چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۷
کد خبر: 74778

دولت از هشت سال پیش دارد شعار می‌دهد که دو سال دیگر برنامه پزشک خانواده را اجرا می‌کند اما هیچ اتفاقی نیفتاده است.

مانع جدید بر سر اجرای طرح پزشک خانواده
سلامت نیوز : از آبان سال گذشته هربار نام پزشک خانواده به میان می‌آمد مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت وقت، تحقق این برنامه را براساس شرایط مالی غیرممکن عنوان می‌کرد یا اعضای کمیسیون بهداشت از موانع موجود در اجرای این طرح خبر می‌دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ برای نمونه می‌توان به سخنان حسن تامینی‌لیچانی، نایب‌رئیس دوم کمیسیون بهداشت پیش از شروع تعطیلات نوروز اشاره کرد که از پولی شدن این طرح سخن گفت و علت آن را عدم تامین بودجه از سوی دولت اعلام کرد. اوایل سال هم ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران در گفت‌وگویی گفت: حال «سلامت» در سال ۹۱، اصلا خوب نبود. وی اجرای پزشک خانواده را ضروری عنوان کرد. اما او در بخشی از این گفت‌وگو نسبت به شرایط فعلی این برنامه ابراز تاسف کرد و گفت: با بودجه‌ای که برای این قضیه در نظر گرفته‌اند، به نظر من این طرح به سرانجام نمی‌رسد و نمی‌توان امیدوار بود که رابطه مالی بین پزشک و بیمار از این طریق قطع شود.

این داستان تا آنجا ادامه پیدا کرد که همه از تبدیل شدن این وعده به وعده تحقق‌نیافته دیگری در حوزه سلامت در دولت احمدی‌نژاد، سخن می‌گفتند و مسعود پزشکیان از اعضای کمیسیون بهداشت نسبت به شرایط پیش‌آمده درباره پزشک خانواده انتقاد کرد و گفت: دولت از هشت سال پیش دارد شعار می‌دهد که دو سال دیگر برنامه پزشک خانواده را اجرا می‌کند اما هیچ اتفاقی نیفتاده است. وزیر اسبق بهداشت گفت: انتظار ما از مسوولان دولت آینده در حوزه بهداشت و درمان فقط این است که قانون را اجرا کنند، مشکل اساسی ما این است که دولت در هشت سال گذشته خودش را در جایگاه قانون قرار داده و به جای اجرای مصوبات قانون برنامه توسعه هر چه را خودش دلش خواسته اجرا کرده است. 

با تمام این اظهارنظرها روز ۲۴ اردیبهشت مسعود صالحی، رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده از اجرای برنامه پزشک خانواده در هشت استان خبر داد و گفت:‌ ویزیت پزشکان خانواده بین ۶۰۰ تا هزار تومان و درآمد آنان در ماه بین ۷ تا ۹ میلیون تومان است. پزشکان خانواده مراجعان را ویزیت می‌کنند و دیگر تیمی برای رسیدگی به بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها ندارند. وی افزود: اجرای برنامه پزشک خانواده شهری سال گذشته در دو استان فارس و مازندران شروع شده بود و از امروز در هشت استان قزوین، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خوزستان، یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود.

اما پس از گذشت کمتر از دو هفته اعلایی معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره موقعیت این طرح در این استان‌ها با بیان برطرف نشدن مشکل طرح پزشک خانواده در استان‌هایی که قرار است این طرح در آنها اجرایی شود، عنوان کرد: به دنبال این هستیم که زمینه‌های عملیاتی کردن این طرح فراهم شود و باید بخشی از زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن مهیا شود.

 فرانشیز دریافت می‌شود
این در حالی است که در مسیر این طرح همچنان موانع بسیاری به چشم می‌خورد به‌گونه‌ای که برخلاف برنامه ابتدایی طرح پزشک خانواده، صالحی رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده درباره اینکه آیا از مردم برای مراجعه به پزشک خانواده پول و فرانشیزی دریافت می‌شود یا نه، گفت:‌ بله مبلغ فرانشیز و تعرفه خدمات پزشکان خانواده قرار است امروز در شورای عالی بیمه تصویب و ابلاغ شود اما براساس آنچه برای تصویب رفته است، ویزیت پزشکان خانواده در بخش دولتی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان و برای پزشکان خانواده در بخش خصوصی حدود هزار تومان خواهد بود. وی افزود:‌ سرانه هر ایرانی در برنامه پزشک خانواده حدود سه هزار تومان در ماه است. فعلا برای شروع این برنامه در هشت استان اعلام شده به علاوه دو استان فارس و مازندران حدود 120میلیارد تومان از سال گذشته داریم و قرار است ردیف بودجه‌ای به میزان ۲ هزار و 25 میلیارد تومان در قانون بودجه امسال برای این برنامه تصویب شود که با تخصیص آن می‌توانیم این برنامه را در استان‌های دیگر هم اجرایی کنیم.

پس از این اظهارات، رسانه‌ها به دنبال آن بودند که از زمان و نحوه اجرای این طرح در استان تهران خبردار شوند که محمدحسن طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت از تعویق اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران خبر داد. وی در حاشیه همایش مسوولان تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی درباره زمان اجرای برنامه پزشک خانواده در تهران پاسخ داد: ما اصرار داشتیم هر چه سریع‌تر این برنامه در تهران اجرا شود اما به دلیل گستردگی تهران و جمعیت بالای آن از طرف سیستم کارشناسی وزارت بهداشت به ما گفتند که بهتر است فعلا این برنامه در استان‌های کوچک‌تر اجرا شود و بعد با استفاده از نتایج آن در این استان‌ها و اصلاح ضعف‌های احتمالی آن، این برنامه را به تهران بیاوریم. وزیر بهداشت درباره زمان شروع این برنامه در تهران نیز گفت:‌ الان مباحث کارشناسی این برنامه در تهران شروع شده است و باید زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم. زمان آن را اجازه بدهید بعدا اعلام کنیم اما امیدوارم تا پایان این دولت در تهران اجرای آن را شروع کنیم.

 پزشک خانواده مشکل اجرایی دارد
 با این اوصاف هر بار به سمت بحث پزشک خانواده رفته‌ایم مسوولان از شرایط مالی گله‌مند بوده‌اند و حتی اجرای آن در برخی استان‌ها را که مدتی است استارت خورده، منوط به شرایط اقتصادی عنوان کرده‌اند اما روز گذشته مجتبی اعلایی، معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه همایش «مددکاری اجتماعی و نشاط اجتماعی» با بیان اینکه پزشک خانواده مشکل اعتباری ندارد، اظهار کرد: مشکل پزشک خانواده، مشکل اجرایی است و در حال پیگیری و رفع این اشکال هستیم. وی همچنین در پاسخ به اینکه چه زمانی طرح پزشک خانواده در استان تهران اجرایی می‌شود، گفت: هر موقع زمینه‌های آن فراهم شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حوزه بیمه‌ای پزشک خانواده و نیز در حوزه اجتماعی، سازماندهی و ایجاد تمرکز در مواجهه با مسائل اجتماعی از مهم‌ترین اولویت‌های این معاونت است. وی با اشاره به اینکه طی برنامه‌ای قرار است ساماندهی و ایجاد تمرکز در مواجهه با مسائل اجتماعی به صورت لایحه دربیاید، بیان کرد: در قانون، وزارت رفاه متولی حوزه اجتماعی است.

براساس شرایط موجود، تنها برداشتی که در این روزهای پایانی دولت دهم می‌توانیم داشته باشیم این است که اجرای طرح پزشک خانواده به عمر این دولت هم قد نمی‌دهد و باید منتظر آن باشیم تا ببینیم که مسوولان جدید چه تصمیمات و برنامه‌هایی برای اجرایی شدن این طرح دارند، چنانچه براساس گفته‌های اعلایی مشکل موجود کمبود بودجه و مسائل اقتصادی نیست و بعد جدیدی سد راه تحقق این طرح است و آن هم بحث اجرایی است که احتمالا حوزه اجرا در آینده نزدیک دستخوش تغییر می‌شود فقط امیدواریم پیگیری این برنامه از این پس هم صورت گیرد و نسیان موجب ارجاع این برنامه به روزهای پایانی دولت‌های بعدی نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha