سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳

سلامت نیوز : اساتید و مسئولان حوزه مددکاری، دور هم جمع شدند تا بیست و هشتمین همایش کشوری مددکاری و نشاط اجتماعی را در سالن اجتماعات باشگاه نفت تهران برگزار کنند. موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به عنوان برگزارکننده این همایش در گفت‌وگوبا آرمان درباره وجه تسمیه این همایش توضیح می‌دهد: در حال حاضر برای مدیریت نشاط سیستم مجزایی وجود ندارد. هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی که یکی از مهمانان این همایش بود، سال 92 را اول راه شکل‌گیری آسیب‌های نوپدید خواند و تاکید کرد: باید برای مجموعه آسیب‌های نوپدید سال 1395 برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ وی با اشاره به نوسازی سازمان بهزیستی در سال گذشته توضیح داد: مطالبات و قامت مددجویان نسبت به 10 سال پیش عوض شده بود و سیستم طراحی شده برای سازمان بهزیستی در دهه 60، دیگر جوابگوی این نیاز‌های جدید نبود. به گفته وی، در سنوات ابتدایی که سازمان بهزیستی شکل گرفت مطالبات حوزه مددجویی بسیار پایین‌تر از این سطح بود و امروزه مطالبات جامعه مددکاری بسیار متفاوت است. رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه سال گذشته در حوزه خدمات اجتماعی بازتعریفی در سازمان ایجاد شد، عنوان کرد: سازمان بهزیستی برنامه جامع خود را در قالب سند راهبردی تعریف کرد و با توجه به دو رویکرد توانمندسازی و نیز مداخله پیشگیرانه در حوزه آسیب‌ها و معلولیت‌ها کار خود را دنبال کرد. وی اضافه کرد: در این برنامه‌ریزی، بهزیستی بر دو اصل توانمندسازی و مداخلات پیشگیرانه تاکید کرد. در حال حاضر نیز 120 هزار نفر را با همین روش توانمند کردیم. همچنین سازمان بهزیستی تحت شبکه مددکاری به 570 هزار خانوار در کشور خدمات ارائه می‌دهد.

عصر اضطراب

مجتبی اعلایی، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به یک پژوهش در زمینه نشاط اجتماعی، درباره نتایج این پژوهش توضیح داد: بیش از یک سوم بزرگسالان دارای ناراحتی‌های عصبی و بعضا روانی هستند. او اضطراب را یکی از مهم‌ترین مشکلات این عصر دانست و گفت: باید عصر جدید را به عنوان عصر اضطراب نیز نامگذاری کنیم. وی با تاکید بر لزوم افزایش نقش نظام‌های مددکاری گفت: این روزها اولین تلقی از حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده، پرداخت مستمری است. در صورتی که باید نگاه حمایتی مان را گسترده کنیم و در شرایطی که مددکاری در دستگاه حمایتی ما مفقود شده است، نگاه حمایتی‌مان را به مددجو گسترش دهیم. او بیماری دیگر این عصر را استرس نامید و از آن به عنوان بیماری تمدن یاد کرد چراکه به گفته اعلایی هرچه متمدن‌تر شده‌ایم، این بیماری بیشتر در انسان‌ها شایع شده است. اعلایی با اشاره به آثار و نتایج این بیماری‌ها افزود: بنا بر تحقیقات به این نتیجه رسیده‌ایم که توانایی انسان‌های شاد 2 برابر انسان‌های ناشاد است.

وی با اشاره به پژوهش دیگری درباره میزان شادابی مردم مختلف افزود: طبق مطالعات انجام شده مشخص شد 10 کشور بزرگ از سایر کشورها شادتر هستند که دانمارک، هلند، نروژ و غیره جزو این کشورها هستند. در این نظریه برای شادابی سه علت اصلی برشمرده‌اند. اعلایی این عوامل را اینگونه برشمرد: عوامل ژنتیکی با فراوانی 50 درصد اصلی‌ترین عامل برای نشاط و شادابی است. 10 درصد به محیط زندگی، عوامل اقتصادی، عوامل معیشتی و سن مربوط بوده است. همچنین 40 درصد عوامل باقی مانده نیز به عوامل مرتبط با فعالیت‌های ارادی و هدفمند مربوط می‌شود و اینها فعالیت‌هایی هستند که انسان برای رسیدن به مقصدی مشخص به صورت ارادی دنبال می‌کند که نتیجه آن حضور در عرصه‌های خدمت و خیررسانی به دیگران است.

پایگاه‌های مددکاری و خدماتی شهرداری

در این همایش زارع صفت، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز درباره به کارگیری نیروهای مددکار در پایگاه‌های خدماتی شهرداری توضیح داد. او گفت: تغییر رویکرد شهرداری از نهاد خدماتی به سازمان اجتماعی، رویکردی برای پیوند زدن سه ضلع مدیریت شهری، شهروند و شهر بوده است. برای همین تلاش کردیم که در سطح شهر تهران دفاتر پایگاه خدماتی را راه‌اندازی و اولین قدم را با متخصصین و مددکاران آغاز کنیم. زارع‌صفت در توضیح این پایگاه‌های خدماتی به آرمان گفت: در سال گذشته این پایگاه‌ها در نقاط آسیب‌خیزتر شهر آغاز به کار کردند. تا پایان سال این رقم به 12 پایگاه افزایش می‌یابد. بیشترین مراجعه‌ها حول محور اعتیاد، کارتن‌خوابی، تکدی‌گری بوده است. وی رقم کلی مددجویان را در سه ماهه پایانی سال 1391، یکهزار و سیصد نفر عنوان کرد.

حوادث طبیعی، عامل کاهش نشاط اجتماعی

در ادامه رئیس بخش جوانان هلال احمر با اشاره به ارتباط بین نشاط و آسیب‌های اجتماعی، گفت: در جامعه اسلامی ابزارهای زیادی برای نشاط وجود دارد اما به آن اندازه نشاط پراکنده نیست. جعفریان حوادث طبیعی و عدم توانایی برای مقابله با بلایای طبیعی را عامل کاهش نشاط اجتماعی عنوان و تصریح کرد: این بلایا، نشاط را درجامعه تحت الشعاع قرار می‌دهد. برای همین آگاه کردن جوانان یک نکته ضروری و الزامی است. وی با اشاره به اینکه نشاط اجتماعی باید به دغدغه مسئولان تبدیل شود افزود: در حادثه شین‌آباد کافی بود تا یکی از دانش‌آموزان شیوه مقابله با این خطر را پیش از این آموزش دیده بود. او در گفت‌وگوبا آرمان به برنامه سازمان هلال احمر در طراحی نیرو برای ارسال به مناطق آسیب‌دیده در بلایای طبیعی اشاره کرد و گفت: برنامه اجتماعی در شورای عالی هلال احمر طرح و مقرر شد که مددکاران هلال احمر به عنوان بازوی کمکی در کنار دیگر نهادها وارد شوند. در حادثه زلزله آذربایجان 5 هزار مددکار آموزش دیده را به مناطق زلزله‌زده فرستادیم. چرا که به اعتقاد ما آسیب‌دیدگان به جز توزیع تغذیه به مددکاری نیز نیاز دارند. پس از زلزله آذربایجان در بسیاری دیگر از حوادث هم این گروه وارد مناطق آسیب‌دیده شده و به ارائه خدمات پرداختند. جعفریان افزود: زمان حادثه زلزله آذربایجان 300 روستا درگیر شده بودند. نیروها و مددکاران هلال احمر نیز 24 نوع خدمت اجتماعی و فرهنگی را به مردم ارائه کردند و نشان دادند که امداد اجتماعی بازوی مکمل خدمات و رفاه اجتماعی است.

موسوی‌چلک یکی از اهداف برگزاری این همایش را وارد کردن اصطلاح نشاط اجتماعی به حوزه نظریه می‌داند و با اشاره به فعالیت‌های خود در زمینه نگارش مقاله و یادداشت در حوزه نشاط اجتماعی بیان می‌کند: ما به جامعه با نشاط‌‌تر نیاز داریم تا آسیب‌های اجتماعی و هزینه‌های آن کاهش یابد. در این راستا مددکاری با تعریف دو ماموریت اصلی نقش پررنگی را ایفا می‌کند. مددکاری اجتماعی با ارتقای کیفیت زندگی مردم و توسعه شاخص‌های سلامت اجتماعی می‌تواند در افزایش شاخص‌های نشاط آور در جامعه سهیم باشد. در پایان این همایش که اولین استاد حوزه مددکاری، سام آرام نیز در آن حضور داشت ضمن قدردانی از خانواده شهید امید عباسی، آتش­نشان شهید شده در حین انجام وظیفه برای تربیت چنین نیروی مددکاری، اعضای خانواده وی به عضویت انجمن 1400 نفری مددکاران اجتماعی درآمدند. همچنین در پایان از کتاب گنجینه، مجموعه خاطرات مددکاران رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha