سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 74696

با ازدیاد افراد علاقه‌مند به شنا کردن در استخر‌ها احتمال انتقال بیماری‌ها و عوارض مختلف برای شناگران فراری از گرما وجود دارد.

بیماری‌هایی که با شنا می‌آید
سلامت نیوز :  ابرهای بهاری کم‌کم جای خود را به خورشید گرم نزدیک تابستان می‌دهند.

بعضی‌وقت‌ها آنقدر گرم می‌شود که رؤیای شیرجه زدن در آبی خنک، التهاب ذهن را کم می‌کند. فصل شنا در راه است. مدرسه‌ها به‌زودی تعطیل می‌شوند و خیل زنان و مردان راهی شیفت‌های صبح و عصر استخر‌ها می‌شوند. کاهش اضطراب، افزایش بازده قلب، افزایش کیفیت خون از نظر حمل مقدار بیشتر اکسیژن، استقامت دستگاه گردش خون و تنفس، قدرت، سرعت و انعطاف پذیری مفاصل شانه و مچ پا، افزایش سوخت‌وساز بدن بخشی از ویژگی‌های منحصر به فرد ورزش شناست که از سن نوزادی تا سن کهنسالی می‌توان آن‌را انجام داد.

اما با ازدیاد افراد علاقه‌مند به شنا کردن در استخر‌ها احتمال انتقال بیماری‌ها و عوارض مختلف برای شناگران فراری از گرما وجود دارد. در ادامه نظر چند متخصص در مورد عوارض احتمالی شنا را می‌خوانید.

دکتر نادر نصیری متخصص چشم و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره خطرات احتمالی که شناگران با آن مواجهند، به همشهری گفت: یکی از خطرات شنا، ضربه‌هایی است که به چشم وارد می‌شود. کسانی که چشم‌هایشان ضعف بینایی شدید دارد و یا به تازگی عمل کرده‌اند باید از شیرجه زدن در استخر خودداری کنند. شیرجه برای کسانی که لنز در چشم دارند و یا شبکیه چشمشان نازک است نیز خطرناک است.

ضربه می‌تواند شبکیه را پاره کند. همچنین ضربه‌هایی که بر اثر ازدحام زیاد جمعیت در استخر ممکن است به چشم وارد شود می‌تواند همین آسیب‌ها را به چشم وارد کند. علائم این آسیب‌ها ریزش اشک، درد شدید و احساس جسم خارجی در چشم است. افراد با داشتن این علائم ظرف 24تا 48ساعت به پزشک مراجعه کنند. برای جلوگیری از این عوارض بهتر است از عینک‌های شنا و یا غواصی استفاده شود.

وی در مورد ابتلا به عفونت در استخر‌هایی که از مواد ضد‌عفونی‌کننده به اندازه کافی استفاده نشده باشد یا تصفیه مدام صورت نگیرد، گفت: اگر کسی با لنز و بدون عینک شنا وارد آب شود، احتمال اینکه به عفونت شدید و مقاوم به درمان آکالتمبا مبتلا شود، وجود دارد. قرنیه در این بیماری آسیب می‌بیند بنابراین اگر این افراد پس از شنا دچار درد، تاری دید و قرمزی چشم شدند باید سریع لنزشان را دربیاورند و به پزشک مراجعه کنند.

دکتر سهیلا انصاری‌پور متخصص ناباروری و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی (ابن‌سینا) در مورد بیماری‌هایی که احتمال انتقال آن از استخر وجود دارد، گفت: تغییر در PH بدن، زنان را مستعد ابتلا به عفونت‌های مربوط به زنان می‌کند. یکی از عواملی که ممکن است منجر به تغییر PH شود شنا کردن در آب استخر است. به‌طور کلی برای ضد‌عفونی کردن استخرها از کلر استفاده می‌شود. براساس استانداردها میزان کلر باید بین 1تا 3میلی‌گرم در لیتر باPH 7.2 تا 7.8 باشد. هر چه PH محیط بیشتر از PH بدن زنان باشد، محیط برای باکتری‌های سودمند، نامناسب و باکتری‌های بیماری‌زا که معمولا به‌طور کم و میزان طبیعی در بدن وجود دارد مناسب می‌شود.

با این مکانیسم شنا کردن در آب استخر و قرار گرفتن در آب داغ به‌مدت طولانی می‌تواند PH بدن زنان را تغییر دهد و در نهایت باعث بروز عفونت شود. بنابراین باکتری‌های عامل بروز بیماری برای زنان، به‌طور مستقیم از استخر منتقل نمی‌شوند. این محقق توصیه کرد که قبل از شنا، استحمام صورت بگیرد و درصورتی که فردی عفونت علامت‌دار، دارد پیش از ورود به استخر آن‌را درمان کند. وی افزود: لباس شنا را برای مدت طولانی به تن نداشته باشید؛ چون رطوبت و گرما باعث تغییر PH و رشد قارچ و میکروارگانیزم‌های دیگر در بدن می‌شود.

دکتر سهیلا انصاری پور محقق پژوهشکده ابن‌سینا گفت: براساس تحقیقی که در آمریکا صورت گرفته است، باکتری‌های بیماری‌هایی چون ایکولای، سودومونو آئروژینوزا و کرپتوس‌پوریدیوم و ژیاردیا در نمونه‌برداری از آب استخر‌ها یافته شد. این باکتری‌ها ‌از طریق دستگاه گوارش و پوست وارد آب می‌شوند و می‌توانند افراد را مبتلا کنند. راه‌های پیشگیری از آنها علاوه بر جلوگیری از بلعیدن آب، استحمام قبل از ورود به استخر برای همه و رعایت نکات بهداشتی گوارشی به‌طور جدی است.

دکتر حمید عمادی متخصص بیماری‌های عفونی درباره بیماری‌هایی که ممکن است از طریق شنا در استخر منتقل شود گفت: بخشی از این بیماری‌ها شامل سرماخوردگی‌های پس از شنا در استخر‌های سرد است. سیستم دفاعی افراد در برخورد با این سرما متفاوت است. بیماری دیگری که به آن گوش درد شناگران می‌گویند نیز بیشتر در این فصل شایع است. بیماری‌هایی که از طریق آب استخر منتقل می‌شود ریشه‌های ویروسی باکتریال و قارچی دارند.

بخشی از این عفونت‌ها مانند بیماری تیفوئید (حصبه) سالمونلا و یا هپاتیت نوع A باکتریال است و از طریق خوردن باعث انتقال بیماری می‌شود. اگر کسی که وارد استخر می‌شود خوب خود را تمیز نکرده باشد می‌تواند عامل انتقال بیماری شود. برخی بیماری‌ها قارچی هستند که خود را به‌صورت ناراحتی‌های پوستی مثل کچلی نشان می‌دهد. اگر وسایل استحمام مدتی خیس نگه‌داشته شده و در معرض آفتاب خشک نشده باشد احتمال انتقال قارچ‌ها را به بدن بیشتر می‌کند. محیط استخر مانند سوناها جای خوبی برای رشد این عفونت‌های قارچی است.

ویروس تبخال (هرپس) به‌ویژه تبخال ناحیه تناسلی از طریق استخر‌ها منتقل می‌شود. این بیماری‌ها ناشی از عدم‌رعایت نکات بهداشتی است و علائم بسیاری از آنها مشهود نیست. در این زمینه فرهنگ استفاده از استخر و مسائل اخلاق شناگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کسانی که این بیماری‌ها را دارند به لحاظ اخلاقی موظف به رعایت نکات بهداشتی هستند تا دیگران به این بیماری‌ها مبتلا نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha