بر این اساس فرصت زندگی مستقل برای آنان فراهم شود و این موضوع تنها با حضور فرد در بین اعضای خانواده و جامعه امکان‌پذیر است.

سخنگویی اظهار کرد: خلاف اهداف مورد نظر در توان‌بخشی و توانمندسازی اقامت طولانی مدت افراد در مراکز مراقبتی موجب گوشه گیری تدریجی آنان، وابستگی به غیر و از دست دادن مهارت‌های زندگی مستقل می‌شود.وی بیان کرد: متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود فرد بیمار به رغم وجود بستر مناسب برای ترخیص همچنان در مراکز نگه‌داری حضور دارد که این موضوع خلاف حق او به عنوان یک انسان است.

معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان این که شرایط حضور و ترخیص از مراکز نگه‌داری در دستور تخصصی مراکز نگه‌داری قید شده است، افزود: شرایطی مانند: نداشتن علایم بالینی و تایید تیم درمان و روان‌پزشک به گونه ای که نگه‌داری بیمار کنار خانواده با مشکل مواجه نشود، رسیدن به سطح خاصی از توانمندی برای زندگی در سطح خانواده، اجتماع و فراهم شدن بستر مناسب در خانواده از طریق ارتباط فعال و موثر آنان برای بازگشت و ادامه حضور بیمار در خانواده از جمله شرایط ترخیص است.

ارایه خدمات توان‌بخشی در منزل
وی ادامه داد: بنابراین همان طور که مشاهده می‌شود ضمن احترام به حق انسانی افراد، فراهم بودن شرایط ترخیص نیز مدنظر قرار گرفته است.سخنگویی گفت: البته سازمان بهزیستی کشور برای تسهیل در فرآیند توانمندسازی بیماران تحت پوشش، طرحی را تحت عنوان «ارایه خدمات توان‌بخشی مراقبتی در منزل توسط مراقبان آموزش دیده» در 10 استان کشور به صورت آزمایشی در دست اجرا دارد به طوری که زمینه حضور بیماران را کنار کانون خانواده فراهم می‌کند.

سهم بری معلولان از جریمه‌های رانندگی
به گفته معاون امور توان‌بخشی معلولان سازمان بهزیستی، بر اساس مصوبه مجلس 10 میلیارد تومان از جریمه‌های راهنمایی و رانندگی به حوزه توان‌بخشی معلولان اختصاص می‌یابد که این مبلغ توسط بهزیستی دریافت خواهد شد.

وی با بیان این که این مبلغ در پیشگیری از معلولیت‌های ضایعه نخاعی هزینه خواهد شد، ادامه داد: بیشترین مشکلات معلولیت در حیطه معلولیت‌های ضایعه نخاعی و مناسب سازی منزل و خودرو این معلولان هزینه‌بر است.

سخنگویی گفت: همچنین اعتبار اختصاص یافته صرف مبحث آگاه سازی جامعه در مورد معلولیت ضایعه نخاعی و خرید تجهیزات خواهد شد در ماه‌های اخیر یک میلیارد تومان اعتبار به استان‌ها برای خرید تجهیزات مور نیاز معلولان اختصاص یافته است البته این مبلغ وقتی بین همه استا‌ن‌ها تقسیم شود زیادی نخواهد بود اما به گفته سخنگویی با این مبلغ تجهیزات توان‌پزشکی از جمله سمعک، عصا، ویلچر و تشک مواج خریداری می‌شود که بخشی از مشکلات معلولان استانی با آنها برطرف خواهد شد.

معاون امور توان‌بخشی معلولان سازمان بهزیستی با اشاره به این که مبلغ اختصاص یافته شده در سال گذشته برای خرید تجهیزات توان‌بخشی معلولان 9 میلیارد تومان بود، بیان می‌کند: قصد داریم این مبلغ را در سال جاری افزایش دهیم تا نسبت به سال گذشته رشد بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

در سال گذشته نتوانستیم در زمینه لوازم بهداشتی معلولان ضایعه نخاعی مانور دهیم و امسال قصد داریم با افزایش اعتبار در این زمینه به طور جد ورود کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha