داروهای روان پزشکی مانند سایر داروها عوارضی دارند و عوارض این داروها بدون ایجاد ترس در بیمار و خانواده باید آموزش داده شود.نکته حائز اهمیت این است که باید فرهنگ استفاده از داروهای روان پزشکی را در جامعه تغییر داد تا از این طریق ، بهبود سطح سلامت روان جامعه حاصل شود.

آیا فقط روانی ها دارو مصرف می کنند؟/آیا مصرف داروهای روان پزشکی شرم آور است ؟
سلامت نیوز: داروهای روان پزشکی مانند سایر داروها عوارضی دارند  و عوارض این داروها بدون ایجاد ترس در بیمار و خانواده باید آموزش داده شود.نکته حائز اهمیت این است که باید فرهنگ استفاده از داروهای روان پزشکی را در جامعه تغییر داد تا از این طریق در بهبود و ارتقای سطح سلامت جامعه کوشا باشیم .

 آیا مصرف داروهای روان پزشکی شرم آور است ؟
به گزارش سلامت نیوز بعضی از افراد اعتقاد دارند که اگر دیگران بفهمند که داروی روان پزشکی مصرف می کنم مرا طرد می کنند ، ازمصرف دارو احساس ناراحتی و انزوا می کنم.

این را باید بدانیم که مشکلات مربوط به سلامت روان بسیار شایع هستند و ممکن است هرکسی نوعی از آن را در دوره ای از زندگی خود تجربه کند در وقع تلاش برای حل مشکلات روانپزشکی و روان شناختی خود یا دیگران باعث اعتماد به نفس ، سرافرازی و شادی است .



آیا روان پزشکان بیش از اندازه دارو تجویز می کنند ؟
این فکر که روان پزشکان به طور غیرضروری داروها را تجویز می کنند یکی دیگر از مسائلی که می تواند روند بهبودی را کند نماید .

رجوع به یک روان پزشک به معنای این است که او بهتراز من و هر پزشک دیگر، روش درمان ، نوع و میزان داروها را تشخیص می دهد . من و دیگران در صورتی شایستگی اظهار نظردر این زمینه را داریم که دراین رشته خاص تحصیل کرده و تخصص علمی داشته باشیم .

 آیا داروهای روان پزشکی فقط تسکین دهنده هستند و جنبه درمانی ندارند ؟
این اعتقاد که داروها تنها علایم و مشکلات را کنترل کرده و علت اصلی مساله را درمان نمی کنند ، یکی دیگراز باورهای غلط شایعی است که حتی در بین قشر تحصیل کرده جامعه نیز وجود دارد . نکته مهم درباره داروهای روان پزشکی مانند سایر داروها این است که دوره درمان باید زیر نظر پزشک متخصص  ، به طور کامل و بدون قطع خود سرانه دارو طی شود .

 به گزارش سلامت نیوز مانند بسیاری از بیماری های دیگر ،بعضی از مشکلات مربوط به سلامت روان نیز طی دوره طولانی تر مستمر درمان دارویی نیاز دارند ، ضمن این که معمولا روان پزشک می تواند از دارو درمانی ، رفتار درمانی ، شناخت درمانی ،خانواده درمانی و مشاوره برای بهبودی موثر و سریع تر مراجعه کننده خود ، استفاده می کنند .



آیا داروهای روان پزشکی اعتیاد آورند ؟
فردی سال هاست که به تجویز پزشک ، داروهای تقلبی وعروقی مصرف میکند ، آیا او معتاد است ؟ فرد دیگری به دلیل افسردگی به روان پزشک مراجعه کرده وبه تشخیص وی لازم است مدتی داروهای ضد افسردگی استفاده کند ،در واقع تجویز دارو در دور ی درمان ،زیر نظر یک پزشکمتخصص برای بهبود مشکل افسردگی فرد صورت گرفته است آیا او با مصرف داروها معتاد می شود ؟

در حقیقت این مصرف خودسرانه داروهاست که می تواند اعتیاد آور و آسیب زا باشد و گرنه در سیستم درمانی ، روان پزشکدارئ را برای بهبود مشکلات فعلی فرد تجویز کرده و شرایط تحت کنترل است .

آیا داروهای روان پزشکی فقط برای افراد روانی است ؟
طیف مختلفی از داروهای روان پزشکی با مقدار مصرف متفاوت وجود دارد. برای مثال فردی علایم افسردگی دارد یعنی احساس خستگی و بی انگیزگی می کند ،خلق پایینی دارد وغیره ، سوال این جاست که چرا این فرد ،خود و اطرافیان را درگیر یک زندگی رنج آور می کند تنها به دلیل وجود این باور که بیمار روانی نیستم تا دارو مصرف کنم ، در حالی که با تجویز به موقع داروی ضد افسردگی و سایر مراقبت های ضروری توسط روان پزشک ، به راحتی مشکل وی قابل درمان است ؟!



در واقع شدیدتر نشدن مشکلات روان پزشکی نیز مانند سایر بیماری ها به درمان به موقع آن وابسته است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha