سلامت نیوز : عملكرد نامناسب مسئولان در چند سال اخیر باعث بروز نارضایتی‌های زیادی در بین اقشار جامعه شده است. وعده‌های عملی نشده، شعارهایی كه برای پیشرفت كشور و گسترش عدالت داده می‌شد و درگذر زمان به فراموشی سپرده شدند، گسترش بی‌عدالتی و فقر در جامعه به رغم تمام وعده‌هایی كه برای كاهش این مشكلات داده می‌شد، باعث كم رنگ شدن اعتماد عمومی به مسئولانی شد كه با آرای بالایی توانسته بودند سكان هدایت كشور را به دست بگیرند اما این روزها از كمترین حد اقبال در جامعه برخوردارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛  دكتر محمدباقر قالیباف یكی از كاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دو روز پیش در جمع مردم كرمان، با اشاره به این موضوع تصریح كرد: «اگر سوءتدبیر و فقر در جامعه‌ای باشد امکان ندارد بشود در آن جامعه امر به معروف و نهی از منکر كرد و مردم را به دین دعوت نمود.» حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی رهبر، نماینده مجلس در دوره‌های هفتم و هشتم و امام جمعه موقت اصفهان با تایید این اظهارات در گفت‌وگوی اختصاصی با تهران امروز، می‌گوید: «عملكرد بد مسئولان باعث شده تا به اعتقادات مردم به دلیل مسائل اقتصادی لطمه بخورد و جبران این مشكل سال‌های زیادی زمان می‌برد.»‌

در چند سال اخیر و با توجه به مشكلات متعددی كه در كشور به وجود آمده اعتماد مردم به مسئولان كم رنگ شده است، برای بازگرداندن اعتماد به مردم چه اقداماتی را باید انجام داد؟

نخستین راه برای بازگرداندن اعتماد به مردم یا بازسازی اعتماد مردم به مسئولان این است كه افرادی كه می‌خواهند سكان هدایت كشور را به دست بگیرند هم با صداقت با مردم صحبت كنند و هم با صداقت عمل كنند. یعنی بیشتر از آنچه كه حرف زده و شعار داده می‌شود، عمل كنند. مردم در طول چند سال گذشته حرف زیاد شنیده‌اند و در خیلی از موارد اعتماد آنها نسبت به مسئولان كم شده است پس باید با عمل كردن صحیح اعتماد را به مردم برگرداند. باید مردم را با عمل به دین دعوت كرد نه با گفتار. موضوع دیگر این است كه مسئولان آنچه را به زبان بیاورند كه واقعا هستند یعنی وقتی می‌گویند به انقلاب، مردم، امام راحل، آرمان‌های انقلاب و ولایت فقیه اعتقاد دارند و پیرو آن هستند مردم در عمل خلاف این شعارها را مشاهده نكنند. هیچ كس در كشور ما بین مسئولان نیست كه بگوید من با نظام، امام راحل، آرمان‌های انقلاب و ولایت فقیه مخالفم، همه می‌گویند با این موارد موافق هستند اگر این طور است نباید بر ضد گفتاری كه می‌گویند عمل كنند. از طرف دیگر برای جلب اعتماد مردم بایددقت كنند وعده‌هایی كه می‌دهند قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد. چرا در دوره‌های گذشته شاهد بوده‌ایم كه در ایام انتخابات وعده‌ها و طرح‌های زیادی به مردم داده شد و حرف‌های خوش آب و رنگی زده شده اما بعد از انتخاب شدن، هم آرام آرام خود آن حرف‌ها فراموش شده و هم وعده‌هایی كه داده شده عملی نشده. پس باید چیزی را به مردم بگویند و وعده‌ای را بدهند كه قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

وظیفه كاندیداهای ریاست‌جمهوری در این مورد چیست؟

كاندیداها باید در صورت انتخاب شدن عاشقانه، خالصانه و صادقانه عمل كنند. با توجه به چالش‌ها و فراز و نشیب‌هایی كه در چند سال اخیر به وجود آمده الان زمان این است كه فرد منتخب با تیم و گروهی مجرب كه آماده كرده به وعده‌هایی كه می‌دهد عمل كند. رئیس‌جمهور آینده باید برنامه محور باشد و برای برنامه‌هایش چار‌چوب مشخصی تعریف شده باشد و وعده‌هایی بدهد كه قابلیت عملی شدن داشته باشد. داشتن زمان‌بندی برای انجام اقداماتی كه وعده داده می‌شود و برنامه‌محور بودن از شرایط مهمی است كه باید به آن توجه كرد تا بتوان اعتماد كم رنگ شده مردم را جلب كرد. یك نكته مهم كه باید به آن توجه كرد این است كه همه افراد یك جور فكر نمی‌كنند و اختلاف سلیقه وجود دارد. افرادی كه در قالب نظام و انقلاب و وفادار به نظام هستند می‌توانند این اختلاف سلایق را جمع كنند و سعی می‌كنند كه اختلاف سلیقه در اداره كشور بروز پیدا نكند چرا كه بروز اختلاف سلیقه به معنی رواج بی‌اعتمادی در جامعه است. اگر به سخنان گهربار مقام معظم رهبری نیز دقت كرده باشیم متوجه این نكته می‌شویم كه معظم له در سخنان‌شان توصیه‌های اكید به وحدت و همدلی داشته و دارند. بر این اساس باید كینه‌ها و اختلافات را كنار گذاشت و عدالت را سرلوحه اقدامات قرار داد.

بر اساس آنچه در اسلام آمده در جامعه‌ای كه سوء تدبیر و فقر وجود داشته باشد امكان ندارد امر به معروف و نهی از منكر كرد و نمی‌توان مردم را به دین دعوت كرد، برای این كه بتوانیم این مشكل را درجامعه از بین ببریم، چه اقداماتی را باید انجام داد؟

نكته مهم در جامعه اسلامی وجود داشتن و زنده بودن امر به معروف و نهی از منكر است و مسئولان باید همزمان با دعوت به امر به معروف و نهی از منكر برنامه‌های عملی جاذبه‌دار و سازنده داشته باشند چرا كه در اسلام اصل بر فرهنگ‌سازی و اعتماد است یعنی آنچه را كه می‌گوییم باید در عمل نشان دهیم تا بتوانیم اعتماد‌سازی كنیم. در عین حال كه اسلام در زمینه امر به معروف و نهی از منكر در كنار ارشاد وهدایت قاطعیت هم دارد.

طی چند سال گذشته شاهد این بودیم كه با سوء تدبیرهایی كه در مدیریت كشور داشتیم عده‌ای صاحب ثروت‌های باد آورده شدند و عده‌ای دیگر با فقر دست و پنجه نرم می‌كنند...

درست است. در روایات از حضرت علی(ع)‌ حدیثی نقل شده به این مضمون كه «سو التدبیر سبب التدمیر» یعنی تدبیر بد، سبب ویرانی است. یك مثل خوب برای این حدیث این است كه یك ماشین مدل بالا را به یك راننده ناشی بدهید. این راننده یا با تصادف یا بد نگه‌داشتن ماشین باعث خرابی آن می‌شود. در مورد اداره كشور هم همین است. وقتی كشور دست كسی داده می‌شود آن فرد به همراه تیم و گروه و كسانی كه كشورداری می‌كنند باید مراقب باشند كه خراب‌كننده نباشند و شایستگی و علم اداره كشور را داشته باشند. فردی كه قرار است سكان هدایت جامعه را در مقام ریاست‌جمهوری به دست بگیرد، باید علاوه‌بر برنامه، مدیریت قوی و نیرو داشته باشد، باید دغدغه و پشتكار نیز داشته باشد و بیشتر از گفتار، عمل كند.در سال‌های اخیر در كشورمان كارهایی شده اما با ظرفیت‌هایی كه در كشور ما هست و فداكاری‌هایی كه مردم از ابتدای پیروزی انقلاب تاكنون داشته‌اند بهتر از اینها می‌شد از این فضاها استفاده كرد. بسیاری از علما و روحانیون و شخصیت‌های برجسته نظام و مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر برای خیلی‌ها هزینه كردند، سرمایه گذاشتند و دفاع كردند ولی این افراد قدر حمایت‌ها را ندانستند. این قدر‌ناشناسی‌ها نیز علاوه بر این كه به نظام ضربه زد به اسلام نیز ضربه زده است.

این موضوع را می‌توان در اعتقادات مردم نیز مشاهده كرد...

لطمه خوردن به اعتقادات مردم در اثر عملكرد بد مسئولان كه در چند سال اخیر اتفاق افتاده از هر خسارتی به كشور بدتر است چرا كه مردم اعتقاد دارند اگر نظام جمهوری اسلامی بر قرار شده باید اسلامی و اعتقادی عمل شود. باید شاهد انسان محوری و خدا محوری بود در حالی كه شاهد برخی بی‌عدالتی‌ها، عملكردها و خودخواهی‌ها بوده‌اند. پس در صورتی كه عملكردها بد و نامناسب باشد نه فقط تیم و شخص لطمه می‌خورد بلكه باعث لطمه وارد شدن به اعتقادات مردم نیز می‌شود كه بازسازی اعتقادات مردم كار خیلی مشكلی است. دولت آینده باید دولتی باشد كه به تمام معنا عدالت اسلامی، مردم سالاری و خدمت به مردم را وظیفه خود بداند و به آن عمل كند و با فساد نیز مبارزه كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha