سلامت نیوز : وزیر اسبق بهداشت به تشریح وضعیت فعلی طرح پزشک خانواده پرداخت و ضعف در هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی را از جمله عمده‌ترین نقاط ضعف این طرح دانست.

دکتر کامران باقری لنکرانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره آینده طرح پزشک خانواده گفت: اولین تجربه بزرگ‌ کشور در راستای طرح پزشک خانواده به طور گسترده در قالب برنامه بیمه روستایی به وقوع پیوست و ظرف یک بازه زمانی یک ساله توانست حدود 22 میلیون نفر را در جامعه روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر در سال 85 تحت پوشش قرار دهد.

وی افزود: موفقیت نسبی این طرح در آن زمان به هماهنگ بودن مجموعه دستگاه‌های متکفل انجام این کار بازمی‌گردد. در واقع دستگاه‌های مجری همکاری خوبی با هم داشتند. علاوه بر این با مصوبه مجلس اعتبار مناسبی هم برای اجرای این طرح تخصیص یافت و الزاماتش شکل گرفت.

وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه اما متاسفانه با گسترش برنامه پزشک خانواده در شهرها، این هماهنگی و فراهم‌آوری بودجه به خوبی تجربه سال 85 نبود، اظهار کرد: به همین خاطر برنامه پزشک خانواده شهری در حال حاضر با مشکلاتی در بودجه و هماهنگی روبروست.

لنکرانی اضافه کرد: البته اصل برنامه پزشک خانواده مورد انکار کسی نیست و از محوری‌ترین سیاست‌های اصلاح نظام سلامت کشور است اما باید الزامات آن را فراهم کرد.

وی ضمن تاکید بر هم‌افزایی دستگاه‌های مجری طرح اظهار کرد: این دستگاه‌ها باید یک حرف را بزنند و به گونه‌ای نباشد که عملکردشان منجر به تضعیف یکدیگر شود. همچنین لازم است اعتبار مناسب فراهم شود، اطلاع‌رسانی انجام و کار به صورت یک بسته تکمیلی دیده شود.

وی افزود: اینکه صرفا یک قسمت از برنامه پزشک خانواده را مثلا در سطح پزشکان عمومی اجرا کنیم، اثرگذاری کافی را نخواهد داشت.

وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه در اغلب استان‌های مجری طرح، یک بخش از برنامه به اجرا درآمد، گفت: تنها استان فارس بود که بسته پزشک خانواده در آن به صورت کامل اجرا شد. درواقع نیاز بیمار به پزشک عمومی تا فوق تخصص با هم پوشش داده نشده بود.

لنکرانی افزود: تجربه استان فارس نشان داد برنامه فعلی علاوه بر اینکه نقاط قوتی دارد، از نقاط ضعفی نیز برخوردار است که باید مرتفع شود که مهم‌ترین آنها هماهنگی و تامین لوازم اجرا از جمله تامین بودجه و همزبانی بین دستگاه‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha