سلامت نیوز : صبح امروز جلسه کمیته کیفیت صنعت غذای مازندران به دنبال رواج شدید فروش، عرضه و مصرف شیر خام فله‌ای و محصولات لبنی سنتی و نگرانی ناشی از آن با حضور کارشناسان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی، دامپزشکی، سازمان صنعت معدن و تجارت، انجمن غذایی و دارویی مازندران، تعاونی تولیدکنندگان لبنی و انجمن کیفیت صنعت غذای استان برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این جلسه اظهار داشت: با توجه به درصد میکروبی بالای شیر خام در مازندران به خاطر شرایط اقلیمی، مصرف‌کنندگان نباید شیر خام و فرآورده‌های لبنی سنتی مصرف کنند.

محمدرضا میرزایی خاطرنشان کرد: به دلیل باورهای نادرست، تبلیغات و ذهنیت‌های منفی برای محصولات لبنی کارخانه‌ای به ویژه طی حدود دو سال گذشته و حتی طرح غیرواقعی وجود وایتکس در شیر تولیدی صنایع بخش قابل توجهی از هموطنان به مصرف شیر خام و لبنیات سنتی روی آورده‌اند که این روند سلامت جامعه را به شدت تهدید می‌کند.

وی به بیماری‌های مشترک انسان و دام خصوصاً به میزان ابتلا به بیماری تب مالت در سطح استان اشاره کرد و در این راستا خواستار توجه همگانی به بهداشت و تندرستی افراد جامعه شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: گرچه ممکن است کیفیت شیر و تولیدات لبنی بخش صنعت کیفیت مورد نظر ما را نداشته باشد اما بهداشتی و از حداقل استانداردها برخوردار بوده و تحت نظارت دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و استاندارد قرار دارد.

وی یادآور شد: البته از مدیران و صاحبان واحدهای تولیدی لبنی نیز انتظار می‌رود نسبت به ارتقای کیفیت همت کنند.

معاون اداره کل دامپزشکی مازندران نیز بیان داشت: فله‌فروشی شیر و توزیع محصولات لبنی سنتی و غیرپاستوریزه توسط دامداری‌های صنعتی و سنتی، بازارهای روز، فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات لبنی دارای مجوز و حتی بدون مجوز، افراد دوره‌گرد با ماشین‌های سیار نگران‌کننده است.

محمد رسول‌زاده تاکید کرد: لازم است فرهنگ‌سازی مصرف شیر و فراورده‌های لبنی پاستوریزه توسط همه دستگاه‌ها و تشکل‌های ذی‌ربط صورت گیرد.

رئیس انجمن غذایی و دارویی مازندران نیز در این نشست اعلام کرد: مصرف شیر و محصولات لبنی در آینده‌ای نزدیک سلامت مصرف‌کنندگان و خانواده‌ها را به طور جدی به مخاطره خواهد انداخت، بنابراین ضرورت دارد متولیان امر با جدیت این مسئله را تا حصول نتیجه مثبت پیگیری و دنبال کنند.

اسماعیل خاتمی مقدم با صراحت عنوان کرد: ما از تولیدات بی‌کیفیت صنعتی دفاعی نداریم و حتی اصرار داریم بعد از شناسایی این‌گونه واحدها در صورت وجود جلوی فعالیت آنها گرفته شود.

نماینده تعاونی لبنیات استان مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه به دلیل کم شدن نظارت از سوی ارگان‌های ذی‌ربط، شاهد توزیع گسترده شیر فله‌ای و تولیدات لبنی غیربهداشتی در سطح بازار هستیم، ادامه داد: آلودگی‌های ثانویه برای مردم از این طریق در آینده زیاد خواهد بود.

محمدحسین سنگ گفت: در صورت عدم جلوگیری از عرضه شیر خام و محصولات لبنی غیرپاستوریزه، فروش سایر محصولات غذایی غیربهداشتی نیز به شدت گسترش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha