چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 74799
سلامت نیوز : بیمه زنان خانه‌دار پله اول را طی كرد، بیمه‌یی كه بیش از 10 سال از به میان آوردنش می‌گذرد و امسال در مجلس مطرح و دوشنبه گذشته بخشی از آن به شكلی مبهم تصویب شد. بیمه زنان خانه‌دار كه قرار بود در سه بخش دهك‌های پایین، متوسط و بالای جامعه تقسیم شود و بخش‌هایی از آن را دولت عهده‌دار شود در مرحله اول برای دهك‌های پایین جامعه تصویب شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ پرداخت تنها 5 درصد از كل حق بیمه توسط زنان خانه‌دار، قانونی بوده كه از پیش برای زنان سرپرست خانوار اجرا می‌شد، اما با تصویب این مصوبه، زنان خانه‌دار با اولویت دهك‌های پایین و زنان سرپرست خانوار بیمه می‌شوند و این‌بار با بودجه‌یی متفاوت كه دیگر ارتباطی به وزارت رفاه، بهزیستی و كمیته امداد ندارد.

شهلا میرگلو بیات، نایب رییس فراكسیون زنان با اعلام این خبر به «اعتماد» گفت: «با استناد به مصوبه مذكور، در مرحله اول 200 هزار زن خانه‌دار بیمه می‌شوند، اینكه این زنان متعلق به كدام استان‌ها و در چه رده سنی هستند را خود مجری به عهده دارد كه آن هم مركز امور زنان ریاست‌جمهوری است. اما این بیمه بر عهده سازمان تامین اجتماعی است و مجلس این سازمان را مكلف كرده است نسبت به برقراری مستمری برای دهك‌های پایین و زنان سرپرست خانواری كه ازدواج كرده‌اند و مستمری آنان قطع شده اقدام كنند. ولی اینكه چه صندوقی در سازمان بیمه‌گذار خواهد بود، معلوم نیست. در این خصوص باید خود سازمان پاسخگو باشد.»

این نماینده ساوه با اشاره به بودجه انقباضی امسال گفت: «این طرح در چند مرحله اجرا می‌شود، از آنجایی كه بودجه امسال بودجه‌یی انقباضی است مجبور شدیم كه از دهك‌های پایین و زنان سرپرست خانوار و تنها با 200 هزار نفر طرح را شروع كنیم، امیدوارم در سال‌های بعد بتوانیم تعداد بیشتری از زنان را در این لیست جای دهیم.»

اما مركز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، قرار است مجری این طرح زنانه باشد، طرحی كه به زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار بازمی‌گردد. پروین هدایتی، معاون سرمایه‌های اجتماعی مركز است، او با شنیدن تصویب شدن بیمه 200 هزار زن خانه‌دار تعجب می‌كند و به «اعتماد» می‌گوید: «تا پیش از این قرار بر بیمه شدن صد هزار زن خانه‌دار بود، خوشحالم كه بر تعداد این زنان افزوده شد. این مصوبه به 13، 12 سال پیش برمی‌گردد و بالاخره به تصویب رسید اما اینكه دوستان ما در مجلس می‌گویند قرار است سازمان تامین اجتماعی نقش كارفرما را برای بیمه شوندگان داشته باشد، امری محال است. سازمان با دلیل زیاد بودن عائله‌اش تقریبا ورشكست شده است و نمی‌تواند بیمه 200 هزار نفر دیگر را هم بپذیرد، آنچه لازم است این است كه نمایندگان صندوق بیمه‌گذار را معین كنند تا مصوبه از ابهام درآید. تا آیین‌نامه این مصوبه نوشته نشود هیچ چیز مشخص نیست. تنها این معلوم است كه رابطه كارگر- كارفرمایی بین تامین اجتماعی و بیمه شوندگان وجود ندارد.»

هدایتی با تاكید بر اولویت دهك‌های سنی بالا برای بیمه شوندگان افزود: «اولویت ما برای بیمه زنان خانه‌دار، زنان بالای 40 سال است، چون می‌توانیم برای زنان زیر این سن كه جوان‌تر هستند از طریق اشتغال‌زایی بیمه درست كنیم، اما زنان سن‌های بالاتر توانایی كمتری در این خصوص دارند. اما اینكه از كدام استان شروع شود هنوز مشخص نیست، تا پیش از این بنا بود این بیمه از محل صندوق روستاییان و عشایر صورت گیرد، اما آنچه نمایندگان فراكسیون زنان عنوان كرده‌اند هنوز مبهم است و معلوم نیست بیمه گذار چه مقامی است.»

حقوق پایه وزارت كار 480 هزار تومان است، با درنظر گرفتن این عدد، زنان شهری باید 10 هزار تومان و زنان روستایی و عشایر باید 7 هزار تومان حق بیمه ماهانه بدهند. اما یكی از كارشناسان بیمه در این خصوص به «اعتماد» گفت: «تا پیش از این بخش شهری 7 درصد از 30 درصد حق بیمه را پرداخت می‌كرد و بخش روستایی و عشایر 5 درصد از 15 درصد بیمه را. اما این هزینه تا به حال از منابع وزارت رفاه، بهزیستی و كمیته امداد پرداخت می‌شد چون اعتباری برایش درنظر گرفته نشده بود، كه با تصویب این مصوبه از محل بودجه درنظر گرفته شده پرداخت می‌شود. در واقع 23 درصد از 30 درصد بیمه را بیمه گذار كه می‌تواند دولت باشد پرداخت می‌كند، عشایر به دلیل رایگان بودن بیمه درمان‌شان، تنها 15 درصد حق بیمه دارند كه 10 درصدش را بیمه گذار پرداخت می‌كند.»

مصوبه بعد از 12 سال تصویب شده، آن هم برای 200 هزار زن خانه دار، از میان 19 میلیون زن خانه دار. چیزی نزدیك به یك درصد این جمعیت. تا سال‌های بعد چه پیش ‌آید و بودجه انقباضی‌تر از این بشود یا نه، شاید این 200 هزار زن خانه‌دار تنها زنان بیمه شده بشوند، شاید هم به عنوان زنان خوش شانس بین همسالان خود معروف شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha