چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 74806
سلامت نیوز : با فرارسیدن تابستان کارشناسان‌ خاطرنشان کردند که افراد برای حفاظت از پوست زمانی که در مقابل نور خورشید هستند،‌نیاز به راهنمایی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ به گفته پزشکان در مرکز پزشکی «مانت سینا» در شهر نیویورک، سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان در آمریکا است‌، اما با این حال قابل پیشگیری‌ترین نوع است.

با توجه به انتشار اخبار این مرکز پزشکی، از هر 5 آمریکایی یک نفر به سرطان پوست مبتلا می‌شود.

شایعترین نوع سرطان پوست، سرطان سلول بازال است که در اوایل ابتلا به این بیماری 99 درصد قابل درمان است.

این نوع سرطان تقریباً هیچگاه به دیگر بافتهای بدن گسترش پیدا نمی‌کند، با این حال ممکن است، رشد کند و به بافت اطراف تهاجم پیدا کند.

سرطان سلول بازال، ملانوم جدی‌ترین نوع سرطان پوست است که افزایش آن در میان مردان نسبت به زنان بیشتر است.

کارشناسان برای کاهش از خطر ابتلای به سرطان پوست راههایی ارائه داده‌اند:

-برای نظارت بر تغییرات پوست سالانه معاینه شوید.

- به این نکته توجه کنید، زمانی که ماهانه یک بار پوست خود را معاینه می‌کنید لک و مک‌های قهوه‌ای مشاهده می کنید؟

- در صورتی که تعداد زیادی از لکه‌های قهوه‌ای رنگ را بر روی پوست خودتان پیدا کردید با یک متخصص پوست موضوع را در میان بگذارید.

- با استفاده روزانه از کرم‌های ضد آفتاب نه فقط  در تابستان بلکه در هر روز می‌توانید به خوبی از پوست خود محافظت کنید.

- هرگز حمام آفتاب نگیرید. نور خورشید کلاژن و الاستین را که از پوست شما محافظت می‌کند را حل می‌کند.

علائم اولیه همه سرطان‌های پوستی معمولاً یک خال، جراحت، توده یا برآمدگی روی پوست است.هرگونه تغییر در رنگدانه پوستی که بارها آسیب دیده و همچنین دیدن خونریزی از یک برآمدگی روی پوست یک علامت بیماری است.

دنبال کردن سیستم ABCDE می‌تواند به شما در تشخیص علایم ملانوما کمک کند.درصورتی که که شما ملانوما داشتید حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

Asymmetry (عدم تقارن)، نیمه‌ای از ناحیه غیرعادی پوست با نیمه دیگر متفاوت باشد.Borbers (کناره‌ها)، کناره‌های نامنظم،‌ پوست پاره‌پاره، بریده شود.

Color (رنگ)، رنگ پوست از یک ناحیه به ناحیه دیگر با سایه‌هایی برنزه، قهوه‌ای یا سیاه‌رنگ (برخی اوقات سفید، صورتی، قرمز یا آبی) تغییر کند که مخلوطی از رنگ‌ها هم ممکن است در یک زخم ظاهر شود.

Diameter (قطر)، قطر ناحیه آسیب‌دیده به اندازه یک مداد پاک‌کن و یا بزرگتر است.Elevation (ارتفاع)، که به خط و خال یا ضایعه پوستی می‌گویند که سطح ناهمواری را در پوست دارد.

ملانوما می‌تواند روی پوست طبیعی ظاهر شود و ممکن است به صورت یک خال یا تغییر در ظاهر برخی نواحی پوست، شروع شود.برخی خال‌ها که در هنگام تولد ظاهر می‌شوند ممکن است گسترش پیدا کرده و تبدیل به ملانوما شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha