چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۵
کد خبر: 74781

مشکلاتی که در حوزه محیط زیست وجود دارد، به دلیل کمبود مواد قانونی نیست، بلکه عدم اجرای آن توسط مسئولان است.

خسارت 14هزار میلیاردی آلودگی هوا به کشور
سلامت نیوز : عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر اعلام خسارت سالانه 14 هزار میلیارد ریالی آلودگی هوا در ایران گفت: مشکلاتی که در حوزه محیط زیست وجود دارد، به دلیل کمبود مواد قانونی نیست، بلکه عدم اجرای آن توسط مسئولان است.

کمال‌الدین پیرموذن در گفت وگو با پانا، با اشاره به ضرورت رسیدگی به موضوع آلودگی هوا، اظهار کرد: با بیان اینکه آلودگی هوا در کشور موجب خسارات بسیاری می شود، خاطرنشان کرد: مهم ترین بخش خسارات ناشی از آلودگی هوا به خطر افتادن سلامتی مردم است که با اندیشیدن تدابیر لازم توسط مسئولان مربوطه می توان از آسیب های این معضل کشور جلوگیری کرد.

در دولت دهم آنگونه که باید به موضوع محیط زیست توجه نشد
وی همچنین تصریح کرد: در دولت دهم آنگونه که باید به موضوع محیط زیست توجه نشد و ما امیدواریم رئیس جمهور آینده با اتخاذ تدابیر و راه کارهای مناسب بتواند از خساراتی که آلودگی هوا در 8 کلانشهر کشور به بار می آورد، جلوگیری کند.
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه با توجه به مشکلات اقتصادی که برای کشور به وجود آمد باز هم ضرر آن به حوزه محیط زیست برگشت و باعث شد تا بار دیگر محیط زیست اولویت اصلی مسئولان و دولتمردان نشود.
با شعار و حرف نمی توان به اهداف محیط زیستی رسید
عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: موضوعات زیست محیطی مهمی در کشور وجود دارد که محیط زیست را به مخاطره می اندازد که می توان به تالاب های در معرض خشکی و نابودی، ریزگردها و گرد و غبار، آلودگی هوا، از بین رفتن گونه های جانوری و در نهایت از بین رفتن جنگل های کشور اشاره کرد لذا این موضوعاتی است که دولت آینده باید آن ها را مد نظر قرار دهد و تنها به شعار کفایت نکنند چرا که با شعار و حرافی نمی توان به نتایج مورد نظر در محیط زیست دست یافت.
پیرموذن با بیان اینکه مشکلاتی که در حوزه محیط زیست وجود دارد، به دلیل کمبود مواد قانونی نیست، گفت: عدم اجرای قوانین موجود توسط مسئولان دلیل اصلی مشکلات کنونی در محیط زیست کشور است.
اعضای فراکسیون محیط زیست موافق ارائه مجدد طرح کاهش آلودگی هوا
این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین درخصوص بررسی مجدد طرح کاهش آلودگی هوا گفت: اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی موافق ارائه مجدد این طرح در مجلس هستند.
خسارات سالیانه آلودگی هوا در ایران بیش از ۱۴هزار میلیارد ریال است
به گزارش پانا، همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بررسی کارشناسی درباره طرح کاهش آلودگی هوای کشور٬ خسارات سالیانه آلودگی هوا در ایران را بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال ارزیابی کرد.
بر این اساس، گروه مطالعات زیربنایی این مرکز اعلام کرد: با وجود آمارهایی که از مقایسه میزان آلاینده ها با استانداردهای جهانی صورت می گیرد، ادعای دور از واقعیتی نیست اگر اصلی ترین مشکل زیست محیطی کلان شهرهای کشور را مسئله آلودگی هوا بدانیم. آمارهای گوناگون و بعضا متناقض ارائه شده از روند آلودگی و سهم منابع مختلف در ایجاد آن یکی از مشکلات امروز آلودگی هوا در کشور ماست.
دخیل بودن نهادهای مختلف اعم از قانونگذار، اجرایی، انتظامی، صنایع، شهرداری ها ، سازمان محیط زیست و... که هر کدام جداگانه به ارائه آمار در این زمینه می پردازند و عدم هماهنگی این بخش ها می تواند باعث انحراف از هدف اصلی یعنی کنترل آلودگی هوا و سردرگمی در تبیین سیاست های مناسب شود. آخرین برآورد بانک جهانی (در سال ۲۰۰۵) نشان می دهد که خسارات سالیانه آلودگی هوا در ایران ۱۴ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال معادل ۶/۱ درصد تولید ناخالص داخلی است و خسارت مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای شهری سالیانه ۶۴۰ میلیون دلار معادل ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال یعنی ۵۷/۰ درصد از تولید ناخالص داخلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha