چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 74804
سلامت نیوز : جیهان طویلا نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات پیامی را صادر کرد که متن پیام بدین شرح است:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مفتخرم که در گرامیداشت روز جهانی بدون دخانیات سال 2013 در کنار شما هستم. ایران این رخداد را در طول یک هفته و با اختصاص دادن موضوعی خاص برای هر روز برگزار می‌کند.

مهم است که این رخداد را پررنگ کرده، بر مخاطرات دخانیات بر سلامت عامه مردم، تصمیم‌گیرندگان و دیگران تأکید کنیم و به سیاست‌های کارآمد در کاهش مصرف دخانیات اشاره کنیم.

وی افزود: امسال تأکید سازمان جهانی بهداشت منع تبلیغ، ترویج و حمایت از دخانیات است چرا که صنعت دخانیات توانسته سمی را تولید کند که روزانه نزدیک به 16 هزار نفر و سالانه قریب به  6 میلیون نفر را از پای درمی‌آورد.

وی ادامه می‌دهد: بیش از 600 هزار نفر جان خود را بر اثر تنفس دود دسته دوم سیگار از دست می‌دهند و در نبود اقدام ما اپیدمی دخانیات تا سال 2030 بیش از 8 میلیون نفر در سال را از پای درخواهد آورد و بیش از 80 درصد این گونه مرگ‌های قابل پیشگیری در میان مردم کشورهای با درآمد متوسط و کم رخ خواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه بیماری‌های غیرواگیر عامل 63 درصد از مرگ و میرها است، گفت: دخانیات عنوان بالاترین عامل خطرزا را دارد و فقط 6 درصد جمعیت جهان به طور کامل در مواجهه با شیوه‌های تبلیغات، ترویج و حمایت‌های مالی صنعت دخانیات مصون هستند.

بنابر تأکید نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران ده‌ها سال است که صنعت دخانیات با استفاده از تبلیغات و حمایت مالی برای این محصول جاذبه به وجود آورده و می‌آورد. آنها با نمایش‌های اغواکننده تصویر حقیقی بیماری، معلولیت و مرگ زود هنگام که این محصولات با خود همراه دارند را مخفی می‌‌کنند.

طاویلا اضافه کرد: شواهد نشان می‌دهد که در این منطقه( مدیترانه شرقی)، 15 درصد نوجوانان بین  13 تا 15 سال محصولی با آرم شرکت دخانیات یا با برندهای دیگر در دست دارند که 9 درصد آنها توسط شعبه‌های شرکت دخانیات به طور رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد و علیرغم مؤثر بودن ممنوعیت فراگیر فقط 6 کشور از جمله ایران در میان 23 کشور منطقه از مواجهه با شیوه‌های تبلیغاتی دخانیات کاملاً مصون مانده‌اند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه یکی از اولویت‌های اصلی پنجمین برنامه توسعه ایران دستیابی به بالاترین میزان سلامتی است، می‌افزاید: ایران دارای قوانین حمایتی و مکانیزم همکاری بین بخشی برای اجرای بندهای کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت است و بر اساس آن بر کاهش مصرف دخانیات هدف‌گذاری کرده است. وزارت بهداشت ایران نیز تا پایان برنامه پنجساله توسعه کاهش 10 درصدی مصرف قلیان و یک درصدی مصرف سیگار را هدف قرار داده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیماری‌های غیر واگیر همچنان به عنوان بالاترین عامل مرگ و میر در کشور است، خاطر نشان می‌کند: همه می‌دانیم که یکی از عوامل اصلی این گونه مرگ‌‌ها مصرف دخانیات است.

از سال 1387 روند مصرف دخانیات در بزرگسالان اعم از زن و مرد رو به افزایش گذاشته است از این رو ایران باید به تقویت اقدامات پیشگیرانه، محدود کردن عرضه محصولات دخانی به هر شکل، ایجاد موانع برای دستیابی به ویژه نوجوانان و ترویج بیش از پیش سلامت در مقابله با دخانیات بپردازد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران قیمت و مالیات محصولات دخانی در ایران را پایین عنوان کرده و می‌گوید: در حال حاضر هیچ مالیاتی برای خرده‌فروشی سیگار وجود ندارد و ایران باید بر روی قوانین جدید مالیاتی و قیمت‌ها با در نظر گرفتن تورم تلاش کند.

طویلا یکی از چالش‌های اصلی مصرف دخانیات در ایران را گسترش استفاده از قلیان در خانواده‌ها و جوانان برای پر کردن اوقات فراغت برشمرد و افزود: استفاده معمول از قلیان تنها به سفره‌خانه‌ها و چایخانه‌های سنتی محدود نشده بلکه قلیان به کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، پیک‌نیک‌های خانوادگی، مکان‌های تاریخی نیز کشیده شده است که بازنگری استراتژی برای اعمال قانون و مقررات از اهمیت بالایی برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha