سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 74738
سلامت نیوز : رئیس انجمن بیماریهای دهان گفت: گروه سنی 25 تا 44 سال بیشترین شیوع دندان قروچه را دارند است . البته30 درصد کودکان 3 تا 10 ساله نیز مبتلا با این مشکل مواجه هستند..

مهناز صاحب‌جمعی در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: دندان قروچه به معنای ساییدن دندانهای بالا و پایین بر روی همدیگر و فشار دادن آنها بر روی هم است. این یک عمل غیر ارادی است که می‌تواند در طول روز و در طول شب اتفاق بیفتد.

رئیس انجمن بیماریهای دهان گفت: دندان قروچه در شب به صورت ساییدن دندان بر روی هم ظاهر می‌شود و در طول روز به صورت فشردن دندانها بر روی یکدیگر است.

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: محدوده سنی 25 تا 44 سالگی بالاترین محدوده شیوع دندان قروچه است؛ اما دیده شده که 30 درصد کودکان 3 تا 10 ساله با این مشکل درگیر هستند که خوشبختانه 50 درصد آنها بعد از رسیدن به سن بلوغ و در محدوده سنی 13 سالگی خود به خود بهبود پیدا می‌کنند ولی اگر چنین اتفاقی نیفتاد باید تحت درمان قرار بگیرند.

متخصص بیماری‌های دهان ادامه داد: مهمترین علت این بیماری استرس است ولی چون این بیماری بیشترین عوارض را در ناحیه دهان و دندان ایجاد می‌کند برای درمان باید هم به روانشناس و روانپزشک و هم دندانپزشک مراجعه کرد.

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: دندانپزشکان از صفحاتی به نام نایت گارد برای کاهش صدمات به دندان استفاده می‌کنند بدین ترتیب که افراد باید این صفحات را شب‌هنگام بین دندان‌های خود قرار دهند تا بدینوسیله از ساییدگی دندان‌ها کاسته شود.

صاحب‌جمعی، عوارض دندان‌قروچه را سایش شدید دندان، سایش مینا و عاج دندان دانست و افزود: بر اثر دندان قروچه دندان‌ها حساس می‌شوند چرا که به عصب نزدیک می‌شوند.

رئیس انجمن بیماری‌های دهان ادامه داد: این افراد به خاطر فشارهای ناشی از این عمل، دچار درد در ناحیه صورت می‌شوند همچنین به خاطر فشارهای زیاد در عضلات جونده، سردرد پیدا می‌کنند و مفصل گیج‌گاهی ـ فکی آنها دچار اختلال می‌شود و درد و ناراحتی برای این افراد به وجود می‌آید.

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: این افراد حتی صبح‌ها نیز احساس خستگی در ناحیه فک و صورت دارند.

صاحب‌جمعی مصرف اکستازی، داروی ضد افسردگی، الکل زیاد و تنباکو را در ابتلا به دندان قروچه در افراد بزرگسال موثر دانست و افزود: بیماری پارکینسون نیز می‌تواند باعث دندان قروچه شود.

رئیس انجمن بیماری‌های دهان ادامه داد: در افرادی که دچار اختلال خواب هستند و در طول دوره خواب دچار وقفه‌های تنفسی می‌شوند دندان قروچه بیشتر دیده می‌شود.

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بهترین کمک برای درمان دندان قروچه در وهله اول توجه خود فرد است. بیمار باید با پزشک خود همکاری لازم را داشته باشد و دستورات پزشک را رعایت کند و اگر در مراحل اول بیماری‌ است به دندانپزشک مراجعه کند تا دندانپزشک با تجویز داروهای آرامبخش به مدت کوتاه یا داروهای شل‌کننده عضلات برای کاهش دردهای عضلانی صورت به او کمک کند.

صاحب‌جمعی استفاده از کمپرس گرم و مرطوب در ناحیه فک و صورت را برای کاهش درد و التهاب این ناحیه موثر دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha