چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۱

تقریبا زنان دو برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند که نشانگر نقش هورمون های جنسی در بیماری می تواند باشد.

زنان دو برابر مردان ام اس می گیرند
سلامت نیوز : برخی نگاه ترحم آمیز به آنها دارند و برخی از تماس با آنها پرهیز می کنند،همین موضوع بیشتر آنها را آزار می دهد.از سوی دیگر سال گذشته با گران شدن دارو،این بیماران بیشتر دچار مشکل شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ یکی از بیماریها،ام اس است که 8 خرداد مصادف است با روز جهانی ام اس درباره مشکلات این بیماری گفت و گویی را با فرشته صاحب فصول پزشک و استاد دانشگاه اصفهان انجام داده ایم که می خوانید:

چه عواملی سبب بیماری ام اس می شود؟
هنوز علت اصلی بیماری شناخته نشده اما نتایج تحقیقات فعلی بیانگرآن است که این بیماری از تعامل پیچیده فاکتورهای ژنتیکی و عوامل محیطی منشاء می گیرد.ازجمله عوامل محیطی به عفونت های ویروسی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی ، مهاجرت، منطقه جغرافیایی ، ماه تولد، رژیم غذایی ومیزان درمعرض بودن نورخورشید (کمبود ویتامین D) می توان اشاره کرد ازعوامل ژنتیکی تخمین زده می شود آنتیژن های لکوسیتی انسان (HLA) 60 - 20 % زمینه مستعد ژنتیکی را جهت ابتلا به مالتیپل اسکلروزیس( MS)فراهم کند.

اینکه گفته می شود بیشتر زنان دچار بیماری ام اس می شوند صحت دارد؟

بله.تقریبا زنان دو برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند که نشانگر نقش هورمون های جنسی در بیماری می تواند باشد.

در چه سنی احتمال بروز این بیماری بیشتر است؟
شیوع سنی بیماری معمولا 40-20 سال است.

همانطور که می دانید از سال قبل مشکل کمبود دارو در کشور وجود دارد و در این باره بیشتر بیماران بیماریهای خاص دچار مشکل شده اند.از این لحاظ بیماران ام اس چه مشکلاتی دارند؟
به جز دارو، این بیماران با مشکلات عدیده جسمی ، عاطفی ، خانوادگی ،اجتماعی و شغلی(ناکاراآمد شدن گروه مولد کار) مواجه هستند .همچنین مشکلات اقتصادی زیادی که ناشی ازهزینه های سنگین دارویی و اشغال تخت های بیمارستانی است بر سیستم بهداشتی درمانی کشور وهزینه خانوارتحمیل می شود.

بنابراین الان با وجود گران شدن دارو،بیماران در تامین دارو مشکل ندارند؟
طبیعتا گران شدن دارو هزینه سنگینی برای بیماران و خانواده آنها همراه خواهد داشت، البته داروهای خوراکی طبق تعرفه بیمه پرداخت می شود .آمپول ایرانی سینوکس هم رایگان دراختیار بیماران قرار می گیرد.

بیشتر در تامین چه دارویی مشکل دارند؟
چنانچه بیماربرحسب شرایط بالینی ونوع پاسخ به درمان وبنا بر توصیه پزشک خود بخواهد ازداروهای خارجی مثل آمپول آونکس استفاده کند ماهیانه هزینه حدود 300 تا 700 هزار تومان بپردازد.

در این شرایط سازمانهای بیمه چه حمایتی از بیماران می کنند؟
خوشبختانه بیماری در لیست بیماری های خاص منظور شده است و برای همین بیمه هزینه داروهای داخلی را طبق تعرفه پرداخت می کند.البته باید اشاره شود که اینترفرون اولین داروی انتخابی جهت درمان این بیماران است که خوشبختانه در کشور تولید می شود، اما دردنیا هم 40 درصد بیماران به آن پاسخ مثبت می دهند، لذا در مواردی پزشک مجبور به تجویز داروهای دیگری است که معمولا گران هستند .

مشکلی که اغلب این بیماران با آن مواجه هستند نحوه برخورد با آنهاست.به نظر شما خانواده این بیماران چگونه باید با بیماران رفتار کنند؟
معمولا اولین بارکه پزشک فرد را ازبیماری اش مطلع می کند ،شخص درمرحله انکار قرار می گیرد یعنی نمی خواهد بیماریش را قبول کند لذا حمایت روحی خانواده بسیار مهم خواهد بود. علاوه بر آن سعی در تامین محیط آرام ، کم استرس وایجاد شرایط مساعد در خانه مثل عدم وجود گرما از جمله مواردی است که می تواند در تحمل شرایط به فرد بیمار کمک کند. متاسفانه در اذهان عمومی به محض مشخص شدن ابتلا فرد به این بیماری به غلط آخرین وآخرین مرحله بیماری که ممکن است فرد دچار آن شده و روی ویلچرقرار گیرد مجسم می شود در حالیکه لازم است از طریق رسانه های جمعی با آشنایی و آموزش صحیح این باور نه چندان درست از افکار عمومی زدوده شود ، وبیماران مورد حمایت روحی عاطفی بیشتری قرار گیرند.

این بیماران امکان کار کردن دارند و بیشتر چه شغلهایی برای آنها مناسب است؟
بسته به شرایط بالینی بیمار، نوع و میزان پیشرفت بیماری از فرد به فرد می تواند متفاوت باشد،بنابراین نمی توان گفت که همه آنها نمی توانند کار کنند، چنانچه کارو شغل فرد ، وی را دچار خستگی مفرط نکند مشکل غیر قابل حلی از نظر کار وجود ندارد . تحمل گرما و محیط گرم برای بعضی بیماران آسان نیست.همچنین چون این بیماری متاسفانه گروه سنی مولد کار را در گیرمی کند بجاست که منطبق با شرایط جسمی بیمار از توانمندی های آنان باید بهره جست که از نظر روحی هم احساس ناتوانی نکند.

آیا این بیماری ارثی هم می تواند باشد؟
همانطور که اشاره شد در ارتباط با علت بیماری گفته می شود در زمینه مستعد ژنتیکی ، برخورد با عوامل محیطی می تواند فرد را مبتلا کند بدین معنی که ژن بتنهایی باعث ابتلا نمی شود . به عبارتی بیماری در اثر فاکتورهای محیطی متعدد و چندین ژن ایجاد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha