سلامت نیوز :  یک دندانپزشک گفت: سیگار، قلیان، غذاها و میوه های ترش، چای پررنگ و قهوه غلیظ می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان شوند.

مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: برای داشتن دندان‌های شفاف و براق بهتر است افراد بهداشت دهان خود را رعایت کنند بدین معنا که از مسواک، خمیردندان و نخ دندان به طور منظم استفاده کنند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: برای شفافیت دندان باید به رژیم غذایی نیز توجه کرد چرا که استفاده از غذاهای ترش و اسیدی با PH پایین و همچنین مصرف آبلیمو و سرکه می‌تواند باعث رنگ‌پذیری بیشتر دندان شود.

وی به احساس کند شدن دندان بعد از خوردن میوه‌های ترش مثل گوجه‌سبز اشاره کرد و افزود: بعد از خوردن غذاها و مواد ترش، فرد احساس می‌کند که دندانش کند می‌شود اگر چه در حالت عادی با گردش بزاق دهان این از دست رفتگی جبران می‌شود اما اگر فرد به طور مکرر از ترشی و غذاهای ترش استفاده کند دندان مواد معدنی‌اش را از دست می‌دهد و سطحش متخلخل می‌شود و بدین ترتیب رنگ‌پذیری بیشتری پیدا می‌کند.

این دندانپزشک تصریح کرد: استفاده از مواد غذایی رنگدار مثل چای و قهوه به مدت طولانی و به صورت پررنگ و غلیظ می‌تواند به تغییر رنگ دندان بینجامد.

فاطمی، شایع‌ترین علل تغییر رنگ دندان را مصرف دخانیات دانست و افزود: مصرف سیگار و قلیان هم باعث تغییر رنگ دندان می‌شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گفت: بعضی از موارد تغییر رنگ‌ دندانها ناشی از ضربه خوردن یا آسیب عفونی دندان و پوسیدگی دندان است که باید توسط دندانپزشک درمان شود.

فاطمی، بالا بودن بیش از حد فلوراید در آب آشامیدنی مصرفی را در ایجاد لکه زرد و بروز نقاط رنگی در دندان مؤثر دانست و افزود: البته این موضوع شیوع کمتری دارد.

این دندانپزشک ادامه داد: بعضی از افراد فکر می‌کنند اگر از خمیردندان‌های ساینده و مسواک سفت استفاده کنند و دندان‌های خود را بسایند دندانهای تمیز و براقی خواهند داشت در صورتی که برخلاف انتظار این افراد، این مواد ساینده سطح دندان را می‌تراشند و دندان را مستعد برای تغییر رنگ می‌سازند.

فاطمی استفاده از مسواک‌های سفت را نادرست دانست و افزود: مسواک‌های سفت علاوه بر ساییدن سطح دندان، لثه را نیز دچار آسیب و تحلیل می‌کنند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: برای تمیز نگه داشتن سطح دندان نیازی به ساییدن دندان نیست چرا که ساییدن نه، به بهبود بهداشت سطح دندان کمک می‌کند و نه به زیبایی آن.

فاطمی به افراد توصیه کرد: در استفاده از خمیر دندان‌های ساینده به دستورالعمل‌های آن دقت کنند و از استفاده خارج از معمول آنها بپرهیزند چرا که این خمیر دندان‌ها مکانیسم رنگ‌بری دارند و استفاده مکرر و بیش از حد آنها می‌تواند باعث آزار، ناراحتی، حساسیت، تغییر رنگ و رنگ‌پذیری بیشتر دندان‌ها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha