اوایل اردیبهشت ماه امسال، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی كشور خبر از توزیع آزمایشی شیر خام فله ای در خراسان رضوی داد اما معاون مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با اعلام ممنوعیت فروش شیرفله ای در سراسر کشور، صدور مجوز توزیع شیر فله توسط دامپزشکی را شایعه شیرفروشان دانسته بود.

وزارت بهداشت بی خبر از توزیع شیر فله ای توسط سازمان دامپزشكی
سلامت نیوز: اوایل اردیبهشت ماه امسال، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی كشور خبر از توزیع آزمایشی شیر خام فله ای در خراسان رضوی داد اما معاون مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با اعلام ممنوعیت فروش شیرفله ای در سراسر کشور، صدور مجوز توزیع شیر فله توسط دامپزشکی را شایعه شیرفروشان دانسته است.

به گزارش سلامت نیوز، سال گذشته اتحادیه دامداران برای توزیع شیر فله‌ای در بازار از سازمان دامپزشکی کشور درخواست مجوز کرد و درحالی که توزیع شیرفله ای در بازار در اواخر سال 91 قوت گرفته بود اما سازمان غذا و دارو با عرضه فله ای شیر مخالفت کرد.

اما امسال مجوز توزیع شیرفله ای در استان خراسان رضوی به صورت پایلوت در غفلت وزارت بهداشت اعلام شد.

اوایل اردیبهشت ماه امسال، محسن مشكوة، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی كشور خبر از توزیع آزمایشی شیر خام فله ای در خراسان رضوی داد.

 به گفته وی پیشنهاد توزیع شیرفله ای خام توسط اتحادیه سراسری دامداران به دلیل مشکلاتی که در تحویل شیر خام داشتند انجام شد و همزمان اداره کل دامپزشکی نیز این پیشنهاد را مطرح کرد.

وی همچنین تصمیم گیری نهایی در مورد توزیع شیرفله ای در کل کشور را به بررسی و تحقیق و بازخورد نظرات موکول کرد.

البته اظهارنظر مسئولین وزارت بهداشت در اینباره قابل تامل است. باوجودی که توزیع شیرفله ای که با سلامت مردم در ارتباط است از حساسیت زیادی برخوردار بوده اما متاسفانه کارشناس مسوول مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از آغاز طرح توزیع شیرفله ای به صورت پایلوت در خراسان رضوی اظهار بی اطلاعی کرده بود.

به گفته محمد زینعلی، کارشناس مسوول مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت قرار بوده بحث توزیع شیرفله ای در قالب طرح تهیه شود و کمیسیون مشترکی بین سازمان‌های غذا و دارو و دامپزشکی با مسوولیت خود دامپزشکی تشکیل و در این رابطه تصمیم‌گیری لازم انجام شود.

حدود دو هفته بعد محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با اعلام ممنوعیت فروش شیرفله ای در سراسر کشور، صدور مجوز توزیع شیر فله توسط دامپزشکی را شایعه شیرفروشان دانسته است. این در حالی است که خبر توزیع شیر خام فله ای نه توسط شیرفروشان که توسط معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اعلام شده بود.

از طرفی سیروس روستا، رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری دامداران درباره توزیع آزمایشی شیر فله در خراسان رضوی با بیان اینکه «چه بهتر که عرضه در یک مسیر ساماندهی شده قرار گیرد تا مصرف‌کننده این محصول را با کیفیت و اطمینان بیشتری خریداری کند» کیفیت و سلامت شیرهای فله ای موجود در بازار را زیر سئوال برده است.

وی همچنین درباره نرخ شیرفله ای گفته است « به‌ دلیل مشخص نبودن جزئیات این طرح نمی‌توان درباره قیمت آن اظهار نظر کرد، ولی به‌دلیل حذف هزینه‌های زائد قیمتی به مراتب پایین‌تر از عرضه این محصول به صورت فراوری شده خواهد داشت.» اما آیا صرف اینکه قدرت خرید مردم برای خرید محصولات لبنی کم شده و شیرفله ای با قیمت پایین تر به فروش می رسد، می تواند دلیلی برای عرضه شیر به صورت فله ای باشد و سلامت مردم به بازی گرفته شود؟

طبق گفته متخصصان تغذیه، عرضه مستقیم شیر خام موجب گسترش بیماریها می شود و سلامت جامعه به شدت به خطر خواهد افتاد.

دکتر کمال زاده متخصص تغذیه و فوق تخصص در زمینه متابولیسم انرژی و پروتئین، معتقد است شیر های فله ای عموماً شیرهایی هستند که در شرائط بهداشتی تهیه نشده و تحت شرائط مورد تائید مراجع بهداشتی حمل و نقل و نگهداری نمی شوند و به دلیل دارا بودن بار میکروبی بالا و آلودگی به عوامل بیماریزا و بعضاً به دلیل دارا بودن بقایای داروها مثل آنتی بیوتیک ها، و دارا بودن مواد شیمیایی و غیر مجاز، قابل عرضه به کارخانه های صنعتی فرایند سازی شیر نمی باشند.

وی همچنین مصرف شیرفله ای را به دلیل اینکه از نظر بهداشتی کنترل نمی شود عاملی برای انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام مثل تب مالت، سل، حصبه، لیستریوز و غیره می داند.

هرچند مشکوة، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی كشور گفته « شیر خامی که توسط دو دامداری‌ در استان خراسان رضوی توزیع می‌شود در مراکزی که شرایط بهداشتی مناسب دارند به صورت فله‌ای توزیع خواهد شد.» اما انتقاد حسین چمنی مشاور انجمن صنایع لبنی ایران که طی یادداشتی در اینباره عنوان کرده«لطفا تصویری از مکانهای نگهداری و عرضه شیر خام فله ای که قرار است با نظارت سازمان دامپزشکی به مردم عرضه شود و ظروفی که قرار است در آنها شیر خام به مردم تحویل شود منتشر کنید.» این سئوال را در ذهن برمی انگیزد که آیا توزیع شیرخام فله ای در شرایط بهداشتی واقعا امکانپذیر است؟ آیا امکان نظارت مستمر و دقیق بر آن وجود خواهد داشت؟

به گفته کمال زاده متخصص تغذیه «بررسی های انجام شده نشان می دهد که در شیر خام عرضه شده به صورت مستقیم در برخی شهرها علاوه بر باکتریهایی مثل بروسلا (عامل تب مالت)، دارای باکتری های خطرناک مثل لیستریا نیز می باشد که عامل بیماری لیستریوز می باشد و باعث سقط جنین، مننژیت و مسمومیت های خونی می گردد»، بنابراین چه تضمینی وجود دارد با توزیع شیر خام فله ای، مصرف کنندگان دچار چنین بیماری هایی نشوند؟ چرا که بنا به گفته دکتر کمال زاده، طبق آمار مسئولین مربوطه آمار ابتلای سالانه 12 هزار و حتی 18 هزار مورد بیماری تب مالت در کشورمان و اینکه علت اصلی ابتلا به تب مالت در این افراد، مصرف شیر و فرآورده های لبنی فله ای بوده نشان از خطر ابتلا به تب مالت با مصرف شیرخام فله ای دارد.

با وجودی که مصرف شیرفله ای تهدیدی برای سلامت مصرف کنندگان است برخی با توجیه اینکه در دیگر کشورهای دنیا عرضه شیر به صورت فله ای صورت می گیرد، توزیع شیرخام فله ای در کشور را مجاز می دانند در حالی که به این نکته بی توجه هستند که در کشور ما نظارتی به مانند دیگر کشورها بر توزیع شیرفله ای وجود ندارد همچنین تنها حدود 10 تا 20 درصد گاوها در کشور ما بر علیه بیماری بروسلوز واکسینه می شوند بنابراین چنین مقایسه ای از اساس اشتباه است.

باید دید با وجودی که وزارت بهداشت صدور مجوز برای توزیع شیرخام فله ای را از سوی سازمان دامپزشکی کشور تکذیب می کند چطور این طرح به صورت پایلوت آغاز شده است؟ در ماده 3 قانون سازمان دامپزشکی کشور مصوب خرداد1350، وظایف این سازمان در آن شرح داده شده است اما صدور مجوز برای توزیع شیرفله ای از سوی این سازمان ذکر نشده است و در بند ج  این ماده به ھمکاری با وزارت بھداری در امر مبارزه با بیماریھای مشترک انسان و دام اشاره شده است. آیا سازمان دامپزشکی کشور می تواند بدون هماهنگی با وزارت بهداشت اقدام به چنین کاری کند؟

در حالی که فروش شیرفله ای ممنوع بوده و برخورد با آن به عهده ماموران بهداشت محیط وزارت بهداشت است چطور در برخی از استان ها مانند استان مازندران فروش شیرفله ای و مصرف آن در حال افزایش است؟ در صورت بروز بیماری های ذکر شده در اثر مصرف شیر خام فله ای مسئولیت آن با کیست؟

به نظر می رسد به دلیل وجود ناهماهنگی بین وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور، بسیاری از سودجویان از وضعیت پیش آمده و وجود ابهام در مسئله صدور و یا عدم صدور مجوز برای توزیع شیرفله ای، استفاده می کنند لذا لازم است مسئولین مربوطه به صورت شفاف اعلام کنند چه تصمیمی در اینباره گرفته اند چرا که صرف اعلام اینکه «اخبار منتشره در مورد صدور مجوز توزیع شیرفله توسط سازمان دامپزشکی منتشرشده نمی تواند صحت داشته باشد» از سوی وزارت بهداشت قانع کننده نیست و لازم است مسئولین سازمان دامپزشکی کشور نیز در اینباره نظر صریح خود را اعلام دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha