سلامت نیوز : یک متخصص قلب و عروق گفت: یک سال پس از ترک سیگار، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق در افراد سیگاری به نصف کاهش خواهد یافت.

دکتر معصومعلی معصومی در گفت وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه دخانیات تمام انواع سیگار و مشابه آن از جمله قلیان و حتی مواد مخدر را نیز شامل می شود به تفاوت میزان تاثیر هر یک از این مواد بر روی سلامت افراد اشاره کرد و افزود: به طور مثال تاثیر سیگار با قلیان متفاوت بوده، به گونه‌ای که گفته می‌شود مضرات یک بار کشیدن قلیان با مصرف 60 نخ سیگار برابری می کند.

وی با بیان اینکه اثر سوء مصرف دخانیات تمامی ارگانهای بدن را درگیر خود می‌کند، اشاره کرد: علاوه بر دستگاه تنفس، قلب و عروق و سایر ارگانهایی که درگیر می شوند، مصرف دخانیات از جمله مهمترین عوامل بروز سرطان است.

این متخصص قلب و عروق، مکانیسم اثر سیگار بر روی سلامتی انسان را دو نوع مکانیسم مستقیم و غیرمستقیم دانست و افزود: تاثیرات مستقیم سیگار به شکل رسوب چربی در جداره عروق مغزی، قلبی و کلیوی و همچنین پا و به طور کل تمامی عروق خود را نشان می دهد.

معصومی تاثیر سیگار بر روی چربی‌ها و تبدیل چربی‌های مفید به غیر مفید را از جمله اثرات غیرمستقیم سیگار عنوان کرد و افزود: در نهایت این امر منجر به رسوب چربی در عروق می‌شود و تنگی و انسداد رگ‌ها و در نهایت سکته را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به اثرات زیان بار مصرف سیگار، از آن به عنوان بزرگترین قاتل بشریت یاد می‌شود.

این متخصص قلب و عروق معتقد است: مصرف سیگار علاوه بر عوارض گفته شده ریتم قلب را بر هم زده و ضربان قلب افراد را به هنگام کشیدن سیگار 5 تا 10 درصد افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه سیگار قابلیت انعقاد خون را افزایش می دهد، هشدار داد: در افرادی که رگ‌های قلب آنها بر اثر موارد دیگر و یا مصرف سیگار تنگ شده، حتی یک پک سیگار هم می تواند منجر به سکته شود.

معصومی افزود: در این افراد کشیدن یک پک سیگار می تواند مانند یک شوک عصبی عمل کرده به طوری که موجب ایجاد لخته در خون افراد شود و چنانچه این لخته در رگهای تنگ قلب ایجاد شود منجر به سکته فرد خواهد شد.

وی تاکید کرد: نصف افرادی که در طول عمرشان سیگار می کشند در نهایت بر اثر عوارض سیگار می‌میرند.

این متخصص قلب و عروق، گفته‌هایی مبنی بر اینکه افرادی سالهای سال سیگار کشیده‌اند، اما بیمار نشده‌اند را کاملا بی پایه و اساس دانست و اظهار داشت: این مسئله شاید بسته به شرایط بدنی فرد دیر یا زود داشته باشد، اما در 10 و یا نهایت 20 سال قطعا عوارض و بیماری‌های خود را نشان خواهد داد.

معصومی در پایان گفت: با ترک سیگار پس از یک سال، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در آنها به نصف کاهش خواهد یافت و تنگی رگهایشان نیز با ترک سیگار کمتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha