چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 74797
سلامت نیوز : زخم معده واژه‌ای عمومی برای زخم‌های بوجود آمده در معده و بخش ابتدایی روده است که به آن زخم معده گفته می‌شود که شاید بهتر باشد به نام زخم‌های معده‌ای ـ روده‌ای گفته شود.زخمی که در ابتدای روده تشکیل می شود به نام زخم دوازدهه یا زخم اثنی عشر یا دوازدهه گفته می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ علائم، عوارض و برخورد درمانی با زخم های معده و دوازدهه متفاوت است. زخم های دوازدهه شایع تر بوده و اغلب بیمارانی که زخم علامت دار دارند، مبتلا به این نوع زخم هستند.در حالی که زخمی که در معده ایجاد می شود کمتر علامت داده و بیشتر دچار بدخیمی و سرطان می شود.

به همین دلیل نمونه برداری از زخم هایی که در معده تشکیل می شود، الزامی است. برای نمونه برداری از دستگاهی که از دهان به معده فرستاده می شود، زخم را دیده و از آن نمونه برداری می کنند؛ به این دستگاه آندوسکوپ می گویند.

تفاوت هایی میان زخم معده و زخم اثنی عشر وجود دارد، درواقع زخم معده با خوردن غذا تشدید می شود و همراه با سوء هاضمه، تهوع و کاهش وزن است.در حالی که زخم های دوازدهه با خوردن غذا بهبود می یابد، اما حدود دو تا سه ساعت بعد درد مجددا بروز می کند. بیشتر افراد مبتلا به زخم دوازدهه مابین ساعت های 12 شب تا سه صبح از درد بیدار می شوند.

چه زمان زخم اورژانسی می شود؟

ـ هرگاه شدت درد از حال معمول بیشتر یا مدت درد طولانی شود نشانه ای از نفوذ زخم و امکان سوراخ شدگی است. زمانی که زخم سوراخ شود، محتویات معده به داخل شکم ریخته و عفونت شدید و مرگباری به وجود می آورد که تنها درمان آن جراحی فوری است. تاخیر در مراجعه به بیمارستان و تشخیص می تواند به عفونت شدید و حتی مرگ منجر شود.

ـ اگر درد از سر دل به پشت یا در کل شکم منتشر شود، مبنی بر بروز عوارض است. زخم های دوازدهه اگر سوراخ شوند ممکن است به لوزالمعده سر باز کنند و باعث بروز درد منتشره به پشت شوند.

در هر صورت تغییر در محل درد علامتی از بروز عوارض است و لازم به مراجعه فوری در هر ساعتی از شبانه روز به اورژانس است.

ـ گاهی دردی که با خوردن غذا بهبود می یابد نه تنها بهبود پیدا نمی کند بلکه تشدید هم می شود. بیمار به دنبال تشدید درد دچار استفراغ شده و غذای هضم نشده را، چند ساعت پس از خوردن، بالا می آورد. در این حالت انسداد خروجی مطرح است. در واقع التهاب و تورم پیرامون زخم باعث شده تا خروجی معده بسته شده و اجازه خروج مواد غذایی از معده داده نشود.

ـ استفراغ قهوه ای، قرمز یا دفع مدفوع سیاه دال بر بروز خونریزی است. خونی که در معده بماند در اثر اسید معده از رنگ قرمز به قهوه ای تغییر پیدا می کند. خونی هم که طول دستگاه گوارش را طی می کند از رنگ قرمز به سیاه تغییر پیدا می کند.

در صورت بروز هر یک از علائم و نشانه های یاد شده باید بیمار به سرعت به اورژانس انتقال داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha