سلامت نیوز : رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور اقدامات انجام شده در جهت ساماندهی اورژانس‌های بیمارستانی را تشریح کرد.

دکتر محمدتقی طالبیان در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره اقدامات انجام شده در جهت ساماندهی اورژانس‌های بیمارستانی، گفت: دانشگاه‌های تیپ یک در این زمینه تقریبا بر اساس استانداردها پیش می‌روند. در مورد یک سری از دانشگاه‌های تیپ دو نیز اقدامات مربوط به ارایه مجوزهای لازم در جهت اصلاح ساختار و فرایند فضای فیزیکی و تجهیزات صورت گرفته است.

وی درباره برنامه "تریاژ" در اورژانس‌های بیمارستانی نیز گفت: "تریاژ" برنامه کشوری است که به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شده و در تمام بازدیدهای استانی پیگیر این موضوع هستیم. اما در دانشگاه‌های تیپ دو همچنان مقداری مشکل در این زمینه وجود دارد؛ چرا که این پروسه جدید است و آشنایی با این فرایند ممکن است مقداری به زمان نیاز داشته باشد. به این ترتیب لازم است تجربیات نیروهای پرستاری یا پزشک عمومی در این زمینه افزایش یابد تا بتوانند "تریاژ" را به طور کلاسیک انجام دهند.

طالبیان با بیان این که سامانه رسیدگی به شکایات در تمام اورژانس‌های بیمارستانی نهادینه شده است، افزود: تقریبا در تمام بیمارستان‌ها، سوپروایزرها و مدیران کشیک، خط اول پاسخگویی هستند. معاونت درمان دانشگاه نیز خط دوم رسیدگی به شکایات است. بر این اساس باید شماره تلفن معاونت درمان دانشگاه‌ مربوطه در اورژانس‌های بیمارستانی در معرض دید مراجعه کنندگان نصب شود. نهایتا نیز شماره تلفن 1490 در سطح وزارتخانه پاسخگوی شکایات احتمالی خواهد بود.

وی درباره میزان رضایتمندی مردم هنگام مراجعه به اورژانس‌های بیمارستانی نیز گفت: رضایتمندی مردم در این زمینه به عوامل زیادی بستگی دارد؛ هنر باید در این باشد که خدمات اورژانس طوری ارایه شود تا هر ساعتی که فرد وارد اورژانس شود خدمات یک گونه‌ای ارایه شود؛ به عنوان مثال خدماتی که در 9 صبح ارایه می‌شود با خدمات 3 بامداد، نباید تفاوتی داشته باشد. در این زمینه بود که مبحث حضور پزشک متخصص مقیم در اورژانس‌ها مطرح شد.

رییس اورژانس کشور در این باره افزود: بر این اساس اکنون پوشش متخصص مقیم در تمام بیمارستان‌های دانشگاهی تهران صد در صد شده است اما این پوشش در کشور حدود 30 تا 35 درصد است که که کامل شدن آن مقداری زمان می‌برد.

وی کمبود نیروهای تخصصی و مباحث هزینه – درآمدی را از دلایل کامل نشدن پوشش متخصص مقیم در اورژانس‌های بیمارستانی سراسر کشور دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha