پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7473

درحالی‌كه هفته گذشته، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاكید بر این كه سریال تلویزیونی اغما‌ خرافه‌پرستی را در جامعه ترویج می‌كند

و موجب قضاوت نادرست مردم از خدمات علمی و سطح بالای پزشكی در ایران می‌شود، خواستار توقف پخش این سریال شده‌بود، روز گذشته، مشاوران پزشكی این سریال، در نشستی محدود و كنترل‌شده با خبرنگاران، به دفاع از این سریال پرداختند.

دكتر عیوض حیدرپور، هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان این‌كه این سریال از نظر مشاوره پزشكی بسیار ضعیف است و اطلاعاتی كه بین پزشكان آن رد و بدل می‌شود و نوع مباحث آن غیر كارشناسی ‌و به گونه‌ای است كه مایه وهن جامعه پزشكی است، ابراز عقیده كرده بود: ادبیاتی كه در این سریال به پزشكان منتسب می‌شود، به هیچ وجه در شأن و جایگاه جامعه پزشكی ایران نیست.

با این وجود و در حالی‌كه مردم تا به حال شاهد 14 قسمت از این سریال بوده‌اند، كارشناسان پزشكی این برنامه تاكید كردند سریال اغما روش مثبت و نوینی است و استمرار موضوعاتی شبیه آن به نفع مردم خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دكتر سید محمود طباطبایی، جراح مغز و اعصاب، با انتقاد از این كه در گذشته سریال‌های پخش شده از تلویزیون بعضا ساده‌ترین مسائل پزشكی را به درستی مطرح نمی‌كردند، گفت: این موضوع همواره مورد اعتراض جامعه پزشكی كشور بوده است.

وی افزود: این در حالی است كه در سریال‌های خارجی پخش شده، مسائل پزشكی به درستی مطرح و به عمق مسائل می‌پردازند.

مشاور پزشكی سریال اغما با اشاره به بروز برخی از موارد اشتباه پزشكی، چون نبود لوله اكسیژن در بیمار فرو رفته در كما  یا پوشیدن كلاه پس از پوشیدن لباس اتاق عمل، تصریح كرد: مردم به سهولت این اشتباهات را تشخیص می‌دهند.

مشاور پزشكی سریال اغما، پخش این چنین سریال‌ها را نوعی آموزش عنوان كرد و یاد آور شد: بیننده پس از تماشای این قبیل سریال‌ها با حقوق خود آشنا و سپس آن را از پزشك خود مطالبه می‌كند.

دكتر طباطبایی با تاكید بر صرف وقت، جهت رفع انتقادات وارده به فیلم‌نامه‌ این سریال، گفت: در هر صورت نباید با تماشای بخش‌های محدودی از سریال قضاوت نادرست در مورد آن كرد.

وی با بیان این كه هنرمندان برای ارائه كاری بهتر باید از نزدیك با مسائل پزشكی آشنا شوند، یاد آور شد: در این سریال، برای آشناشدن ذهن سازندگان با فضای كار، امین تارخ به همراه كارگردان سریال و سیروس مقدم، از نزدیك نحوه‌ لباس پوشیدن و عمل جراحی را دیدند.

وی با بیان اینكه طرح موضوعات پزشكی در این سریال كاملا دقیق بوده و در بیان واقعیات علمی، انحرافی نداشته است، تاكید كرد: به اذعان‌اطرافیان، طرح اصطلاحات و موضوعات تخصصی جراحی مغز و اعصاب در این سریال سبب قابل فهم‌تر شدن مطالب و در عین حال نزدیك‌تر به واقعیت شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha