سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 74703
سلامت نیوز :  یكی از مهمترین و شایع‌ترین اســترس‌های مرتبـــط با زنان استرس‌های دوران بارداری است. این مسأله گاهی اوقات حتی قبل از ازدواج ذهنیت دختران را به خود مشغول می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ ترس و داشتن تردید در مورد مادرشدن، هراس از دوران بارداری، نگرانی در مورد آینده فرزند، نپذیرفتن جنسیت جنین، خواسته یا ناخواسته بودن بارداری، توافق زوجین با یكدیگر برای زمان باردارشدن، آمادگی ذهنی برای مادر شدن و پذیرفتن یك عضو جدید، نوع ارتباط زوجین، ترس از مسئولیت‌پذیری و شیوه‌های فرزندپروری همگی عواملی هستند كه در شكل‌گیری استرس‌های ناشی از حاملگی موثر است.

گاهی اوقات براساس یك باور اشتباه، برخی زنان تصور می‌كنند فرزنددارشدن وسیله‌ای جهت تثبیت یك ازدواج متزلزل و پرتعارض است و با این وسیله ممكن است شكل زندگی شكل جدیدی به خود بگیرد. اما از طرفی دیگر ناباروری نیز مشكلات روحی و روانی خاصی برای زنان ایجاد می‌كند.

تقریباً 15 درصد زوجین از این مشكلات رنج می‌برند كه این مسأله باعث احساس گناه، احساس بی‌كفایتی، كاهش اعتماد به نفس، ترس از طرد شدن، اضطراب و افسردگی در زنان می‌شود و گاه عاملی برای شكل‌گیری طلاق زوجین می‌شود. بنابر این مشكلات روان‌شناختی مرتبط با ناباروری دامنه استرس‌های زنان را افزایش می‌دهد.

برخی زنان ممكن است در طول دوره بارداری دچار افسردگی پس از زایمان شوند و سایكوز بعد از زایمان نیز یكی از اختلالات جدی روان پزشكی مرتبط با زنان به شمار می‌رود.
سایكوز پس از زایمان حتی خطرناك‌تر و آسیب‌زاتر از افسردگی به شمار می‌رود. تقریباً 18 درصد زنان از ماه‌های اولیه پس از زایمان ممكن است دچار این مشكل شوند.

سایكوز خود را با یك حمله حاد نشان می‌دهد در قدم اول زنان دچار تغییرات در خلق و خو می‌شوند و ممكن است رفتارشان با همسر، اطرافیان حتی نوزاد خود تغییر پیدا كند و دچار تخیل‌های غیرطبیعی شوند.

در برخی موارد هم دیده شده است كه زنان با ابتلای به این عارضه علاقه خود را در زندگی و كار از دست می‌دهند و در فرزندپروری دچار سردرگمی و در موارد حادتر دچار هذیان و توهم می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha