چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۳
سلامت نیوز : دیگر زمان آنکه فقط پدران سیگار می‌کشیدند و این کار مخصوص آدم بزرگ‌ها بود، گذشته است؛ حالا مصرف سیگار به نوجوانی و 15 سالگی رسیده است. افزون بر این، مصرف سیگار دیگر از انحضار مردان خارج شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ یک عضو ستاد کشوری مبارزه با دخانیات به نقل از مرکز مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداشت، 12 درصد از جمعیت بالای 15 سال کشور را مصرف کننده سیگار و قلیان معرفی کرده است؛ همچنین «غلامرضا علیرضایی»، جامعه شناس و استاد دانشگاه بر این باور است که با ساماندهی اوقات فراغت و ایجاد مراکزی برای گذران لحظه‌های بیکاری جوانان و نوجوانان می‌توان این آسیب اجتماعی را کم کرد.

در برآورد دیگر اعلام شده است که ایران نزدیک به 10 میلیون مصرف‌کننده سیگار دارد که این افراد روزانه بیش از 4 میلیارد تومان برای خرید سیگار هزینه می‌کنند؛ در این میان نکته جالب توجه آن است که گفته می‌شود به طور میانگین روزانه بیش از دو برابر این مبلغ، صرف هزینه بیماری‌ها و درمان عوارض ناشی از مصرف این ماده مخدر می‌شود؛ یعنی در کشور ما مصرف‌کنندگان این ماده دخانی روزانه بیش از 8 میلیارد تومان روی دست خود و نظام سلامت کشور خرج می‌گذارند. عضو کمیسیون کشوری مبارزه با استعمال دخانیات، با استناد به آمار مرکز مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداشت مبنی بر سیگاری بودن 12 درصد از جمعیت بالای 15 سال کشور این درصد را معادل 9 تا 10 میلیون نفر معرفی می‌کند.

حسن آذری در گفت‌‌وگو با «حمایت» تاکید می‌کند که آمار رسمی درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از استعمال دخانیات در کشور وجود ندارد؛ اما با توجه به آمار جهانی که 5/12درصد مرگ‌ها بر اثر بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات است، برآورد می‌شود که این عدد در ایران، سالیانه بین 60 تا 70 هزار نفر باشد.وی ادامه می‌دهد: یکی از اقدام‌های مهمی که در این زمینه صورت گرفته، تصویب قانون «کنترل جامع دخانیات» است که باید مورد توجه مسئولان ذی‌ربط در کنترل مصرف دخانیات قرار گیرد. از مواد مهم این قانون، ممنوع شدن فروش مواد دخانی به صورت نخی یا ممنوع بودن فروش ماده دخانی قاچاق (ماده دخانی که پیام هشدار بهداشتی مصور به همراه پیام متنی فارسی نداشته باشد) است.

آذری درباره علایم هشدار دهنده‌ای که روی پاکت مواد دخانی به خصوص سیگارها چاپ می‌شود و تأثیر آن در ترک اعتیاد افراد، می‌گوید: چاپ علایم هشداردهنده روی پاکت‌های مواد دخانی، تأثیر بسزایی در کاهش مصرف دخانیات دارد؛ بررسی‌ها نشان داده است که کم نیستند سیگاری‌هایی که با دیدن این علایم و تصاویر هشداردهنده روی پاکت سیگار، آن را کنار گذاشته و ترک کرده‌اند. اما مشکلی که در این باره وجود دارد این است که چاپ این تصاویر به درستی صورت نمی‌گیرد؛ زیرا طبق قانون شرکت دخانیات موظف است که هر 6 ماه یک‌بار تصاویر جدید پیشنهادی وزارت بهداشت را روی بسته های سیگار درج کند؛ اما سال‌هاست که این تصاویر تغییری نکرده‌اند و تصاویری که اکنون به روی پاکت‌ها چاپ شده است، تصاویر پیشنهادی وزارت بهداشت نیست. وی درباره شیوع مصرف قلیان و راه پیشگیری از آن می‌گوید: سال 85 در بسیاری از استان‌ها بیش از 90 درصد ممنوعیت عرضه قلیان اجرا شد؛ اما در همان سال با دستوری که از سوی وزیر کشور وقت به استانداری‌ها داده شد، اجرای این طرح متوقف شد؛ شاید اگر این طرح متوقف نشده بود، امروز همه اماکن عمومی ما عاری از عرضه قلیان و مواد مخدر بودند.

دخانیات خستگی را رفع نمی‌کند
یک محقق اجتماعی و مدرس دانشگاه نیز در این باره به «حمایت» می‌گوید: با توجه به افزایش مصرف دخانیات در کشور در آینده نزدیک بخش قابل توجهی از بودجه کشور صرف درمان سیگاری‌ها و بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار خواهد شد. «غلامرضا علیرضایی» در ادامه مشکلات ناشی از مصرف دخانیات را دلیل محکمی برای بازنگری در قوانین و برنامه‌ریزی‌ها می‌داند و می‌گوید: باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و به طور غیرمستقیم، آثار سو مصرف دخانیات را به جامعه نشان دهیم و سعی کنیم زمینه‌هایی را فراهم کنیم که گرایش به مواد مخدر کاهش یابد و جلوی گسترش آن را در لایه‌های اجتماعی و به ویژه در میان گروه‌های سنی جوان و نوجوان بگیریم.وی درباره اینکه عده‌ای به غلط تصور می‌کنند که دود دخانیات خستگی ذهن انسان را رفع می‌کند، نیز می‌گوید: زمانی که انسان فعالیتی را انجام می‌دهد، ذهن او به اکسیژن و گلوکز نیاز دارد؛ اما عده‌ای به اشتباه تصور می‌کنند که دود دخانیات در رفع خستگی یا فعالیت بیشتر ذهن موثر است و به همین دلیل این مواد را مصرف می‌کنند.

باید با آموزش به افراد فهماند که در اشتباه هستند و البته نباید فراموش کرد که در این باره نصیحت کارساز نیست.این پژوهشگر اجتماعی علت گرایش به دخانیات را مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌داند و می‌گوید: افراد با صرف وقت برای کشیدن دخانیات و تعارف آن به یکدیگر به نوعی اوقات فراغت خود را می‌گذرانند و این نشان می‌دهد با وجود همه برنامه‌هایی که برای اوقات فراغت جوانان در کشور اندیشیده شده است، هنوز هم کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید برطرف شود. به گفته وی، باید مکان‌هایی ایجاد شود تا جوانان در آن اوقات فراغت خود را بگذرانند و پی مصرف مواد دخانی نروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha