سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 74689
سلامت نیوز : پزشكان دانشگاه ادینبوروی اسكاتلند می‌گویند تزریق سلول‌های بنیادی به مغر پنج بیمار كه سكته مغزی كرده بودند باعث بهبود حركت، هوشیاری و تعادل آنها شده بدون آنكه عوارض جانبی داشته باشد. برای این درمان آزمایشی، 9 بیمار كه بین ۶۰ تا ۹۰ سال سن داشتند انتخاب شدند و بی‌خطر بودن این روش در آنها برررسی شد. تمام این بیماران بین شش ماه تا پنج سال قبل سكته مغزی كرده بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ سپس به قسمت‌هایی از مغز آنها كه به علت سكته مغزی آسیب دیده بود، سلول‌های بنیادی جنینی تزریق كردند. پروفسور «كیت میور» استاد دانشگاه گلاسكو كه این تحقیق را سرپرستی كرده می‌گوید از بهبود خفیف تا متوسط عملكرد این بیماران شگفت‌زده شده چرا كه حتی انتظار بهبود در یكی از آنها را هم نداشته است. تا به حال تصور بر این بوده كه شش ماه بعد از سكته مغزی، در مغز مبتلایان به عوارض سكته مغزی بهبودی ایجاد نخواهد شد.

اما به گفته پروفسور میور تغییرات جالب و شگفت‌‌انگیزی در این بیماران دیده شده؛ مثلا بیماری كه سال‌ها فلج كامل بوده اكنون انگشت‌هایش را تكان می‌دهد. این تغییرات كوچك به بیماران كمك می‌كند تا كارهای روزمره مثل لباس پوشیدن را بهتر انجام دهند و وابستگی‌شان به دیگران كمتر شود. با توجه به نتایج مثبتی كه در مرحله اول این تحقیق به دست آمد، مرحله دوم آن به زودی آغاز می‌شود. در این مرحله باید به این سوال پاسخ داد كه بهبود بیماران تا چه اندازه به علت درمان با سلول‌های بنیادی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha