سلامت نیوز : نایب رئیس کانون‌های مهندسی ایمنی و بهداشت محیط گفت: برای رعایت نکات ایمنی در محیط‌های کار آیین‌نامه تأیید صلاحیت پیمانکاران در دولت تصویب شد و به صورت پایلوت در ۳ استان در حال اجرا است.

محمدجواد حیدری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: اکنون در امر ساختمان و محیط‌های کاری با کارگرانی سر و کار داریم که معیارهای سلامت و ایمنی محیط کار از ذهنشان حذف شده و با حقوق خود آشنا نیستند.

وی با اشاره به اینکه اغلب کارگران ساختمانی به صورت دوره‌ای و روزمزد فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در صورت وقوع حادثه و آسیب‌دیدگی نه تنها کارگر از چرخه کار خارج می‌شود بلکه پیمانکار مجبور است تا خسارات زیادی را متحمل شود. در صورتی که می‌توان با اجرای یکسری تمهیدات از جمله رعایت نکات ایمنی و بیمه‌ کردن کارگران تا حد زیادی از این مشکلات پیشگیری کرد.

حیدری تصریح کرد: ‌در همین راستا آیین‌نامه‌ای با عنوان تأیید صلاحیت پیمانکاران در هیئت دولت به تصویب رسیده که در ۳ استان فارس، خراسان رضوی و اصفهان در حال اجرا است. این آیین نامه سبب گزینش پیمانکاران برای اجرای نکات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در محیط‌های کار می‌شود.

به گفته این کارشناس بهداشت محیط از اکنون اجرای این آیین‌نامه اجباری نیست و براساس تمایل کارفرمایان گواهی طی یکسری مراحل از جمله گذراندن آموزش‌های تخصصی و افزایش مهارت فنی کارگران زیر مجمومه صادر می‌شود.

وی در مورد مزایای این آیین‌نامه گفت: به مرور به سمتی پیش می‌رویم تا فقط پیمانکارانی که تأیید صلاحیت شده‌اند در پروژه‌ها و درجه‌بندی وارد شوند. البته اکنون اجرای این طرح هنوز اجباری نشده است.

به گفته نایب رئیس کانون‌های مهندسی ایمنی و بهداشت محیط شغلی در کشور در صنعت ساختمان رخ می‌دهد در حالی که کارگران در این حوزه کاری اغلب روزمزد بوده و بیمه نشده‌اند.وی اظهار امیدواری کرد تا به جای استفاده از اهرم فشار و اخطار و به دادگاه کشیدن پیمانکاران، بتوانیم با اجرای روش‌های هدفمند و آموزش، سطح ایمنی محیط‌های کاری را بالا ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha