صاحبنظران دانشگاهی، پزشكی و فرهنگی فارس معتقدند:راه‌اندازی موزه تاریخ پزشكی فارس نیاز به همت و حمایت ارگان‌های مختلف، متخصصان و مردم دارد.

به گزارش سلامت نیوز،این گروه گفتند: با توجه به قدمت فارس و بویژه‌شیراز درعلم پزشكی و قطب بودن دانشگاه علوم پزشكی شیراز باید موزه تاریخ پزشكی فارس برای شناساندن موقعیت این علم در منطقه راه اندازی شود.

رییس موزه تاریخ پزشكی دانشكده پزشكی شیراز گفت:هر دانشگاه معتبری در كنار خود موزه و كتابخانه تخصصی ایجاد می‌كند تا تاریخ آن دانشگاه ، تاثیرگذاری آن در پیشرفت علم، گام‌ها و دستاوردهای گذشته را به نسل ها انتقال دهد.

دكتر قنبرعلی رییس جلالی افزود: دانشگاه علوم پزشكی شیراز بیش از‪ ۵۸‬سال سابقه آموزشی و درمانی در این شهر و منطقه جنوب كشور دارد و بعنوان یكی از دانشگاه‌های مادر و معتبر مطرح است.

وی اظهار داشت:هم اكنون در دانشكده پزشكی شیراز موزه‌ای تحت عنوان تاریخ پزشكی فارس راه‌اندازی شده اما بصورت نمایشگاه دائمی است و تا حدودی مدارك و اسناد و وسایل قدیمی مورد استفاده استادان این علم در گذشته در این نمایشگاه گردآوری شده است.

وی ادامه داد:اما برای دایر كردن موزه نیاز به مكان مناسب، بودجه مشخص و تعریف شده، نیروهای متخصص در زمینه میراث پزشكی، حمایت ارگان‌های ذیربط داریم.

رییس جلالی بیان كرد: هم اكنون یك واحد درسی تحت عنوان تاریخ پزشكی به عناوین درسی رشته پزشكی اضافه شده است كه دانشجویان بدانند سیر رشد این علم در ایران چگونه بوده است و آنها میراث دار چه بزرگان و علمایی هستند.

معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز گفت:دانشگاه علوم پزشكی شیراز در زمینه راه اندازی موزه تاریخ پزشكی استان فارس مطالعاتی جامعی را انجام داده است.

دكتر سید فخرالدین مصباح افزود:این موزه با هدف جمع آوری اسناد، مدارك و اطلاعات برای ایجاد پایگاه تحقیقاتی پزشكی فارس راه اندازی می‌شود.

وی اظهار داشت:هم اكنون اسناد و مداركی كه در اختیار این دانشگاه قرار گرفته به همت استادان و افرادی كه مداركی از قدیم در دست داشته‌اند، جمع آوری شده است.

وی ادامه داد: بخشی از موزه به شهرستان‌های فارس اختصاص دارد كه مدارك و اسناد و لوازم پزشكی كه در گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد ، در آن جمع آوری و نگه داری خواهد شد.

وی گفت:افرادی كه‌اسناد و مداركی پیرامون تاریخ پزشكی‌این‌استان در اختیار دارند می‌توانند با معاونت پشتیبانی تماس بگیرند و این مدارك و اسناد را با نام خویش به رسم امانت در اختیار موزه قرار دهند.

همچنین معاون فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: با توجه به توانمندی‌های فارس در زمینه پزشكی و میراث فرهنگی، ایجاد موزه تاریخی پزشكی یكی از ضرورت‌های این استان است.

امیر سوداگران افزود:ایجاد موزه‌های تخصصی یكی از زیر ساختهای مهم موزه منطقه‌ای است و ایجاد این موزه یكی از اهداف میراث فرهنگی در فارس است.

وی اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی می‌تواند اعتباری را تحت عنوان موزه تخصصی تاریخ پزشكی به این موزه اختصاص دهد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز این موزه را تحت عنوان موزه‌ای تخصصی ببیند و اعتبار ویژه آن را در نظر بگیرد.

وی اضافه كرد: سازمان میراث فرهنگی می‌تواند از نظر كارشناسی و نیروی تخصصی،دراختیار گذاشتن اشیا و اقلامی تاریخی در خصوص این علم ، موزه تاریخ پزشكی را حمایت كند.

رییس دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز گفت: با توجه به اینكه شیراز قطب پزشكی كشور و از طرفی قطب گردشگری محسوب می‌شود این موزه می‌تواند جاذبه خوبی برای این استان فراهم كند.

دكتر محمد هادی ایمانیه افزود: این موزه می‌تواند از زحمات گذشتگان به نوعی قدردانی كند، به دانشجویان موقعیت و توانمندی فارس را تفهیم كند و توانمندی‌های این دانشگاه را به دانش آموزان بشناساند و در تشویق آنها به روی آوردن به علم پزشكی دخیل باشد.

وی ادامه داد: اگر افرادی در زمینه ارائه الگوی بهتر برای راه اندازی موزه تاریخ پزشكی ایده‌ای دارند می‌توانند با دانشگاه علوم پزشكی شیراز تماس بگیرند.

وی بیان كرد:افرادی و پزشكانی كه در دوران دفاع مقدس عكس ها، خاطرات و تجهیزاتی را در اختیار دارند كه در این رابطه است می‌توانند آنها را به موزه اهدا كنند و با عنوان خودشان در موزه به نمایش گذاشته شود.

ایمانیه‌گفت: سازمان اوقاف می‌تواند اسناد و مدارك مربوط به وقفنامه‌های مراكز درمانی و آموزشی را در اختیار این موزه قرار دهد تا امور خیر افراد خیر این استان برای نسل‌های بعد باقی بماند.

وی از افراد خیر دعوت كرد در صورتی كه مكان مناسبی را برای راه اندازی موزه دراختیار دارند و قصد وقف آن را دارند با دانشگاه علوم پزشكی همكاری كنند و موزه تاریخ پزشكی با نام آن خیر راه‌اندازی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha