چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
سلامت نیوز : سیلویا لوری امریکایی پس از آن که از بیماری ام‌اس برادر خود آگاه شد، نخستین گام‌ها را در راه مبارزه با این بیماری برداشت و تا پایان عمر آن را ادامه داد. تلاش‌ او برای رسیدن به «دنیای عاری از ام‌اس» از یک فراخوان عمومی در روزنامه برای کمک به برادرش شروع شد و در نهایت به تاسیس انجمن علمی ام‌اس امریکا در سال 1946 و فدراسیون بین‌المللی ام‌اس در سال 1967 منتهی شد. براساس تصویب فدراسیون بین‌المللی ام‌اس، روز 27 مه، روز جهانی ام‌اس اعلام شده است هدف از آن، ارتقای سطح آگاهی درباره این بیماری و اهدای کمک‌های مالی برای حمایت از تحقیقات ام‌اس بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ در این روز کشورهای گوناگون با برنامه‌های مختلف، سعی در ارتقای سطح آگاهی عموم و جذب کمک‌های مالی برای انجمن ام‌اس خود می‌کنند. ایران در سال 1381 به عضویت فدراسیون بین‌المللی ام‌اس پذیرفته شد و تاکنون 4 نفر از هموطنان ما پس از ارائه پروپوزال پژوهشی خود، موفق به دریافت کمک‌های مالی این فدراسیون شده‌اند.ام‌اس بیماری‌ای است كه مبنای ژنتیكی دارد یعنی در فردی كه مستعد به ابتلا است و تحت تاثیر عوامل محیطی متعددی كه گاه مبهم است، به وجود می‌آ‌ید. این بیماری گستردگی جهانی دارد و در بعضی نقاط بیشتر دیده می‌شود. در ایران متاسفانه این بیماری از نظر شیوع در سطح شیوع بعضی از كشورهای اروپایی و امریكایی قرار می‌گیرد.

در این بیماری سیستم ایمنی بدن علیه بافتی از سیستم عصبی مركزی یعنی مغز و نخاع فعالیت غیرطبیعی نشان می‌دهد و موجب تخریب بخش بسیار مهمی از سیستم عصبی مركزی به نام میلین می‌شود كه این ماده برای انتقال پیام‌های عصبی از مغز و نخاع بر اندام‌های عمل كننده بسیار ضروری است. این بیماری معمولاً خود را به صورت دوره‌های عود و فروكش نشان می‌دهد كه گاه پیش‌رونده و گاه ناتوان كننده است. ام‌اس متاسفانه جمعیت جوان را بیشتر مبتلا می‌كند و آثار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی زیانباری دارد. چون بیماری صعب‌العلاجی بوده و فرد در همه زندگی با آن درگیر است، بنابراین هم فرد، هم خانواده و هم اجتماع را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری درمان قطعی ندارد اما درمان‌های جدیدی برای آن پیدا شده است كه از جمله آنها می‌توان به داروها و روش‌های دیگر كه برخی از آنها هنوز در مرحله تحقیقاتی بوده و برخی تایید شده است، اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha