سلامت نیوز : سه سال و نیم قبل بود که اجباری شدن 16ساعت مشاوره و آموزش پیش از ازدواج به منظور ارائه آموزش مهارت های لازم به زوج های جوان قبل از ازدواج ، (24آبان سال 88)با پیشنهاد سازمان ملی جوانان سابق به تصویب هیئت دولت رسید و بر اساس آن مصوبه وزارت بهداشت متولی اجرای این قانون شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ بر اساس بند 5این قانون وزارت بهداشت با همکاری سازمان ملی جوانان(سابق)، سازمان بهزیستی،سازمان نظام روان شناسی و مرکز امور زنان و خانواده، به آموزش افراد پیش از ازدواج موظف شد.اما با گذشت سه سال و نیم از تصویب این قانون هنوز جوانان بدون گذراندن 16ساعت آموزش های پیش از ازدواج و آشنا شدن با مهارت های اولیه زندگی، پای سفره عقد می نشینند.

در همین زمینه مسعود امینی مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با گلایه از اجرا نشدن قانون اجباری شدن 16ساعت آموزش پیش از ازدواج و کوتاهی وزارت بهداشت برای اجرای این مصوبه و تشکیل ستاد آموزش 16ساعته مهارت های پیش از ازدواج به خراسان گفت: تشکیل جلسات مشترک و اجرای مصوبه بر اساس قانون، برعهده وزارت بهداشت است که متاسفانه در طول سه سال و نیم گذشته، از سوی این دستگاه برای برگزاری 16ساعت مشاوره و آموزش پیش از ازدواج اقدامی انجام نشده است. وی خاطرنشان کرد:آخرین جلسه ستاد مذکور دی ماه سال گذشته و با همت وزارت ورزش و جوانان تشکیل شدو پس از آن، وزارت بهداشت برای اجرای این قانون اقدامی نکرد.

ضرورت اصلاح برخی از سرفصل های قانون

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان بر اصلاح قانون فعلی و تغییر برخی سرفصل های تعیین شده برای آموزش به جوانان تاکید و اظهار کرد: یکی از سرفصل های تعیین شده برای آموزش به جوانان، روش های تقویت سازگاری با یکدیگر از طریق آموزش مهارت های زندگی است.مهارت هایی شامل مهارت های ارتباطی،مهارت های کنترل خشم، مدیریت استرس ،مذاکره و حل تعارض و هم چنین آموزش سلامت جنسی و بیماری های مرتبط با آن و روش های کنترل جمعیت.وی تصریح کرد:اصلاح سرفصل روش های کنترل جمعیت باید در قالب ارائه پیشنهادی به هیئت دولت در دستور کار قرار گیرد. چراکه کنترل جمعیت کشور با توجه به شرایط فعلی و لزوم افزایش جمعیت همخوانی ندارد.

این مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان از آماده بودن پیشنهادها و برنامه های وزارت ورزش و جوانان برای به روزرسانی آموزش های پیش از ازدواج خبر داد و گفت:در صورت وجود اراده در بدنه وزارت بهداشت برای اجرای این قانون آماده ایم تا پیشنهادهای خود را برای اصلاح سرفصل ها به مسئولان ارائه دهیم. امینی با اشاره به راه اندازی مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده توسط بخش خصوصی و نظارت وزارت ورزش و جوانان بر این گونه مراکز اظهار امیدواری کرد که خلاء اجرا نشدن قانون آموزش مهارت های پیش از ازدواج، از طریق این مراکز پر شود. وی در خصوص تعرفه مشاوره های پیش از ازدواج نیز گفت: از آنجا که این مراکز توسط بخش خصوصی اداره می شود، استفاده از مشاوره های پیش و پس از ازدواج نیز برای جوانان هزینه بر است.لذا برای پوشش بخشی از این هزینه ها در حال مذاکره با بیمه مرکزی هستیم تا در صورت توافق، بخشی از هزینه مشاوره های ازدواج توسط شرکت های بیمه ای پوشش داده شود. این درحالی است که در صورت اجرای قانون اجباری شدن 16ساعت مشاوره پیش از ازدواج توسط وزارت بهداشت و تامین منابع آن در بودجه سنواتی این وزارت خانه، خدمات مشاوره پیش از ازدواج به شکل رایگان به جوانان ارائه می شود.

وزارت بهداشت: مفاد آموزشی تدوین شده است

مریم کریمی سرپرست دفتر مشاوره وزارت بهداشت که مسئولیت برگزاری جلسات مشترک بین اعضای ستاد اجرای آموزش های پیش از ازدواج و اجرای قانون مصوب هیئت دولت را برعهده دارد، درباره اجرا نشدن قانون مصوب دولت پس از گذشت سه سال و نیم از تصویب آن اظهار بی اطلاعی کرد و گفت:با وجود اینکه تنها چند ماه از شروع به کارم در وزارت بهداشت می گذرد. اما دراین مدت محتوای مفاد آموزشی در کلاس های پیش از ازدواج تدوین شده است و پس از انجام هماهنگی های لازم با معاونت بهداشتی، کار آموزش مهارت های پیش از ازدواج درمراکز بهداشت آغاز خواهد شد.وی خاطرنشان کرد:بسترهای لازم برای اجرای این قانون فراهم شده است و تنها با بهره گیری از کارشناسان روان شناسی می توان ساعات آموزش را از سه ساعت فعلی، به 16ساعت تصریح شده در قانون افزایش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha